NMAX155

موتورسیکلت‌های بسیاری وجود دارند که هر یک کاربری خاص خود را دارند. اما اسکوترها همواره به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب یک موتورسیکلت شهری و استفاده روزانه شهری شناخته می‌َشوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورسیکلت‌های بسیاری وجود دارند که هر یک کاربری خاص خود را دارند. اما اسکوترها همواره به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب یک موتورسیکلت شهری و استفاده روزانه شهری شناخته می‌َشوند. داشتن پارامترهایی مانند راحتی، ارگونومی و پیشرانه پرتوان اما کم‌استهلاک درنهایت روی انتخاب خریداران اثرگذاری خاصی دارد. در این میان یاماها به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین و معروف‌ترین سازندگان موتورسیکلت در جهان، بهترین اسکوترها را نیز ارائه می‌دهد. یکی از بهترین اسکوترهای یاماها NMAX است. این اسکوتر محبوب و باکیفیت یاماها از سال 1399 به‌کشورمان آمد تا به‌عنوان رقیب جدی برای هوندا PCX با ظاهری به‌روزتر و امکانات بیشتر، بازار این دسته از موتورسیکلت‌های کشور را متحول سازد. NMAX در بازه زمانی کم توانسته به‌جایگاه ویژه‌ای در بازار دست یابد؛ بنابراین با ما همراه باشید تا در این مطلب این اسکوتر چابک ژاپنی را با هم بررسی کنیم.

NMAX155؛ اسکوتر چابک ژاپنی!


نگاهی به طراحی
هدف از طراحی NMAX براساس گفته‌های کمپانی یاماها تجربه جدید و متفاوت از داشتن یک اسکوتر همه‌فن حریف شهری است. درحقیقت کمپانی یاماها یکی از بهترین اسکوترهای مناسب برای مصارف روزانه شهری را تولید کرده است. NMAX از فوریه سال 2015 تولید شده که در بازه زمانی بسیار کم یعنی تا آوریل همان سال موفق شد به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین اسکوترهای بازار اندونزی شناخته شود. کمپانی یاماها به‌حدی در بازار اندونزی موفق شد که یک سایت تولیدی در این کشور راه‌اندازی کرده است و پس از آن در سال‌های 2016 و 2017 NMAX به‌عنوان پرفروش‌ترین اسکوتر در بازارهای کشور هند و اتریش شناخته شد. درواقع NMAX نسخه فیس‌لیفت در بازار اتریش اواخر سال 2020 عرضه شد و بر این اساس اواخر سال 1399 این اسکوتر باکیفیت یاماها به‌بازار کشورمان آمد تا یکی از خاص‌ترین اسکوترهای بازار ایران باشد. هرچند که این اسکوتر در بازار جهانی در رده قیمتی نسبتا اقتصادی قرار دارد؛ اما در ایران به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین موتورسیکلت‌های بازار داخلی شناخته می‌شود. صرف‌نظر از بخش بازار و مرور کوتاه بر پیشینه NMAX، این اسکوتر از نظر طراحی به‌ویژگی‌های اسپرت مزین شده تا کاراکتر خاص و جوان‌پسندی داشته باشد. باتوجه به‌فاصله محوری 1350 میلی‌متری، این اسکوتر اسپرت یاماها کمی کشیده به‌نظر می‌رسد و دلیل این طراحی فضای مناسب برای دو سرنشین است. طراحی ساده و مینیمال را به‌راحتی می‌توان در ظاهر NMAX دید. درنمای جانبی این موتورسیکلت، پوزه نسبتا حجیم جلو و فلاپ‌های عقب، رینگ‌های اسپرت 13 اینچی و اگزوز زاویه‌دار مشابه اسپرت‌بایک‌های یاماها، کاراکتر اسپرتی به‌این اسکوتر می‌بخشد. چراغ‌هایی به‌فرم وی‌ در جلو با LED هایی به‌فرم L و خطوط تیزی که روی پوزه طراحی شده، حجم خاصی به‌آن می‌بخشد و بخش شیشه‌ای جلو که به‌رنگ مشکی است، چهره کاملا اسپرت و تهاجمی را از خود به‌نمایش می‌گذارد.
از سوی دیگر چراغ‌های به‌فرم U برای عقب در نظر گرفته شده که با LED های X شکل و فلاپ‌های حجیم عقب، اسپرت بودن این اسکوتر را به‌رخ می‌کشد. نوشته NMAX روی فلاپ‌ عقب و اسپویلر مشکی‌رنگ در بالای چراغ عقب چاشنی اسپرت بودن این اسکوتر چابک ژاپنی را دوچندان می‌کند.

NMAX155؛ اسکوتر چابک ژاپنی!


مختصات فنی
اسکوترها برای این‌که بتوانند یکی از مناسب‌ترین موتورسیکلت‌ها برای مصارف روزانه شهری باشند، همواره از پیشرانه کم‌حجم اما پرتوان بهره می‌گیرند. یاماها NMAX در زیر چهره اسپرت خود یک موتور تک‌سیلندر به‌حجم 155 سی‌سی را جا داده است. درحقیقت برای این اسکوتر یک موتور تک‌سیلندر چهارسوپاپ به‌همراه یک میل‌سوپاپ طراحی شده تا بتواند ضمن استهلاک پایین‌تر، راندمان بالایی را نیز به‌وجود آورد. فضای کمتر محفظه احتراق سبب شده است نسبت تراکم به 10.5 به‌یک برسد و با توجه به‌قطر پیستون 58 میلی‌متر در کورس پیستون 58.7 میلی‌متر و پاشش سوخت انژکتوری EFI این موتور حداکثر می‌تواند 15 اسب‌بخار قدرت را در هشت‌هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 14.4 نیوتون‌متر گشتاور را در شش‌هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. پیشرانه 155 سی‌سی اسکوتر یاماها به‌دلیل طراحی تک‌میل سوپاپ و کیفیت بالای ساخت و سازگاری با بنزین حداقل اکتان 87، استهلاک و درنهایت خرابی پایینی دارد؛ مساله‌ای که سازندگان ژاپنی همواره به‌آن توجه دارند. از سوی دیگر استفاده از سیستم‌های جرقه‌زنی هوشمند و پاشش سوخت انژکتوری EFI توان و گشتاور نسبتا بالایی را برای این اسکوتر فراهم آورده است.
این پیشرانه توان و گشتاور لازم را به‌خوبی برای این اسکوتر اسپرت تامین می‌کند؛ زیرا نسبت قدرت به‌وزن در NMAX، 0.11 اسب‌بخار بر کیلوگرم بوده که برای چنین اسکوتر اسپرتی بی‌نظیر است. از سوی دیگر از آنجا که NMAX اسکوتر راحت و باکیفیت یاماها معرفی می‌شود، در سیستم انتقال قدرت از گیربکس CVT موسوم به V-Belt استفاده شده است. این گیربکس به‌واسطه یک تسمه وی‌تایپ، قدرت را به‌چرخ عقب انتقال می‌دهد. با توجه به‌هماهنگی عالی میان پیشرانه و گیربکس (که بخش مهم این مقوله را واحد پردازشگر مرکزی ECM و TCU برعهده دارند) توزیع دنده‌ها به‌موقع بوده و بدون کوبش یا ضربه یا حتی تاخیر است. اگرچه پیشرانه NMAX هوا-آب‌خنک است، اما به‌دلیل طراحی ترموستات نسل جدید و حفظ سیکل ترمودینامیکی دمای کاری موتور درسطح پایینی قرار دارد. از طرفی به‌دلیل سازگاری موتور با بنزین اکتان حداقل 87 درقطعات اصلی مانند پیستون خرابی و استهلاکی وجود ندارد. به‌همین دلیل NMAX یکی از مناسب‌ترین اسکوترهای اسپرت بازار ایران به‌شمار می‌رود. این مقوله درسیستم انتقال قدرت نیز وجود دارد؛ زیرا با تعبیه یک واحد تبادل دما و مدارات هیدرولیکی گیربکس، هرگز درترافیک‌های بلندمدت دمای کاری گیربکس افزایش نمی‌یابد. این نکته را فراموش نکنید که درموتورسیکلت‌‎هایی با گیربکس CVT درصورت نیاز اگر بر پیشرانه و گیربکس فشار وارد شود، تعویض دنده با تقه و درنهایت با سروصدا انجام می‌شود؛ اما در زمان تست این اسکوتر اسپرت یاماها توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» این اتفاق رخ نداد. تنها باید درنظر داشت که در زمان حرکت با این موتور در سربالایی‌ها و همراه با سرنشین دوم، باتوجه به‌شرایط نباید با آن تخت‌گاز رفت؛ زیرا ممکن است به‌تسمه گیربکس فشار زیادی وارد شود. تعویض به‌موقع دنده‌ها، عدم‌کوبش و ضربه و هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس، از جمله ویژگی‌های مهم این گیربکس به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =