در خودروهای دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری ثابت نماندن دورموتور و به‌اصطلاح نوسان داشتن آن، تنها به‌دلیل خرابی سنسورها یا قطعات الکترومکانیکی است.

خودرو کیا ریو مدل 1388 دارم و حدود سه‌هفته است موقع روشن شدن، دورموتور آن مانند گذشته روی عدد مشخصی ثابت نمی‌ماند و مرتب بالا و پایین می‌رود. همچنین فرآیند تعویض دنده با مشکل مواجه شده و دنده‌ها به‌خوبی تعویض نمی‌شوند. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، در خودروهای دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری ثابت نماندن دورموتور و به‌اصطلاح نوسان داشتن آن، تنها به‌دلیل خرابی سنسورها یا قطعات الکترومکانیکی است. به‌عبارت دیگر این‌که دورموتور خودرو شما ثابت نیست، می‌تواند دودلیل عمده داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد. البته درنظر داشته باشید که برای عیب‌یابی دقیق می‌توانید با مراجعه به‌نمایندگی‌ها تمام مراحل عیب‌یابی خودرویتان را به‌صورت دقیق و اصولی دنبال کنید و از خرابی‌های پنهان دیگر که دراین‌گونه موارد در بلندمدت عارض می‌شود، جلوگیری کنید. 1- ممکن است استپرموتور خودرو شما باتوجه به‌کارکرد خودرویتان با مشکل مواجه شده باشد و یکی از نشانه‌های خرابی این قطعه، نوسان و عدم‌ثابت بودن دورموتور است. بنابراین در این شرایط برای رفع مشکل باید استپرموتور را تعویض کنید. 2- در نظر داشته باشید که اگر به‌رغم تعویض استپرموتور، مشکل همچنان وجود داشته باشد، باید سنسور دریچه‌گاز مورد بررسی قرار گیرد. زیرا درخودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری اگر سنسور دریچه‌گاز با مشکل مواجه شود، منجر به‌نوسان در دورموتور می‌شود. بر این اساس باید سنسور دریچه‌گاز نیز بررسی و درصورت نیاز تعویض شود. هرچند که برای رفع مشکل به‌صورت اساسی باید با متصل کردن ECU به‌دستگاه عیب‌یاب دیاگ و پاک کردن خطاها، سنسور را تعویض کرد. اشکال درتعویض دنده نیز تنها به‌دلیل خرابی قطعات گیربکس است. زیرا اگر چرخ‌دنده‌های گیربکس یا قطعات مربوطه برای تعویض دنده معیوب شده باشد، در زمان تعویض دنده، این روند با مشکل مواجه خواهد شد. اما به‌صورت کلی بد جا رفتن دنده‌ها سه‌علت عمده دارد. نخست‌این‌که اگر ماهک و میل‌ماهک گیربکس خودرو شما اشکال داشته باشد، روند تعویض دنده به‌خوبی انجام نمی‌شود و در این صورت باید گیربکس باز و ماهک و میل‌ماهک تعویض شود. همچنین اگر دنده‌برنجی گیربکس خودرو شما نیز با اشکال مواجه شده باشد، دنده به‌درستی تعویض نمی‌شود، یا برای تعویض شدن به‌فشار بیشتری نیاز خواهد داشت. بر این اساس باید دنده‌برنجی‌ها نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. درآخر این‌که در اغلب مواقع گیربکس و قطعات داخلی آن همچون دنده‌برنجی‌ها، ماهک و میل‌ماهک، غلاف کشویی و اهرم‌بندی دنده سالم است؛ اما روند تعویض دنده با مشکل مواجه می‌شود. بر این اساس باید سیستم کلاچ خودرو بررسی شود؛ چراکه اگر کلاچ خودرو شما به‌اصطلاح تنظیم یا رگلاژ نباشد، در زمان تعویض دنده، کلاچ به‌خوبی درگیر نمی‌شود و تعویض دنده با اشکال مواجه خواهد شد. بنابراین کلاچ خودرو شما باید تنظیم و درصورت نیاز قطعات آن چون بلبرینگ و دوشاخه‌کلاچ تعویض شوند تا این مشکل نیز برطرف شود. همچنین درنظر داشته باشید که اگر سطح واسکازین گیربکس خودرو شما کاهش یافته باشد، می‌تواند منجر به‌بد جا رفتن دنده شود که این مورد نیز باید بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =