سایپا

گروه خودروسازی سایپا همواره در بخش رنگ خودرو پیشتاز بوده و در رنگ‌آمیزی بدنه‌های تولید از ربات‌های پیشرفته و رنگ‌های پایه آب و حلال مطابق با آخرین تکنولوژی روز صنعت خودرو استفاده می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا همواره در بخش رنگ خودرو پیشتاز بوده و در رنگ‌آمیزی بدنه‌های تولید از ربات‌های پیشرفته و رنگ‌های پایه آب و حلال مطابق با آخرین تکنولوژی روز صنعت خودرو استفاده می‌کند. ضخامت لایه‌های رنگ محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز کاملا استاندارد و حتی بالاتر از اعداد مصوب و تکلیف شده است. در این راستا، این خودروساز تلاش کرده با هدف ارتقای کیفیت، تمام استانداردهای مربوط به تولید خودرو را رعایت و حتی فراتر از استانداردهای محول‌شده حرکت کند. حوزه رنگ نیز از این قاعده مستثنا نیست، به‌گونه‌ای که این مجموعه ضمن استفاده از بهترین نوع رنگ، ضخامت لایه‌های رنگی را به‌طور کامل رعایت کرده است.

کنترل روزانه و مستمر ضخامت رنگ در هر شیفت
ضخامت رنگ خودرو در محصولات سایپا به‌صورت روزانه و مستمر در هر شیفت کنترل می‌شود و گزارش‌های مستند در این زمینه موجود هستند. از این رو، تمام اقداماتی که در این خصوص انجام می‌شود، براساس اصول و قواعدی است که تمام خودروسازان جهانی دنبال می‌کنند. باتوجه به اطمینان از وضعیت رنگ محصولات سایپا، این مهم (رنگ خودروها) در محصولات سایپا بین 3 تا 5سال گارانتی دارد. بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است تمام مشتریان این مجموعه می‌توانند به رنگ خودروهای خود اطمینان کامل داشته باشند. ضخامت قابل‌قبول رنگ خودروها مطابق با استانداردهای روز دنیا بین 80 تا 140میکرون است که این ضخامت از بخش‌های رنگ ED، آستر، رویه و کلر تشکیل شده است. از آن‌جاکه گروه خودروسازی سایپا در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده، در تمام محصولات ضخامت رنگ بین 100 تا 120میکرون است.

راه‌اندازی خط رباتیک تمام‌اتوماتیک رنگ از دو سال پیش
گروه خودروسازی سایپا همواره در عرصه انتقال یا بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با رنگ پیشتاز بوده است. نزدیک به دو سال پیش، خط رباتیک و تمام‌اتوماتیک رنگ شرکت پلاسکوکار سایپا در شهرک صنعتی کاسپین قزوین راه اندازی شد. این خط دارای ۱۲ ربات رنگ‌پاش است که سالانه ظرفیت رنگ‌آمیزی ۷۲۰هزار عدد سپر در ۱۴ رنگ متفاوت را دارد. این ربات‌ها از آخرین تکنولوژی پودر کردن رنگ در دنیا موسوم به Atomize بهره می‌برند و می‌توانند رنگ مایع را با سرعت ۱۹ تا ۶۰ هزار دور در دقیقه به پودر تبدیل کند و عمل پاشش را انجام دهند. این خط رنگ توسط متخصصان داخلی به ارزش ۴۱میلیارد ریال ساخته شد و ربات‌های آن به ارزش 5.2میلیون یورو از یک شرکت آلمانی خریداری شد. البته طرف خارجی به‌دلیل بازگشت تحریم‌های بین‌المللی تعهدات خود را انجام نداد، اما این خط در سال 99 توسط مهندسان و متخصصان گروه خودروسازی سایپا تکمیل و در سال جهش تولید راه‌اندازی شد. دو دستگاه ربات شعله‌گیری با دو نوع سوخت گاز مایع و CNG، دو دستگاه ربات با پاشش استر به‌صورت تک‌جزئی و دوجزئی، چهار دستگاه ربات پاشش کیلر و چهار نوع رنگ دوجزئی مایع الکترواستاتیک و معمولی ربات‌های ۱۲گانه این خط تمام‌اتوماتیک را تشکیل می‌دهند.

سیستم کنترل مرکزی سالن رنگ در شرکت‌های زیرمجموعه
نزدیک به 10سال پیش، سیستم کنترل مرکزی سالن رنگ (CCS ROOM) پارس‌خودرو که یکی از بازوهای اصلی گروه سایپا محسوب می‌شود، راه‌اندازی شد. باتوجه به پیچیدگی سالن رنگ و تنوع و گستردگی تجهیزات و فرآیندهای موجود در این سالن، این سیستم همواره پایش لحظه‌ای عملکرد تجهیزات و کنترل مناسب روند تولید محصول را انجام می‌دهد. اتاق CCS می‌تواند به‌صورت گرافیکی تمامی روند تولیدی سالن رنگ ازجمله فرایندهای تولید سالن رنگ مانند آماده‌سازی ED، کوره‌ها و... را به‌صورت دقیق و آنلاین رصد کند. همچنین کنترل گرافیکی و مونیتورینگ تمام خطوط انتقال بدنه، ردیابی حرکت بدنه‌ها در داخل سالن رنگ در خطوط مهم، ردیابی حرکت بدنه‌ها به‌صورت دو بعدی در خط آماده‌سازی (ED,PT)، ذخیره‌سازی شرایط عملکردی و پارامترهای کیفی و کمی سالن رنگ در تولید محصول به‌صورت طولانی و ارتقای شرایط کمی و کیفی محصول و تهیه گزارش‌های مختلف برای انواع کاربران با استفاده از بانک اطلاعاتی طراحی‌شده از دیگر توانمندی‌های این سیستم است. علاوه بر موارد فوق، مبنای ردیابی بدنه در خط تولید بر اساس سیستم شناسایی رادیو فرکانس (RFID) صورت پذیرفته که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های شناسایی است. البته سالن رنگ شرکت پارس‌خودرو با دارا بودن قابلیت تنوع پاشش رنگ به‌عنوان یکی از برترین سالن‌های رنگ کشور در صنایع خودروسازی مطرح است. این سالن با قابلیت پاشش 12رنگ به‌طور هم‌زمان، 9 نوع رنگ متالیک و 3 نوع رنگ سالید، همواره به‌عنوان یکی از بهترین سالن‌های رنگ کشور مطرح بوده است. علاوه بر این، یکی دیگر از خصوصیات بارز این سالن توان رنگ‌آمیزی بالای آن بوده که باعث شده است تیراژ محصول رنگ‌آمیزی‌شده در شرکت پارس‌خودرو بالغ بر 1000 دستگاه در روز باشد و بر همین اساس این سالن جزو بهترین سالن‌های رنگ خاورمیانه محسوب می‌شود. بازدهی اسمی این سالن در زمان ساخت 85درصد طراحی شده و ظرفیت رنگ‌آمیزی آن در زمان شروع فعالیت 35دستگاه در ساعت بوده که با 3 بار افزایش ظرفیت به بالای 50 دستگاه خودرو در ساعت رسیده است. از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این سالن بالا بودن شاخص بهره‌وری آن است به‌طوری که با 730 نفر نیرو، توان رنگ‌آمیزی 1000 دستگاه خودرو وجود دارد و شاخص تعداد تولید به ازای هر نفر در ماه (UMM) این سالن در سطح بهره‌وری بسیار خوب بوده که به نوبه خود در ایران بی‌نظیر است. در شرکت سایپاکاشان نیز خط سابق سیتروئن C3 که درحال‌حاضر به دو خودرو ساینا و «ساینا S» تخصیص یافته، از بالاترین کیفیت رنگ‌آمیزی خودرو برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =