فردا511

این درشرایطی است که آغاز دوباره مذاکرات برجام و اخبار مثبت از این مذاکرات نیز تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای وارداتی دربازه قیمتی بالای 500 میلیون‌تومان نگذاشته است. حتی باید گفت ریزش نرخ ارز از 30 هزارتومان به 26 هزارتومان نیز نتوانسته قفل این بازار را باز کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش قیمتها در بازار خودرو سبب شده است در بازه قیمتی زیر یک میلیاردتومان بازار با خروج از سیطره خودروهای کره‌ای و ژاپنی درسلطه مدل‌های چینی قرار بگیرد. اتفاقی که درشرایط فعلی بازار که بهای خودروهای وارداتی سر به‌فلک گذاشته است به‌وضوح به‌چشم می‌خورد. این درشرایطی است که آغاز دوباره مذاکرات برجام و اخبار مثبت از این مذاکرات نیز تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای وارداتی دربازه قیمتی بالای 500 میلیون‌تومان نگذاشته است. حتی باید گفت ریزش نرخ ارز از 30 هزارتومان به 26 هزارتومان نیز نتوانسته قفل این بازار را باز کند. به‌همین دلیل «دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌بررسی خودروهای موجود در بازه قیمتی 600 میلیون‌تومان بپردازد و این خودروها را از لحاظ طراحی، فنی، امکانات و قیمتی در بازار مورد بررسی قرار دهد.

ام‌وی‌ام X33S (فیس جدید)
ام‌وی‌ام X33 یکی از خودروهای پرفروش و محبوب شرکت چری است که در کشورمان با نام ام‌وی‌ام X33 عرضه می‌شود. تاکنون سه‌نسل از ام‌وی‌ام X33 توسط مدیران خودرو به‌بازار کشورمان عرضه شده که نسل دوم آن درفاصله سال‌های 1393 تا 1395 به‌تولید رسید. نکته بارز این نسل، استفاده از گیربکس اتوماتیک در این خودرو بود و نسل دوم ام‌وی‌ام X33 با نام‌هایی همچون ام‌وی‌ام X33 نیو یا ام‌وی‌ام X33 اتوماتیک در بازار به‌شهرت رسید. تغییرات ظاهری به‌خصوص در قسمت جلویی این خودرو، نسل دوم ام‌وی‌ام X33 را جذاب‌تر و گیراتر از نسل اول جلوه می‌دهد. درنمای داخلی نیز با تغییر رودری‌ها، مجموعه نشانگرها و استفاده از تریم داخلی مشکی، سعی شده است حس جدید بودن به‌بیننده القا شود. پیشرانه ام‌وی‌ام X33 نیو مشابه نسل قبلی است؛ اما با استفاده از گیربکس اتوماتیک سعی شده است این خودرو برای مصارف درون‌شهری مناسب‌تر باشد. علاوه‌بر آن استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT موجب شده است ام‌وی‌ام X33 نیو نسبت به‌نسل قبلی، 20 درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ام‌وی‌ام X33S از یک موتور دو لیتری تنفس‌طبیعی با قدرت ۱۳۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتون‌متر بهره می‌برد و قدرت تولیدی از این موتور نیز توسط گیربکس پنج‌سرعت اتوماتیک منتقل می‌شود. از قابلیت‌های ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ جدید می‌توان به‌رینگ‌های ۱۷ اینچی و غربیلک‌فرمان جدید، تزئینات جدید کابین، جلوپنجره و سپر جلوی جدید، چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم مصنوعی، دو کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، کروزکنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، گرمکن صندلی‌های جلو، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سنسور نور، سانروف، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، آینه‌ها و شیشه‌های برقی اشاره کرد. درحال حاضر ام‌وی‌ام X33 جدید در بازار قیمتی حدود 600 تا 650 میلیون‌تومان دارد.

بسترن B30
بسترن B30 یک سدان اتوماتیک و اقتصادی از بهمن‌موتور است که تولید آن در ایران از سال 1396 آغاز شد. این خودرو جایگزین نسخه بزرگ‌تر و قوی‌تر بسترن B50f شد و به‌رقابت با سایر سدان‌های اتوماتیک اقتصادی بازار نظیر جیلی GC6، جک J4 و تندر پلاس پرداخت. از نظر امکانات رفاهی نیز می‌توان بسترن B30 را رقیب مستقیم دنا پلاس ایران‌خودرو قلمداد کرد. وجه تمایز بسترن B30 درمقابل دیگر رقبای هم‌وطن خود، کسب نمرات بالا از آزمون‌های ایمنی معتبر و بهره‌مندی از تجهیزات ایمنی قابل قبول همچون کنترل کشش و پایداری است که بسترن B30 را درسطح خودروهای وارداتی ارتقا می‌دهد. تنها پیشرانه ارائه‌شده برای بسترن B30 چهارسیلندر تنفس‌طبیعی ‌حجم 1.6 لیتری دارد که توان خروجی معادل 107 اسب‌بخار و گشتاور 155 نیوتون‌متر را در اختیار راننده می‌گذارد. این پیشرانه کاملا چینی بوده و با کد CA4GB دربین محصولات بسترن شناخته می‌شود. سرسیلندر این پیشرانه از جنس آلومینیوم بوده و از فناوری‌هایی نظیر زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم متناوب تراکم سوخت و میل‌بادامک دوگانه برخوردار است. مهم‌تر از همه استفاده از زنجیر تایم به‌جای تسمه در این خودرو است. این خودرو درکشور سازنده به‌گیربکس دستی مجهز شده اما در ایران، جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک ساخت آیسین وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به‌چرخ‌های جلو را عهده‌دار است. سیستم کروزکنترل، پخش موزیک از طریق AUX USB و بلوتوث، مالتی مدیا همراه با نمایشگر هفت‌اینچی لمسی، رهیاب (GPS) همراه با نقشه کامل ایران، فرمان چرمی مجهز به‌کلیدهای تنظیم کروزکنترل و سیستم صوتی، چراغ رانندگی در روز (Daylight)، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، چراغ دنده‌عقب LED، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن و چراغ راهنما، سانروف برقی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، رینگ آلومینیومی و قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب به‌صورت کامل از جمله امکاناتی است که بسترن B30 دراختیار دارد. بسترن B30 در بازار آزاد خودروهای داخل کشور با قیمتی حدود 580 تا 630 میلیون‌تومان معامله می‌شود.

چری آریزو ۵ توربو TE
چری آریزو ۵ توربو (Arrizo 5 TE) یکی از سدان‌های محبوب شرکت چری است که چندسالی است جزو سدان‌های پرطرفدار و پرفروش بازار کشور است. چری یکی از 10 خودروساز برتر کشور چین محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده است. شرکت چری علاوه‌بر تولید و صادرات محصولات کمپانی خود به‌خارج از مرزهای کشور چین، در زمینه مونتاژ محصولات کمپانی‌های به‌نامی همچون لندروور و جگوار نیز فعالیت دارد. درحال حاضر محصولات تولیدی این شرکت به‌بیش از ۱۰ کشور جهان صادر می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به‌روسیه، شیلی، آفریقای جنوبی، مراکش و... اشاره کرد. چری آریزو در ابتدای ورود خود به‌بازار داخلی تنها در دو مدل اکسلنت و لاکچری به‌بازار عرضه می‌شد که هر دو مدل نامبرده به‌یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز شده بودند. این پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ که حاصل همکاری شرکت چری با شرکت AVL اتریش است، توانایی تولید ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت را دارد. شرکت‌های چینی علاقه زیادی به‌استفاده از امکانات و تجهیزات متنوع درخودروهای تولیدی خود دارند و در این میان شرکت چری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته با اضافه کردن تعداد فراوانی از آپشن‌های مختلف نظر بسیاری از خریداران را به‌خود جلب کند. از میان لیست طویل امکانات رفاهی آریزو ۵ توربو، می‌توان به‌مواردی همچون سانروف، کروزکنترل، خطوط کمکی پارک حساس به‌حرکت فرمان (داینامیک)، پاور ویندوز، دوربین دنده‌عقب، سیستم مولتی مدیا با صفحه‌نمایش هفت‌اینچ، چراغ روز (Day Light)، کولر برقی، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی، کروزکنترل روی فرمان و... اشاره کرد. آریزو 5 توربو TE درحال حاضر در بازار آزاد با قیمتی حدود 590 تا 650 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود.

رنو ساندرو استپ‌وی (اتوماتیک)
علاقه شدید مردم به‌سگمنت کراس‌اوورها، خودروسازان را برآن داشت تا با تغییرات ساده روی محصولات هاچ‌بک خود، کلاس خودرویی جدیدی به‌نام هاچ‌بک‌کراس را خلق کنند. این خودروها از نظر فنی و توانایی‌های حرکتی تفاوت خاصی با یک خودرو هاچ‌بک ساده ندارند؛ اما با ظاهر متفاوت و استفاده از اِلِمان‌های خاص، خودشان را شبیه به‌کراس‌اوورهای مد روز نشان می‌دهند. البته رنو ساندرو جدا از تغییرات ظاهری از نظر ارتفاع نیز مقداری تغییر داشته و حدود 2.5 سانتی‌متر بیشتر از مدل ساده از زمین فاصله گرفته است؛ اما این بدان معنا نیست که قابلیت آفرود خاصی درخودرو پدیدار شده است. درنهایت ساندرو استپ‌وی قادر خواهد بود از سرعت‌گیرها و دست‌اندازهای معمول شهری و روستایی ساده‌تر از خودروهای کم‌ارتفاع عبور کند که البته این مزیت به‌قیمت کاهش قابلیت فرمان‌پذیری در سرعت‌های بالاتر منتهی شده؛ هرچند رنو مدعی است با استفاده از فنرهای متفاوت این مشکل را تا حدودی کمرنگ کرده است. موتور این خودرو یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است که این نیرو را با یک گیربکس اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو می‌رساند. این پیشرانه، موتور معروف k4m است و با موتور رنو مگان ۱۶۰۰ مشترک بوده؛ اما وقتی روی این خودرو نصب شده به‌خاطر محدودیت‌های موجود ۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰ نیوتون‌متر گشتاور کم‌تری دارد؛ اما از لحاظ کیفیت موتور بسیار خوبی است و به‌خوبی در آزمون‌های کنترل کیفی ظاهر شده است. رنو ساندرو استپ‌وی در بازار آزاد با قیمتی حدود 610 تا 620 میلیون‌تومان خریدوفروش ‌می‌شود.

فردا ۵۱۱
فردا 511 خودرو سدان کامپکتی است که اخیرا توسط خودروسازی فردا معرفی شده است. این خودروساز خصوصی قبلا دو مدل کراس‌اوور را نیز به‌بازار عرضه کرده بود و حال با معرفی فردا 511 وارد سگمنت سدان‌های جمع‌وجور شهری شده است. فردا 511 درحقیقت در رده خودروهای B پلاس قرار می‌گیرد و هم‌زمان با بازارهای جهانی در ایران نیز عرضه شده است. این خودرو هم‌اکنون در بعضی بازارهای نوظهور مثل پاکستان، برزیل، امارات‌متحده‌عربی یا عربستان سعودی نیز عرضه شده و با همین چهره و امکانات به‌فروش می‌رسد. به‌طور مثال استقبال از این خودرو درپاکستان بسیار خوب بوده و با معرفی آن بیش از 17 هزار سفارش دریافت کرده است.
فردا 511 به‌یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی مجهز شده که می‌تواند حداکثر 106 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتون‌متر گشتاور را به‌ترتیب در 5500 و 3500 دور در دقیقه تولید کند. گیربکس نصب‌شده روی این خودرو پنج‌سرعته دوکلاچه خیس است و برخلاف خودروهایی مثل فیدلیتی یا چری تیگو 7 مشکل داغ شدن در ترافیک شهری را ندارد. سیستم کنترل پایداری ESP و همچنین سیستم کمکی درسربالایی HHC از جمله امکانات فردا 511 هستند. ترمزهای جلو به‌صورت دیسکی هستند؛ اما ترمزهای عقب به‌صورت کاسه‌ای است که شاید بهتر بود در عقب نیز از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شد. در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش هفت‌اینچی لمسی قرار دارد که اطلاعات مختلفی را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین سانروف و فرمان برقی نیز در فردا 511 وجود دارد که استفاده از آن را در داخل شهر تسهیل می‌کند. فردا 511 نیز با قیمتی حدود 600 میلیون‌تومان در بازار عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =