برقی‌سازی خودروهای تجاری

در این میان  می‌توان آمریکا را یکی از پیشگامان استفاده از خودروهای الکتریکی و سوخت پاک دانست با این حال این کشور هم با تغییر دولت‌ها،  شاهد وقفه‌ای در روند ترک خودروهای آلاینده بوده است. اما به‌تازگی رئیس‌جمهور این کشور از مقررات سختگیرانه برای کاهش انتشار آلاینده خودروهای تجاری خبر داده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بزرگترین عامل آلودگی هوا در ۴۰ سال اخیر در کشورهای بزرگ به‌ویژه آمریکا، گازهای گلخانه‌ای (گاز CO2) بوده است. انتشار این گازها باعث تغییرات آب‌وهوایی بسیاری در شهرها شده، گرچه بیشترین سهم این آلایندگی‌ها مربوط به کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های سراسر جهان است اما نمی‌توان از نقش خودروهای آلاینده نیز چشم‌پوشی کرد. در یک‌دهه اخیر آمریکا و کشورهای بسیاری در اروپا برنامه‌های خود را به منظور تولید خودروهای آلاینده چه در بخش سواری و چه در میان تجاری‌ها عنوان کرده‌اند تا از این طریق کنترلی بر آلایندگی‌های ناشی‌از خودروهای سوخت‌فسیلی داشته باشند.
همچنین برنامه‌های این کشورها به استفاده از مدل‌های الکتریکی هم گسترش می‌یابد. بنابراین بسیاری از کشورها و خودروسازان اعلام کرده‌اند تا سال 2030 با مدل‌های دیزلی و بنزینی خداحافظی می‌کنند و تا پایان 2050 نیز بسیاری از آن‌ها استفاده از سوخت تجدیدناپذیر در خودروها را کنار می‌گذارند. در این میان می‌توان آمریکا را یکی از پیشگامان استفاده از خودروهای الکتریکی و سوخت پاک دانست با این حال این کشور هم با تغییر دولت‌ها، شاهد وقفه‌ای در روند ترک خودروهای آلاینده بوده است. اما به‌تازگی رئیس‌جمهور این کشور از مقررات سختگیرانه برای کاهش انتشار آلاینده خودروهای تجاری خبر داده است.
سنگ‌اندازی دولت ترامپ در خداحافظی با سوخت‌های ‌فسیلی
هم‌زمان با دولت اوباما، آمریکا شاهد وضع قوانین سختگیرانه‌ای برای استفاده از سوخت‌های فسیلی و تردد خودروهای آلاینده تجاری بود. در دوران دونالد ترامپ گرچه این دولت به دنبال تسریع خروج خودروهای سنگین فرسوده از ناوگان آمریکا بود اما در این دوران نمایندگان کنگره آمریکا قوانینی را وضع کردند که منجر به کاهش قیمت سوخت در این کشور شد؛ مانعی که توانست برای مدتی روند خروج خودروهای آلاینده را متوقف کند.
با اجرایی شدن این برنامه استانداردهای آلایندگی اعمال‌شده توسط دولت ترامپ تضعیف شد و انتشار گازهای گلخانه‌ای ازجمله دی‌اکسیدکربن افزایش یافت. ازسوی‌دیگر در دوران این ریاست‌جمهوری، سیاست‌های مقابله با گازهای گلخانه‌ای در کنار نپیوستن ایالات‌متحده به این طرح، باعث شد وقفه ایجادشده در مسیر کاهش آلاینده‌های ناشی از تجاری‌های فرسوده، طولانی‌تر شود.
برنامه دولت بایدن برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای

با این حال گفته می‌شود دولت بایدن برنامه‌های جدیدتری را برای مقابله با این خودروها در نظر گرفته و قرار است وقفه ایجادشده در این مسیر را جبران کند. در تازه‌ترین اقدام این دولت معافیت ایالت کالیفرنیا برای تنظیم قوانین انتشار خودرو بازگردانده شده، این ایالت قرار است به عنوان پیشرو در اجرای قانون انتشار گازهای گلخانه‌ای شناخته شود.
دولت بایدن در تلاش است مقررات سختگیرانه‌ انتشار گازهای گلخانه‌ای را در خودروهای تجاری سنگین وضع کند. این تغییر سیاست جدید پس از تصویب قوانین آلودگی کامیون توسط ایالات کالیفرنیا منعکس شده است.
افزایش هزینه‌ برای کسب‌وکارهای کوچک

در بازار خودروهای سواری، قوانین همچنان تولیدکنندگان موتورهای بنزینی را محدود می‌کنند زیرا حرکت به سمت برقی شدن این خودروها به طور پیوسته ادامه دارد. برای سازندگان خودروهای تجاری سنگین اما اوضاع کمی متفاوت است. معافیت کالیفرنیا نخستین‌بار در سال 2009 توسط باراک اوباما اعلام شد و به این ایالت اجازه داد مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای کل ایالات‌متحده تعیین کند. این بدان معناست که اهداف سختگیرانه‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای کالیفرنیا یک ابتکار ملی بود. دولت بایدن به دنبال بازگرداندن این معافیت است و درحال‌حاضر روند قانونی را برای لغو عملکرد دولت ترامپ که این معافیت را حذف کرده بود، آغاز کرده است. این تغییر گسترده در مقررات برای دولت بایدن کار آسانی نخواهد بود اما گام مهمی برای حذف آلاینده جاده‌ها توسط خودروهای تجاری سنگین خواهد بود.

گام روبه‌جلوی اروپا برای خداحافظی با مدل‌های آلاینده

کشورهای اروپایی نیز در یک‌دهه گذشته برنامه‌های بسیاری را برای محدودیت تردد خودروهای تجاری آلاینده در نظر گرفته‌اند و در همکاری با تجاری‌سازان در نظر دارند تا تولید این خودروها را در این سال‌ها به حداقل رسانده و تا 2050 روند سفارش‌گذاری آن‌ها را صفر کنند. اتحادیه اروپا برخلاف آمریکا مطابق با برنامه‌های خود پیش رفته و در این سال‌ها خودروهای الکتریکی بسیاری را در تمام سگمنت‌ها رونمایی و روانه بازار کرده است.
آن‌طور که از برنامه‌ها و رویدادهای این کشورها پیداست، تا امروز توانسته‌اند بدون وقفه‌ روند از رده‌ خارج کردن مدل‌های دیزلی و بنزینی و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های الکتریکی را براساس برنامه‌ریزی‌های خود انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =