بسترن B30

شرکت چینی FAW شانس خود را در بازار ایران، نخستین‌بار با مدل B50 امتحان کرد؛ تلاشی که به‌هیچ‌عنوان موفقیت‌آمیز نبود و کمپانی توانست با رونمایی از فیس‌لیفت این خودرو به‌نام B50F، جایگاه خوبی در بازار کشورمان برای خود دست‌وپا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت چینی FAW شانس خود را در بازار ایران، نخستین‌بار با مدل B50 امتحان کرد؛ تلاشی که به‌هیچ‌عنوان موفقیت‌آمیز نبود و کمپانی توانست با رونمایی از فیس‌لیفت این خودرو به‌نام B50F، جایگاه خوبی در بازار کشورمان برای خود دست‌وپا کند. اکنون جدیدترین خودرو این شرکت با نام B30 که یک سدان سایز متوسط بوده وارد بازار شده است. این خودرو از نظر محبوبیت و میزان فروش در بازار به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با دو محصول دیگر کمپانی نیست.
مانند بسیاری از خودروهای چینی این روزهای بازار، بسترن B30 از طراحی بدنه بسیار زیبایی برخوردار است که گفته می‌شود کار شرکت طراحی ایتال‌دیزاین است. برخی خودروسازهای چینی تلاش می‌کنند محصولات خود را شبیه به‌مدل‌های کمپانی‌های بزرگ و معروف طراحی کرده و این‌گونه توجه مردم را در بازار به‌خود جلب کنند. از بارزترین این خودروسازها می‌توان به‌برلیانس و فاو اشاره کرد و همان‌طور که می‌دانید محصولات برلیانس شباهت ظاهری زیادی به‌محصولات کمپانی آلمانی ب‌ام‌و دارند و فاو هم درطراحی محصولات خود، از کمپانی‌های آمریکایی الهام می‌گیرد. مشخصا مدل آسا B50F بسیار شبیه به‌مدل‌های کادیلاک است.بسترن B30 از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس‌طبیعی با ۱۰۷ اسب‌بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد که به‌یک گیربکس پنج‌دنده دستی یا شش‌دنده اتومات متصل می‌شود. البته در بازار ایران فعلا تنها مدل مجهز به‌دنده‌اتومات بسترن B30 فروخته می‌شود. در این مطلب با توجه به‌محبوبیت بالایی که این خودرو در بازار فعلی کشورمان پیدا کرده، «دنیای‌خودرو» قصد دارد دلایل خرید آن را مورد بررسی قرار دهد.

قیمت مناسب
بسترن B30 به‌عنوان یک سدان سایز متوسط با موتور خوب و امکانات و تجهیزات بسیار زیاد، قیمت بسیار مناسبی دارد. شرکت بهمن‌موتور این خودرو را ابتدا زیر ۶۰ میلیون‌تومان در بازار می‌فروخت که بعد از شروع روند افزایش قیمت‌ها، این خودرو نیز در بازار آزاد به‌شکل عجیبی با افزایش قیمت مواجه شد و درحال حاضر حدود 600 تا 620 میلیون‌تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود. با این حال باز هم بسترن B30 قیمتی مناسب و رقابتی دارد و از این نظر، برگ برنده در سگمنت سدان‌های سایز متوسط در اختیار بسترن B30 است.

کابین جادار
داخل کابین بسترن B30 هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب صندلی‌ها فضای بسیار خوبی برای سرنشینان تدارک دیده شده است و مشخصا فضای پا برای سرنشین‌های عقب بسیار بالاست و یک فرد بالغ با قد حدودا ۱۸۰ سانتی‌متر به‌راحتی می‌تواند در ردیف عقب نشسته و زانوهایش به‌صندلی جلو برخورد نکند. فضای سر هم برای تمام سرنشین‌ها به‌خوبی درنظر گرفته شده و به‌طور کلی باید گفت با خرید بسترن B30 دغدغه‌ای از بابت فضای کابین نخواهید داشت.

تجهیزات و آپشن‌های خوب
در بررسی یک خودرو چینی طبیعی است که تجهیزات و آپشن‌ها یکی از مزایای اصلی این خودرو باشد. بسترن B30 را می‌توان در این بازه قیمتی، بهترین خودرو از نظر تجهیزات، امکانات و آپشن‌ها دانست. از برخی مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به‌مواردی مانند فرمان چرمی مجهز به‌کلیدهای تنظیم کروزکنترل و سیستم صوتی، سیستم مولتی‌مدیای پیشرفته همراه با صفحه‌نمایش هفت‌اینچی لمسی، سیستم نویگیشن (GPS) شامل نقشه کامل ایران، پخش موزیک از طریق USB، بلوتوث و AUX، کروزکنترل، دی‌لایت، چراغ‌های جلو اتومات، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع نور، گرم‌کن آینه، سانروف برقی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. این خودرو همچنین به‌تجهیزات ایمنی زیادی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی و ایموبلایزر، سیستم باز شدن درها بعد از تصادف، کمربند ایمنی جلو پیش‌کشاننده، سیستم جلوگیری از برخورد با مانع هنگام بالا رفتن شیشه راننده و چند مورد دیگر مجهز شده است.

ایمنی بالا
شرکت فاو درطراحی بسترن B30 در بخش ایمنی چیزی کم نگذاشته است. این خودرو موفق شده از موسسه C انکپ پنج ستاره ایمنی را دریافت کند. از مهم‌ترین مشخصه‌های ایمنی خودرو و همچنین امکانات و تجهیزات آن می‌توان به‌ترمزهای دیسکی درجلو و عقب خودرو، سیستم‌های ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS اشاره کرد. بدنه تقویت‌شده با ساختار H3 در پنل کفی، کناری و سقف و همچنین استفاده از فولاد مستحکم قطعا در کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو تاثیر بسیار زیادی داشته‌اند.

طراحی بدنه زیبا
بدون شک در بازه قیمتی 600 تا 620 میلیون‌تومان و در میان سدان‌ها، بسترن B30 را می‌توان زیباترین خودرو حال حاضر معرفی کرد. همان‌طور که گفتیم طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتال‌دیزاین انجام شده و در قسمت جلو، شاهد جلوپنجره بسیار زیبایی هستیم که درکنار چراغ‌های جلو و نمای خشنی که این خودرو دارد، ظاهری خاص به B30 داده است. از دیگر موارد قابل توجه خودرو می‌توان به‌خطوط زیبا و چین‌های روی بدنه اشاره کرد که حس و حال اسپرت بودن به‌خودرو داده‌اند. از کنار کاپوت عضلانی زیبای این خودرو هم به‌سادگی نمی‌توان گذشت.

کیفیت ساخت خوب
قطعا یکی از با کیفیت‌ترین خودروهایی که طی یک سال گذشته، در بازه قیمتی مناسب وارد بازار کشورمان شده همین بسترن B30 است. درتمام گزارش‌های ماهانه ارزشیابی کیفی منتشرشده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از زمان ورود بسترن B30 به‌بازار، این خودرو از نظر کیفی همیشه بهترین نمونه در بازه قیمتی خود معرفی شده و همواره توانسته چهار ستاره کیفی را کسب کند.

گیربکس فوق‌العاده
بسترن بی 30 یک خودرو اتوماتیک اقتصادی است که رقبای آن را محصولاتی همچون جیلی GC6، برلیانس H330 و جک J4 تشکیل می‌دهند. مشخصه مشترک اکثر خودروهای اتوماتیک اقتصادی چینی، بهره‌ بردن از گیربکس‌های اتوماتیک چهارسرعته است که معمولا عملکرد دقیقی ندارند و برای رانندگی درجاده‌های پرپیچ‌وخم چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسند. برخلاف آن‌ها، سدان اقتصادی بسترن از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن استفاده می‌کند که به‌جرأت می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین مزایای بسترن B30 برشمرد. این گیربکس ضرایب کوتاه‌تری نسبت به‌نمونه‌های هم‌رده داشته و در فواصل کمتری نسبت به‌تعویض دنده اقدام می‌کند. بنابراین به‌موتور فشار کمتری وارد می‌شود و مصرف سوخت کمتری را هم برای این خودرو به‌همراه دارد.

امکانات ایمنی بیشتر نسبت به‌رقبا
سدان‌های اقتصادی معمولا از کمترین میزان تجهیزات رفاهی و ایمنی برخوردار هستند که این مساله درخصوص تولیدات چینی اندکی وخیم‌تر است. خودروسازان ایرانی نیز با توجه به‌سلیقه مصرف‌کنندگان داخلی که بیشتر متمایل به‌امکانات رفاهی است، تمرکز چندانی بر نصب ملزومات ایمنی درمحصولات مونتاژی خود ندارند؛ بنابراین طبیعی به‌نظر می‌رسد که نمونه‌های مونتاژی خودروهای چینی در ایران نسبت به‌نسخه‌های تولیدشده در کشور سازنده از تجهیزات ایمنی کمتری برخوردار باشند. با این حال چنین موردی درخصوص بسترن B30 به‌شدت دیگر رقبا نیست و این خودرو با بهره‌مندی از سیستم‌های کنترل کشش، کنترل پایداری و همین‌طور پلت‌فرم فولکس‌واگن، سطح قابل ‌قبولی از ایمنی را ارائه می‌کند که می‌توان آن را یکی از مزایای بسترن B30 دانست. چنین سطحی از امنیت در کنار برخورداری از تجهیزات ایمنی متنوع سبب شده ‌است بسترن بی 30 بتواند پنج ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی CNCAP کسب کند. از طرفی آپشن‌ها یکی از جدی‌ترین گزینه‌های مزایای بسترن B30 است.

حرف آخر
این روزها با حضور خودروهایی مانند بسترن B30 در بازار کشورمان، دید مردم نسبت به‌خودروهای چینی درحال عوض شدن است. بسترن B30 خودرویی است که یک پکیج خوب و کامل را به‌قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ چیزی که دیگر رقبای این خودرو قادر به‌ارائه آن نبوده‌اند. انتخاب به‌عنوان بهترین خودرو از نظر کیفی در بازه قیمتی زیر 100 میلیونتومان در سال‌های گذشته به‌مدت سه‌ماه متوالی قطعا اتفاقی و شانسی نبوده است و اگر مواردی که مطرح شدند جزو معیارهای مهم شما برای خرید یک خودرو باشد، قطعا بسترن B30 در فهرست خودروهایی که ممکن است خریداری کنید، قرار می‌گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد حیدری IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام من یه خودروی بسترن b30 مدل ۱۴۰۰ گرفتم علیرغم همه ی محاسنی که داره متاسفانه در حین حرکت خاموش میشه و مشکلات زیادی از نظر روحی روانی برای من و خانواده ام ایجاد کرده ، چندین بار هم بردم نمایندگی مرکزی و از۵ روز تا ۱۵ روز ماشین متوقف بوده ولی هنوز مشکلش حل نشده، چندین بار درخواست کردم که تعویض کنند با خودروی دیگه و تفاوتش را بگیرند ولی متاسفانه کسی به مشکلم رسیدگی نمی کنه، نظر سنجی رضایت مشتری هم که زنگ میزنه تا مشکل را مطرح می کنم میگه که به ما ارتباطی نداره فقط اون فرد پذیرش کننده رفتارش خوب بوده یا نه، میگم آدم حسابی من چند بار با خانوادم تا مرز تصادف و مشکلات جانی با این ماشین پیش رفتم شما میگید رفتار کارمند بهمن خودرو چطور بوده!!!!! واقعاً متاسفم
  • رمضانی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام رله در مسیر استارت را چک بفرمائید. من هم این مشکل را داشتم پس از کلی هزینه به این رله رسیدم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =