کد خبر: 240155
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
شرکت چینی NIO

شرکت چینی NIO از اشتراک‌گذاری پلت‌فرم تعویض باتری خود با دیگر خودروسازان استقبال می‌کند. این را مدیر بخش اروپایی NIO اعلام کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت چینی NIO از اشتراک‌گذاری پلت‌فرم تعویض باتری خود با دیگر خودروسازان استقبال می‌کند. این را مدیر بخش اروپایی NIO اعلام کرده است. سال گذشته، NIO در آستانه گسترش حضور خود در اروپا ازجمله آلمان اقدام به عرضه محصولاتش در نروژ کرد. قرار است چینی‌ها از سه‌ماهه پایانی امسال روانه بازارهای اروپایی شوند. جایگاه‌های تعویض باتری به مالکان خودروها اجازه می‌دهند در ۵ دقیقه باتری خودرویشان را تعویض کنند. NIO نخستین جایگاه تعویض باتری خود را طی ماه ژانویه در نروژ افتتاح کرد و به دنبال تاسیس ۲۰جایگاه دیگر در این کشور است. هوی ژانگ، مدیر NIO اروپا طی مراسم ویژه‌ای در نروژ اعلام کرد این شرکت گفت‌وگوهایی با دیگر خودروسازان داشته است.
البته ژانگ از اشاره به نام این کمپانی‌ها خودداری کرد. NIO تا کنون ۸۶۸جایگاه تعویض باتری در چین افتتاح کرده و مدعی است آن‌ها ۷.۶ میلیون بار باتری خودروهایشان را تعویض کرده‌اند. این کمپانی، تعویض باتری را دلیل اصلی فروش منحصربه‌فرد شاسی‌بلندهای لوکس و سدان‌های آینده‌اش می‌داند و می‌گوید فروش پلت‌فرم تعویض باتری می‌تواند معادل تصمیم اخیر تسلا برای اعطای مجوز استفاده از شبکه سوپرشارژر برای دیگر خودروسازان باشد.
تعویض باتری فرآیندی بسیار سریع‌تر نسبت به شارژ است اما هزینه نصب شبکه آن بسیار بالاست. مقاله منتشرشده توسط سازمان حمل‌ونقل سوئد در سال گذشته نشان داد تاسیس هر جایگاه تعویض باتری در چین هزینه ۷۷۲هزار دلاری دارد که شامل باتری‌ها، اجاره مکان و... است. این در حالی است که برای جایگاه‌های شارژ هزینه حدود ۳۰۹ هزار دلاری نیاز است. NIO می‌گوید به‌دنبال کاهش هزینه‌های جایگاه‌های تعویض باتری است. این جایگاه‌ها هم‌اکنون ظرفیت ذخیره ۱۳ باتری را دارند. اعطای مجوز به دیگر خودروسازان می‌تواند میزان استفاده از این جایگاه‌ها را بالاتر ببرد و هزینه‌ها را کاهش دهد. یکی از مشتریان احتمالی NIO می‌تواند شرکت لوتوس باشد که در تملک جیلی چین است. جیلی نیز برنامه‌های خاص خود را برای تاسیس ۵هزار جایگاه تعویض باتری تا سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان دارد. البته این شرکت به ایجاد پلت‌فرم مخصوص خود اشاره‌ نکرده است. دولت چین از تاسیس چنین جایگاه‌هایی حمایت و پکن NIO را از حذف مشوق‌های خرید خودروهای الکتریکی معاف کرده است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در سال گذشته نخستین استانداردهای تکنولوژی تعویض باتری خودروهای الکتریکی را منتشر کرد و به دنبال گسترده‌تر شدن استفاده از آن است. تقریبا تمام مشتریان شاسی‌بلند NIO ES8 که در نروژ عرضه شده است، گزینه اجاره جداگانه باتری را انتخاب کرده‌اند که باعث دسترسی به جایگاه‌های تعویض باتری می‌شود. این شرکت چینی اواخر امسال در بازارهای سوئد، هلند و آلمان نیز حضور خواهد یافت. محصول عرضه‌شده در بازار آلمان سدان ET7 خواهد بود که رقیب الکتریکی ب‌ام‌و سری ۷ محسوب می‌شود و از تکنولوژی تعویض باتری نیز سود می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =