شاهین

هرچه تولید خودرو با کاهش قیمت تمام‌شده از طریق افزایش بهره‌وری، اقتصادی‌تر شود، دست خودروساز برای ارتقای کیفیت و پاسخ به انتظارات به‌حق مردم بازتر خواهد شد. در همین راستا، گروه خودروسازی سایپا از سال آینده تولید اقتصادی دو محصول کوییک و شاهین را دنبال خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،جایگاه صنعت خودرو ایران در جامعه و اذهان عمومی هنوز تا رسیدن به حد مطلوبی از تناسب قیمت و کیفیت که رضایت مردم را جلب کند، فاصله بسیاری دارد. این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز اخیرا بر آن صحه گذاشتند و تدوین نقشه‌ راهبردی، کاهش دخالت دولت، استفاده صحیح از فرصت‌های حمایتی و... را ازجمله راهکارهای آن دانستند. اما در کنار انتقاداتی که رهبر انقلاب آن را به‌حق و به‌جا دانستند، این صنعت مورد هجمه‌های غیرکارشناسی و مغرضانه برخی افراد و رسانه‌های خارجی و داخلی نیز قرار دارد که تمامی مشکلات این صنعت را ناشی از عوامل درون‌سازمانی عنوان می‌کنند. این گروه‌ها، خودروسازان را متهم به احتکار محصول برای بالابردن قیمت می‌کنند و قیمت خودرو در بازار را با پولی که بابت آن به جیب خودروساز می‌رود، یکی می‌گیرند. این در حالی است که تولید مبتنی‌بر تفکر دلالی و انبارداری نیست، بلکه مستلزم سفارش‌گذاری و پیش‌بینی‌های قبلی به‌منظور تامین قطعات برای یک دوره حداقل سه‌ماهه است. شرایط امروز صنعت خودرو نیز حاصل برنامه‌ریزی‌های گذشته بوده و تبدیل خودرو از حالت کالای مصرفی به سرمایه‌ای است که چنین وضعیتی را برای صنعت و بازار خودرو رقم زده، بنابراین آمار هفتگی یا حتی ماهانه تولید یک شرکت خودروساز را نمی‌توان به مدیرعاملی که اخیرا سکان این شرکت را در دست گرفته است، نسبت داد. ازسوی‌دیگر، درخصوص مقایسه محصولات داخلی و خارجی نیز باید هم‌ترازی دو محصول را از نظر صفرکیلومتر یا کارکرده بودن، قوای محرکه، سطح استانداردهای آلایندگی و ایمنی و... در نظر گرفت.

تولید اقتصادی؛ زمینه‌ساز ارتقای کیفی
هرچه تولید خودرو با کاهش قیمت تمام‌شده از طریق افزایش بهره‌وری، اقتصادی‌تر شود، دست خودروساز برای ارتقای کیفیت و پاسخ به انتظارات به‌حق مردم بازتر خواهد شد. در همین راستا، گروه خودروسازی سایپا از سال آینده تولید اقتصادی دو محصول کوییک و شاهین را دنبال خواهد کرد. شاهین در تیپ G و کوییک در مدل S، در نخستین حضور خود در جدول ارزیابی کیفی خودروهای داخلی موفق به کسب چهار ستاره از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) شده‌اند. در همین راستا، مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که با هدف کاهش هزینه‌های تولید از همکاری مشترک با گروه صنعتی ایران‌خودرو در تولید قطعات خودرو استقبال می‌کند. تاکید محمدعلی تیموری بر تولید انبوه محصولاتی است که سطح کیفی مناسب‌تری برخوردارند. زیرا تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که حداقل روزانه یک‌هزار و 500دستگاه از یک مدل خودرو تولید شود. حال سایپا بر آن است از مردادماه سال آینده، این مهم را درخصوص دو خودرو کوییک و شاهین محقق کند.

سرمایه‌گذاری مشترک سایپا و ایران‌خودرو
به نظر مدیرعامل سایپا، اگر دو مجموعه سایپا و ایران‌خودرو روی یک خودرو سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، قیمت و کیفیت خودروها افزایش قابل توجهی خواهد یافت و در قطعاتی که هر یک از خودروسازان ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند، می‌توان تولید را دنبال کرد. سایپا و ایران‌خودرو می‌توانند نزدیک به 50 درصد قطعات یک خودرو را با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید کنند و در چنین شرایطی است که تولید اقتصادی خودروها حاصل خواهد شد. زیرا الزام به رعایت استانداردهای 85گانه، باعث شده است به‌طور متوسط یک‌هزار و 450 یورو به قیمت خودرو اضافه شود و مدیریت قیمت در عین رعایت استانداردها نیاز به تشریک مساعی دارد. در هر حال، مدیران عامل هر دو گروه بزرگ خودروسازی کشور اذعان دارند که کیفیت خودروهای موجود مناسب نیست و باید در این خصوص اصلاحات اساسی صورت گیرد. به‌گفته مدیرعامل سایپا؛ «خودروسازی در سه بخش کیفیت، قیمت و طراحی تقسیم‌بندی می شود و متاسفانه در بخش طراحی از سایر کشورها عقب‌تر هستیم. ازسوی‌دیگر، متاسفانه هیچ‌کدام از تولیدات خودرویی ما اقتصادی نیست؛ زمانی یک خودرو به تولید اقتصادی می‌رسد که از آن خودرو یک‌میلیون دستگاه تولید شود، اما وقتی چند سال زمان می‌برد تا به چنین تیراژ تولیدی برسیم، نمی‌توان خودرو با کیفیت و قیمت مناسب تولید و روانه بازار مصرف کرد.» خوشبختانه بر اساس سرمایه‌گذاری 60هزار میلیارد تومانی گروه خودروسازی سایپا در بخش تجهیزات، می‌توان به تولید اقتصادی در یک یا دو محصول کیفی دست یافت؛ همچنان‌که زمانی در تولید پراید تیراژ سالانه 750هزار دستگاه هم محقق شده بود، اما این‌بار مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا صحبت از چنین تیراژی برای محصولاتی همچون شاهین و کوییک به میان آورده است که ظرفیت‌های بسیاری برای به‌روزرسانی و ارتقای مداوم کیفی دارند. این خودروها حاصل ورود جدی سایپا به مقوله طراحی در دهه90 هستند. به پشتوانه این تجارب و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، اکنون امکانات بسیار مناسبی در مرکز تحقیقات سایپا وجود دارد که به‌واسطه آن می‌توان بحث طراحی خودرو را دنبال کرد و در مسیر خودروساز شدن با تعاریف جهانی پیش رفت.

ارجحیت تجاری‌سازی بر تولید خودروهای ناقص
اما همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، برخی هجمه‌ها علیه صنعت خودرو به‌صورت مغرضانه یا در خوشبینانه‌ترین حالت، غیرکارشناسی و از سر بی‌اطلاعی نسبت به مسائل ساده‌ای همچون تفاوت وجوه دریافتی خودروساز بابت محصول با قیمت آن در بازار است. یکی دیگر از این موارد، بحثی است که درخصوص تعطیلی خطوط تولید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به میان آمده است؛ تعطیلاتی به‌صورت مدیریت‌شده و با هدف تمرکز هرچه بیشتر بر تکمیل خودروهای ناقص و تخلیه سریع پارکینگ‌ها اعمال می‌شود. زیرا برخلاف تصور عمومی، تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص در محل پارکینگ‌ها ممکن نیست و خودرو برای نصب قطعات کسری باید به داخل خط تولید بازگردد. بر این اساس و با توجه به وجود تعداد قابل توجهی خودرو با کسری یک یا چند قطعه در پارکینگ‌های تحت اختیار سایپا، تیم جدید مدیریتی این مجموعه با اتخاذ یک تصمیم اقتصادی و اصولی اقدام به ایجاد تمرکز هرچه بیشتر و انتقال بخش اعظمی از نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات لازم به‌منظور تکمیل این خودروها، تحویل به مشتریان و تخلیه پارکینگ‌ها کرده؛ بدیهی است براساس سیاست مدیریت ارشد گروه سایپا، با وجود برخی دشواری‌ها و چالش‌ها در مسیر تامین قطعات دارای فناوری‌های پیشرفته، «تکمیل خودروهای ناقص و تحویل هرچه‌سریع‌تر به مشتریان» بر «تولید خودرو به‌صورت ناقص و دپوی روزافزون محصولات در پارکینگ‌ها» ارجحیت پیدا کرده است. بدین ترتیب، سیاست گروه خودروسازی سایپا در توقف خطوط تولید در دو روز پایانی هفته به‌صورتی طرح‌ریزی شده است که نه‌تنها موجب کاهش عرضه خودرو به بازار و تحویل محصولات به مشتریان نخواهد شد، بلکه در روند کاری و اشتغال کارکنان در هفته‌های پایانی سال نیز خللی وارد نخواهد کرد. تیم مدیریتی جدید این گروه خودروسازی در تلاش است باتوجه به برنامه‌های کلان و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعهدات ارائه‌شده، درخصوص تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر خودروهای ناقص و دارای کسری قطعات اقدام کرده و رضایت مشتریان و خریداران محصولات سایپا را تا پیش از فرارسیدن تعطیلات نوروز فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =