لندروور رنجروور

لندروور از پیشگامان ساخت خودرو آفرود در اروپا بوده و اکنون به‌ساخت انواع شاسی‌بلندها مشغول است. این روزها که تمام کمپانی‌های خودروسازی به‌انواع کلاس‌های خودرویی به‌خصوص شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها روی آورده‌اند، کمتر کمپانی‌ای پیدا می‌شود که در کلاس تخصصی خود باقی بماند و به‌دیگر کلاس‌ها ورود نکند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فولکس‌واگن گلف پرچمدار هاچ‌بک‌های جهان است؛ همان‌طور که فورد موستانگ شلبی پرچمدار کوپه‌های اسپرت عضلانی است. حال اگر قرار باشد پرچمدار شاسی‌بلندهای اروپایی را معرفی کنیم، باید به‌نام لندروور اشاره کرد. لندروور از پیشگامان ساخت خودرو آفرود در اروپا بوده و اکنون به‌ساخت انواع شاسی‌بلندها مشغول است. این روزها که تمام کمپانی‌های خودروسازی به‌انواع کلاس‌های خودرویی به‌خصوص شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها روی آورده‌اند، کمتر کمپانی‌ای پیدا می‌شود که در کلاس تخصصی خود باقی بماند و به‌دیگر کلاس‌ها ورود نکند. لندروور نیز مانند همتای آمریکایی خود یعنی جیپ همچنان مشغول تولید خودروهای شاسی‌بلند بوده و قصد ورود به‌دیگر کلاس‌های خودرویی را ندارد. کمپانی لندروور همیشه بهترین شاسی‌بلندها را به‌جهان عرضه کرده و اکنون نیز مدل‌های کلاسیک آن در مسابقات آفرود کشورمان مقام کسب می‌کنند. شاید قابلیت‌های بالای آفرود در یک کمپانی شاسی‌بلندسازی چیز عجیبی نباشد، اما ساخت یک شاسی‌بلند لوکس که بتواند درمسیرهای خارج جاده‌ای مانند یک شاسی‌بلند آفرود عمل کند، جای تعجب دارد. کاری که کمپانی لندروور در آن تبحر خاصی داشته و همیشه با معرفی محصولات جدید خود، طرفداران و منتقدانش را شگفت‌زده می‌کند. با توجه به‌عدم وجود نمونه پلاک ملی نسل فعلی لندروور رنجروور اسپرت در کشورمان، برای ملاقات با این خودرو راهی سفری یک‌هزار کیلومتری شدیم تا در جزیره کیش نمونه پلاک منطقه آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.
فصل جدید محصولات لندروور
کمپانی لندروور در سال 1948 در انگلیس تاسیس شد و از سال 2008 تاکنون حدود 14 سالی است که به‌همراه دیگر کمپانی انگلیسی یعنی جگوار به‌طور متحد تحت‌مالکیت گروه تاتا موتورز هند فعالیت می‌کنند. البته لندروور همچنان اصالت 74 ساله خود را به‌عنوان یک خودروساز انگلیسی حفظ کرده و نباید آن را یک برند هندی دانست. در سال 2008 لندروور خودرو کانسپتی را معرفی کرد که LRX نام داشت و پایه‌گذار سبک جدیدی در طراحی محصولات این برند شد. آغاز عصر جدید لندروور را می‌توان سال 2011 دانست؛ زمانی که محصول جدید این کمپانی با نام رنجروور اووک، براساس کانسپت LRX تولید شد. اما اجازه دهید برویم سراغ رنجروور اسپرت. نخستین رنجروور اسپرت در سال 2005 تولید شد و کد نسل اول رنجروور اسپرت L320 بود. همان‌طور که از نام این خودرو مشخص است، رنجروور اسپرت با قابلیت‌های اسپرت برجسته‌ای همراه است. این خودرو در نسل اول خود با هشت نوع پیشرانه به‌بازار عرضه می‌شد که چهار نوع آن دیزلی و چهار نوع دیگر بنزین‌سوز بود. نسل اول این شاسی‌بلند محبوب تا سال 2013 تولید شد. در همین سال نسل دوم رنجروور اسپرت با کد L494 جایگزین آن شد. نسل دوم به‌عنوان محصول 2014 تولید شده و پیرو سبک جدید طراحی لندروور شکل گرفته است.

رنجروور اسپرت را با رنجروور اشتباه نگیرید
در حال حاضر چهار خودرو از میان محصولات کمپانی لندروور با نام‌هایی شبیه به‌هم تولید می‌شوند. رنجروور، رنجروور اسپرت، رنجروور اووک و رنجروور ولار نام این چهار محصولی هستند که در رده محصولات پرمیوم و لوکس برند لندروور عرضه می‌شوند. مدل‌های اووک و ولار نام‌های متفاوتی نسبت به‌دو مدل اول دارند و تفاوتشان مشخص است. اما بسیاری رنجروور اسپرت را یکی از نسخه‌های رنجروور می‌دانند. از سوی دیگر رنجروور و رنجروور اسپرت در طراحی ظاهری هم بسیار مشابه هم هستند که همین موضوع مزید بر علت شده تا برخی مشتریان را دچار اشتباه کند. در اصل رنجروور اسپرت یک محصول کاملا جدا از رنجروور بوده که هم از نظر ابعاد و هم از دیگر جهات همچون قیمت، قابلیت، کاربرد و ... نیز کاملا با آن متفاوت است. اگر تاکنون نسل جدید رنجروور و رنجروور اسپرت را از نزدیک ندیده‌اید قطعا تفاوت ظاهری این دو مدل را درک نخواهید کرد. با وجود این‌که این دو مدل شباهت‌هایی با هم دارند، اما از نزدیک خیلی با هم متفاوت هستند. درجزیره کیش هر دو مدل موجود بوده و مشاهده هر دو آن‌ها، درک درستی را به‌ما می‌دهد. درمقایسه این دو مدل باید گفت رنجروور اسپرت پهن‌تر و کوتاه‌تر از رنجروور بوده و جذاب‌تر از آن به‌نظر می‌رسد. درمقابل طول بیشتر رنجروور و در کل ابعاد بزرگ‌تر آن، چهره‌ای با ابهت‌تر را به‌نمایش گذاشته و در بخش‌هایی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و ورودی‌های هوای اطراف خودرو نیز تفاوت‌های جزیی نسبت به‌هم دارند.
زیبایی همچنان در اوج
طراحی‌اش بی‌نظیر است. هم زیباست و هم با ابهت و جذاب. در اصل باید سبک جدید طراحی لندروور را ناجی این کمپانی دانست. این طراحی بی‌نظیر بعد از اثبات خود در مدل رنجروور اووک اکنون در دیگر محصولات این کمپانی نیز دلبری می‌کند. بعد از اووک، رنجروور و بعد از آن رنجروور اسپرت نیز با همین سبک تولید شده و مدل 2015 دیسکاوری اسپرت نیز به‌همین سبک جدید طراحی شده است. به‌دلیل سفید بودن خودرو، ترکیب دو رنگ استفاده‌شده در طراحی بدنه آن بیشتر به‌چشم می‌خورد و تضاد رنگی سفید و مشکی جذابیت‌های بصری آن را دو چندان کرده است. نیم‌تنه بالایی رنجروور مورد نظر به‌رنگ مشکی بوده و قسمت پایینی تنه آن به‌رنگ سفید است که در کنار رینگ‌ها و دیگر جزئیات مشکی‌رنگ جلوه متفاوتی پیدا کرده است. درحالت کلی رنجروور اسپرت از طراحی زیبایی سود می‌برد که از حالت طراحی نسبتا خشک مدل‌های پیشین در آمده است. طراحی این نسل از رنجروور اسپرت به‌قدری زیبا و بی‌نقص است که وقتی لندروور در سال 2017 فیس‌لیفت آن را معرفی کرد، تغییرات بنیادی و خاصی را روی آن اعمال نکرد.

تلفیقی از ویژگی‌های لوکس و اسپرت
هنگام ورود به‌کابین رنجروور اسپرت مورد نظر، تریم داخلی مشکی‌رنگ با در نظر گرفتن ترکیب رنگ مشکی و سفید نمای بیرونی، منطقی به‌نظر می رسد. مواد به‌کاررفته در آن اعم از آلومینیوم، پلاستیک و چرم همگی دارای کیفیت بسیار بالایی است و این روزها استفاده از چوب یا طرح آن در کابین خودروها مد شده و در کابین هر خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در اصل از چوب باید تنها در کابین خودروهای بسیار لوکس و مجلل استفاده شود، نه در هر خودرویی. کمپانی لندروور نیز همین کار را کرده و درطراحی کابین رنجروور اسپرت مورد نظر که پسوند اسپرت را در نام خود یدک می‌کشد، از چوب استفاده نکرده است. رنجروور اسپرت با این‌که از نظر ابعاد کمی کوچک‌تر از رنجروور است اما به‌عنوان یک شاسی‌بلند سایز متوسط باز هم فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. در کابین رنجروور اسپرت لبه کناری همه صندلی‌های آن به‌جز صندلی وسط در ردیف دوم، برآمده بوده که در پیچ‌ها یا مسیرهای دارای شیب عرضی سرنشینان را به‌خوبی در خود حفظ می‌کند. از امکانات مهم کابین رنجروور اسپرت می‌توان به‌سیستم تهویه‌هوای اتوماتیک چهار حالته، مانیتور هشت‌اینچی لمسی با دید دو حالته، دو عدد مانیتور برای ردیف عقب، سیستم فرامین صوتی، دوربین و سنسورهای عقب و جلو سیستم ناوبری، سیستم صوتی حرفه‌ای مجهز به 19 بلندگو و ... اشاره کرد.
اصطبلی با 340 اسب!
در مدل‌های پیشین یکی از مهم‌ترین امکانات رنجروور اسپرت اهرمی بود که می‌توانستید با آن محیطی را که در آن رانندگی می‌کنید برای خودرویتان تعریف کنید تا رنجروور اسپرت‌تان خودش را با شرایط مورد نظر وفق دهد. اما اکنون در نسل جدید یک امکان جدیدی به‌این اهرم اضافه شده که AUTO نام دارد. یعنی با قرار دادن این اهرم در حالت اتوماتیک، خود رنجروور اسپرت محیط مورد نظر را تشخیص خواهد داد. بنابراین رنجروور اسپرت فعلی یوز فرندلی‌تر از قبل شده و برای آماتورها که از تشخیص وضعیت جاده عاجز هستند یا فراموش می‌کنند که تنظیمات لازم را به‌موقع اعمال کنند، می‌تواند همسفر خوبی باشد. در میان مدل‌های بنزین‌سوز از رنجروور اسپرت، مدل مورد نظر ضعیف‌ترین مدل محسوب می‌شود. البته واژه ضعیف در حالت کلی برازنده رنجروور اسپرت نیست؛ چراکه این خودرو به‌لطف 340 اسب‌بخاری که دارد درحالت کلی یک شاسی‌بلند قوی به‌حساب می‌آید. در بهترین حالت 340 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتون‌متر گشتاور از درون موتور شش‌سیلندر خورجینی سه‌لیتری مجهز به‌سوپرشارژر رنجروور اسپرت مورد نظر بیرون می‌آید که به‌کمک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک به‌همه چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب نسخه مورد نظر از رنجروور اسپرت 7.1 ثانیه بوده که زمان قابل قبولی برای این شاسی‌بلند 2.2 تنی است. با این تفاصیل، مصرف سوخت رنجروور اسپرت با معیارهای امروزی به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. هر صد کیلومتری که با لندروور رنجروور بپیمایید به‌طور ترکیبی 12.4 لیتر بنزین خواهید سوزاند که این عدد در سفرهای درون‌شهری بیشتر هم می‌شود. با توجه به‌اشتهای سیری‌ناپذیر رنجروور اسپرت به‌مصرف بنزین، دلیل استفاده از باک بزرگ 105 لیتری توسط لندروور در این خودرو نیز مشخص می‌شود. درحال حاضر قیمت دقیق این خودرو درمنطقه آزاد کیش مشخص نبوده، اما به‌دلیل بسته شدن واردات خودرو به‌مناطق آزاد و کمیاب بودن آن انتظار می‌رود دارای قیمتی بالاتر از ارزش واقعی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =