بازار خودرو

در چهارمین روز حمله روسیه به‌اوکراین گزارش‌های میدانی از بازار خودرو کشور تقریبا حکایت از آن داشت که تمام خودروهای پرفروش بازار ایران با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و برخی مدل‌های حاضر در بازار مانند دنا و پراید ۱۱۱ در دو روز اخیر بیشترین افزایش بها را داشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در چهارمین روز حمله روسیه به‌اوکراین گزارش‌های میدانی از بازار خودرو کشور تقریبا حکایت از آن داشت که تمام خودروهای پرفروش بازار ایران با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و برخی مدل‌های حاضر در بازار مانند دنا و پراید ۱۱۱ در دو روز اخیر بیشترین افزایش بها را داشته‌اند.
البته این تغییرات قیمت در بازار خودرو واکنش‌های متفاوتی را از سمت برخی کارشناسان به‌همراه داشت که غالب آن‌ها از ‌بازگشت نرخ‌ها و متعادل شدن آن در روزهای پایانی سال حکایت می‌کند. برهمین اساس کارشناسان معتقدند با توجه به‌ادامه‌ روند کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز همچنان درمسیر نزولی قرار دارد و بدین‌ترتیب مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به‌کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
اما این روزها بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و خرید و فروش آن محدود به‌معاملات ضروری و براساس نیاز واقعی مشتری شده است. این درحالی است که به‌دنبال نوسانات نرخ ارز غالب متقاضیان خودرو تا مشخص شدن آینده بازار، ایجاد ثبات و احتمالا کاهش بیشتر قیمت‌ها، فعلا از تصمیم خود منصرف شده‌اند. از سوی دیگر در پی نزولی شدن قیمت‌ها بسیاری از فروشندگان خودرو نگران کاهش بیشتر ارزش دارایی‌شان هستند و تمایل دارند هرچه‌سریع‌تر آن‌ها را بفروشند؛ اما دریغ از این‌که خریداری پیدا شود! همچنین باید گفت ماه‌هاست انتظارات تورمی‌ در بازار خودرو فروکش کرده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب نیست. البته متاسفانه این تقاضای کاذب درمورد محصولات ارائه‌شده از درِ کارخانه همچنان وجود دارد.
کارشناسان معتقدند طی روزهای نخست هفته جاری قیمت‌ها در بازار نسبت به‌هفته‌های قبل همچنان رو به‌کاهش بوده و فرکانس‌های مثبت از مذاکرات نیز به‌خودی خود به‌این مساله دامن می‌زند. درحقیقت بازار عقب‌نشینی کرده، اما هنوز به‌ثبات نرسیده است. درواقع ثبات قیمت زمانی رقم می‌خورد که نرخ ارز هفته‌ها در یک کانال مشخص ثابت بماند. درغیر این صورت بعید به‌نظر می‌رسد که همچون سال‌های گذشته، امسال نیز با نزدیک شدن به‌تعطیلات نوروزی با رشد تقاضا در بازار خودرو مواجه شویم.
این درحالی است که مطابق با نظر برخی کارشناسان شیوع مجدد کرونا و کاهش سفرها نیز به‌این رکود دامن می‌زند. از سوی دیگر رسم هرساله این بوده که از اوایل اسفندماه مدل‌های جدید خودرو به‌بازار عرضه می‌شوند و این درحالی است که امسال غیر از خودرو هایما S7، تا این لحظه شاهد معرفی مدل جدید دیگری به‌بازار خودرو نبوده‌ایم و همچنان بسیاری از مصرف‌کنندگان منتظر مدل‌های جدید هستند. درمجموع این روزها بازار خودرو بی‌رونق‌تر از همیشه است و می‌توان گفت این موضوع تقریبا بی‌سابقه است. هم‌اکنون نرخ ارز با ارسال سیگنال‌های مثبت از وین با افت محسوسی مواجه شده و اخبار رسیده از مذاکرات نوید حصول نتیجه و احیای مجدد برجام را می‌دهد. در این شرایط کارشناسان به‌متقاضیان خودرو توصیه می‌کنند تا به‌ثبات رسیدن نرخ ارز و قرار گرفتن آن در یک کانال قیمتی مشخص صبر کنند.
براین اساس درصورت احیای توافقات هسته‌ای قیمت خودرو شیب نزولی خوبی را تجربه خواهد کرد. به‌خصوص آن‌که وزارت صمت وعده داده سال آینده تیراژ تولید خودرو نسبت به‌امسال حداقل ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. در این صورت بهای خودروهای تولید داخل حداقل ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. درخصوص خودروهای وارداتی و مدل‌ها چینی هم شرایط به‌همین منوال است و پیش‌بینی می‌شود درصورت احیای برجام، قیمت این‌گونه خودروها حتی تا ۵۰ درصد نیز کاهش یابد.
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، خودرو سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، تارای دنده‌ای و تارای اتومات هستند که به‌ترتیب 266، 277، 314، 273، 308، 278، 334، 355، 364، 517، 271، 275، 371، 413، 468، 404 و 550 میلیون‌تومان و همچنین پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 صندوقدار اتومات هر دو مدل 1399 به‌ترتیب 322 و 480 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 هر دو مدل 1399 و پراید 132 مدل 1398 به‌ترتیب با قیمت 185، 171 و 163 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات، شاهین با سند آزاد، کوییک S و نیسان بنزینی آپشنال به‌ترتیب با قیمت 181، 190، 185، 207، 197، 223، 193، 198، 200، 285، 345، 212 و 287 میلیون‌تومان در بازار به‌فروش رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =