کد خبر: 240265
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

در شرایط فعلی که برخی افراد تاکید ویژه‌ای بر بسته بودن درها برای ورود خودروهای خارجی به کشور  دارند و تولیدات داخلی نیز کفاف نیاز بازار را نمی‌دهند، نمی‌توان انتظار داشت بساط قرعه‌کشی از بازار خودرو برچیده شود و بازاری رقابتی در این صنعت به وجود آید. 

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان داخلی محصولات خود را به قید قرعه می‌فروشند تا همه به یک اندازه برای خرید خودرو شانس داشته باشند؛ شیوه‌ای که اگرچه سال‌ها و بارها درباره لزوم متوقف شدنش سخن به میان آمده است اما به نظر نمی‌رسد با اجرای آن دهک‌های پایین جامعه بتوانند در این رقابت نفس‌گیر صاحب حق و منافع شوند. در شرایط فعلی که برخی افراد تاکید ویژه‌ای بر بسته بودن درها برای ورود خودروهای خارجی به کشور دارند و تولیدات داخلی نیز کفاف نیاز بازار را نمی‌دهند، نمی‌توان انتظار داشت بساط قرعه‌کشی از بازار خودرو برچیده شود و بازاری رقابتی در این صنعت به وجود آید.
بنابراین آنچه باید بیش‌از حذف قرعه‌کشی از این صنعت بر آن تاکید کرد؛ اصلاح روند انجام آن است تا حداقل دهک‌های پایین جامعه بتوانند منفعت اصلی را به‌دست آورند. ممکن است اقشار متوسط و پایین‌تر سال‌ها برای خرید یک خودرو ساخت‌داخل پس‌انداز کرده باشند اما باز هم نتوانسته‌اند خود را با سرعت تورم مطابقت دهند و صاحب خودرو شوند.
کارمندان و کارگرهایی که برخلاف دلال‌های خودرو از این فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار زیان می‌بینند و متحمل ضرر می‌شوند، شاید رویای خودرودار شدن را محقق نکنند.در این شرایط جا دارد سیاستگزاران و مسئولان در دولت و دو خودروساز بزرگ کشور فکری به حال تغییر فرایند قرعه‌کشی کرده و در اولین گام، ‌رقابت را برای دهک‌های پایین جامعه فراهم کنند. اتفاقی که می تواند با حذف افراد ثروتمند از این بازار،‌ شانس را برای اقشار ضعیف جامعه افزایش دهد. تاجایی‌که این افراد بتوانند با خرید خودرو به قیمت مصوب دولتی، ‌خود را صاحب وسیله‌نقلیه ببینند یا اگر تمایلی به استفاده از خودرو نداشتند، حداقل بتوانند از تفاوت قیمتی موجود در بازار به نفع خود استفاده کنند. ازآنجاکه اطلاعات اقتصادی مردم به خوبی برای نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر قابل‌رصد است، به آسانی می‌توان این تغییر فرایند را انجام داد تا با حذف افراد ثروتمند از چرخه قرعه‌کشی‌های خودروسازان،‌ دهک‌های پایین جامعه در اولویت خرید خودرو با قیمت مصوب قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =