سایپا

مزایده عمومی خودروهای فاقد گارانتی سایپا که از روز جمعه ششم اسفندماه به‌صورت شبانه‌روزی و آنلاین آغاز شده است تا روز سه‌شنبه دهم اسفندماه در پورتال رسمی این گروه خودروسازی ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مزایده عمومی خودروهای فاقد گارانتی سایپا که از روز جمعه ششم اسفندماه به‌صورت شبانه‌روزی و آنلاین آغاز شده است تا روز سه‌شنبه دهم اسفندماه در پورتال رسمی این گروه خودروسازی ادامه دارد. در این مزایده، گروه خودروسازی سایپا 601 دستگاه خودرو فاقد گارانتی را به‌صورت عمومی به فروش می‌رساند و مشتریان این خودروها می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی «auc.saipacorp.com» فرآیند ثبت‌نام را آغاز و در روزهای 6 تا 10اسفندماه رسما با پرداخت ودیعه و پذیرش شرایط مزایده نسبت‌به اعلام رقم پیشنهادی برای خرید این خودروها اقدام کنند. واگذاری اموال مازاد سایپا که در سال‌های اخیر با رویکرد چابک‌سازی مجموعه، تامین نقدینگی لازم برای تولید، کاهش هزینه‌های سربار و حفظ حقوق سهامداران انجام شده، گامی است در راستای اصلاح ساختار مالی این گروه خودروسازی که موردتاکید مدیرعامل سایپا نیز قرار دارد. محمدعلی تیموری تاکید کرده است ۸۰ درصد توان مالی و غیرمالی سایپا باید به سمت زنجیره تامین سوق داده شود.


امکان رویت تصاویر خودروها در پورتال سایپا
گروه خودروسازی سایپا درراستای تسهیل امور این مزایده، امکان رویت تصاویر خودروها در پورتال این مجموعه را فراهم کرده است، زیرا به علت شیوع دوباره ویروس کرونا در این دوره از برگزاری مزایده عمومی، امکان بازدید حضوری از خودروها مقدور نیست. ثبت‌نام‌کنندگان با پرداخت ودیعه 4میلیون‌تومانی، می‌توانند در فرآیند مزایده قرار گیرند. براساس روال مزایده، بالاترین مبلغ پیشنهادی به‌صورت مکانیزه به‌عنوان برنده مزایده انتخاب و نتایج 2ساعت بعد از پایان به صورت خودکار اعلام خواهد شد. البته تمام فرآیند این مزایده به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود تا ضمن تسهیل امور، با روندی سریع، شفاف و مشخص، امکان مشارکت هموطنان در سراسر کشور در این طرح وجود داشته باشد.

بازمهندسی سیستم‌ها، اصلاح و ارتقای ساختار
مدیرعامل سایپا، معاونان و مدیران شرکت‌های تابعه این گروه خودروسازی را ملزم‌به بازمهندسی سیستم‌ها، اصلاح و ارتقای ساختار برای تحقق تولید اقتصادی کرده است. طبق برنامه‌های اعلام‌شده تیموری، محور و شاخص بعدی برای دست یافتن به تولید اقتصادی محصولات، فعال‌کردن خطوط مدرنی است که درحال‌حاضر غیرفعال هستند. تیم مدیریتی جدید سایپا از همان جلسه معارفه خود برخی ایرادات ساختاری مانند بوروکراسی پیچیده و زمان‌بر بودن فرآیند اجرای تصمیمات در ساختارها را مورد انتقاد قرار داده و تغییر و اصلاح این روندها و فرایندها در دستور کار قرار داده است. تاجایی‌که علاوه‌بر مدیرعامل سایپا، علیمردان عظیمی؛ رئیس جدید هیات‌مدیره این گروه خودروسازی نیز تصریح کرد: «برخی واحدهای ستادی سایپا گسترده و سنگین شده‌اند و چابکی لازم را ندارند. این در حالی است که بخش‌های پشتیبانی و تولید گاه برای تامین نیروی انسانی لازم به مشکل بر می‌خورند. بنابراین در این حوزه نیاز به بازنگری و اصلاح ساختار و روند داریم.» براساس این گزارش، کاهش ۸درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی از طریق مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهی‌های ارزی معوق به میزان ۲۰هزار میلیارد ریال، تسویه بدهی‌های معوق ریالی و تسهیلات گران‌ و تمامی ضمانت‌نامه‌ها و تعیین تکلیف چک‌های برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمام شرکت‌های گروه، فروش بیش‌از ۲۰هزار میلیارد ریال دارایی‌های غیرمولد طی دو سال گذشته و استفاده از شیوه‌های نوین بازار سرمایه برای تامین مالی، بخشی از اقدامات گروه خودروسازی سایپا در حوزه مالی و اقتصادی بوده است که با جدیت ادامه دارد.

کاهش و توقف تدریجی تولید خودروهای زیان‌ده
در کنار واگذاری اموال مازاد، هدایت ظرفیت‌های تولید به سمت خودروهای سودده و دارای پتانسیل ارتقای کیفی و به‌موازات آن؛ کاهش و توقف تدریجی تولید خودروهای زیان‌ده نیز در دستور کار سایپا قرار دارد. بنا بر اظهارات مدیرعامل سایپا، زمانی یک خودرو به تولید اقتصادی می‌رسد که از آن خودرو سالانه یک‌میلیون دستگاه یا روزانه 1500دستگاه تولید شده و خوشبختانه این گروه خودروسازی بر اساس سرمایه‌گذاری 60هزارمیلیارد تومانی خود در بخش تجهیزات، می‌تواند به تولید اقتصادی در یک تا دو محصول کیفی دست یابد. همچنان‌که زمانی در تولید پراید تیراژ سالانه 750هزار دستگاه هم محقق شده بود، اما این‌بار مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا صحبت از چنین تیراژی برای محصولاتی همچون شاهین و کوییک به میان آورده و قرار است از مردادماه سال آینده، شاهد جهش چشمگیر تولید این دو خودرو باشیم که حاصل ورود جدی سایپا به مقوله طراحی در دهه90 بوده و ظرفیت‌های بسیاری برای به‌روزرسانی و ارتقای مداوم کیفی دارند. افزایش تیراژ خودروهای کیفی و سودده و کاهش تیراژ و توقف تدریجی تولید خودروهای زیان‌ده همچون تیبا و ساینا معمولی کمک شایانی به اصلاح ساختار مالی سایپا خواهد کرد. همچنان‌که تولید پراید نیز از نظر مالی برای سایپا با ضرر همراه بود. بنا بر صورت‌های مالی سال‌های گذشته، اگر تولید پراید ادامه پیدا می‌کرد، در سال منتهی به آخرین مجمع عمومی برگزارشده ۲۳۰۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا رقم می‌زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =