تویوتا کرولا

برای مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو از نظر طراحی باید بگوییم که خوشبختانه تویوتا از نسل یازدهم کرولا محافظه‌کاری بیش از حد خود را کنار گذاشت و این نسل به‌لطف خطوط مدرن و هماهنگ بدنه‌اش می‌تواند علاوه‌بر قشر میان‌سال به‌بالا که مشتریان پروپاقرص تویوتا کرولا هستند، برای جوان‌ترها نیز جذاب باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو موضوعی است که «دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌آن بپردازد تا ضمن بررسی جنبه‌های مختلف دو سدان جمع‌وجور پرطرفدار بازار کشور مشخص شود درشرایط فعلی، خرید کدام گزینه به‌صرفه‌تر خواهد بود. اگر در فکر خرید یک سدان جمع‌وجور و نسبتا مدرن و کم‌دردسر هستید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

معرفی تویوتا کرولا و کیا سراتو
تویوتا کرولا که عنوان پرافتخار «پرفروش‌ترین خودرو دنیا» را یدک می‌کشد، نخستین‌بار در سال 1966 معرفی و به‌بازار عرضه شد. تاکنون بیش از 50 میلیون دستگاه از این خودرو در قالب 12 نسل تولید شده است که ما امروز آخرین نسل موجود در بازار کشورمان یعنی نسل یازدهم را برای بررسی و مقایسه با کیا سراتو درنظر گرفته‌ایم. این نسل از تویوتا کرولا در اواخر سال 2013 معرفی شد و کمی بعد نخستین نمونه‌های آن با مدل 2014 راهی بازار کشورمان شدند. تویوتا کرولا نسل یازدهم تا سال 2016 در تیراژ قابل ‌توجهی در بازار ایران عرضه شد؛ اما پس از آن شرکت ایرتویا تصمیم گرفت واردات این خودرو را متوقف و تویوتا پریوس را در این بازه قیمتی عرضه کند.
اما در طرف دیگر کیا سراتو را داریم که نسبت به‌رقیب خود خیلی جوان است و معرفی آن به‌سال 2003 برمی‌گردد. تاکنون چهار نسل از این خودرو در بازار جهانی عرضه شده که آخرین نسل موجود در بازار کشور ما، نسل سوم آن است. نسل سوم کیا سراتو از اواخر سال 2013 معرفی شد و تقریبا هم‌زمان با بازار جهانی به‌بازار ایران نیز راه پیدا کرد. این نسل از کیا سراتو که در اواخر سال 2016 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد، تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو یعنی سال 2018 در ایران عرضه و آمار فروش قابل‌توجهی را ثبت کرد.

مقایسه طراحی تویوتا کرولا و کیا سراتو
برای مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو از نظر طراحی باید بگوییم که خوشبختانه تویوتا از نسل یازدهم کرولا محافظه‌کاری بیش از حد خود را کنار گذاشت و این نسل به‌لطف خطوط مدرن و هماهنگ بدنه‌اش می‌تواند علاوه‌بر قشر میان‌سال به‌بالا که مشتریان پروپاقرص تویوتا کرولا هستند، برای جوان‌ترها نیز جذاب باشد. اما با این وجود، زمانی که تویوتا کرولا در برابر رقیبی مثل کیا سراتو قرار می‌گیرد، نمی‌تواند حرف چندانی برای گفتن داشته باشد. چراکه رقیب کُره‌ای خیلی خوب بلد است با کمک ابزارهایی مثل بازی با خطوط بدنه، وجود LED و نئون در گرافیک چراغ‌ها و توجه به‌جزئیاتی مثل طراحی رینگ‌ها و آینه‌های جانبی، دل خریداران جوان را ببرد.
البته اختلاف زبان طراحی این دو خودرو در داخل کابین به‌حداقل می‌رسد. چراکه کیا سراتو در بخش‌هایی مثل غربیلک‌فرمان و رودری‌ها، طراحی بهتری دارد؛ اما بخش میانی داشبورد تویوتا کرولا زیباتر به‌نظر می‌رسد. هرچند طراحی تاحدود زیادی سلیقه‌ای است؛ اما بر اساس سلیقه اکثر افراد جامعه باید دست کیا سراتو را به‌عنوان برنده بخش طراحی مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو بالا ببریم.

مقایسه «تویوتا کرولا» و «کیا سراتو»

مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو از نظر امکانات رفاهی
تویوتا کرولا در دو تیپ XLI (نیمه‌فول) و GLI (فول‌آپشن) در بازار کشور ما موجود است. اما حتی تیپ GLI این خودرو نیز از نظر آپشن درسطح متوسطی قرار دارد و روی آن امکاناتی همچون کی‌لس استارتر، کروزکنترل، سانروف، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک تک‌کاناله، دی‌لایت و… نصب شده است. اما درمقابل کیا سراتو با دست پر در این بخش به‌میدان آمده است و با وجود امکاناتی همچون تنظیم رانندگی (Drive Mode) سه‌حالته، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، فرمان سه‌حالته، مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوکاناله، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، درِ صندوق‌بار برقی و… اجازه هیچ‌عرض اندامی به‌نماینده تویوتا نمی‌دهد.

مقایسه ایمنی تویوتا کرولا و کیا سراتو
تویوتا کرولا مثل بخش امکانات رفاهی در زمینه امکانات ایمنی نیز چندان غنی نیست و تنها از ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی و دو ایربگ بهره می‌برد. درحالی که کیا سراتو علاوه‌بر این موارد، از سیستم مدیریت پایداری خودرو، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، هشداردهنده نقاط‌کور، پشت‌سری فعال صندلی‌های جلو، ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو و ایربگ‌های پرده‌ای هم برخوردار است تا در این بخش نیز خودرو برتر میدان باشد. ناگفته نماند که تویوتا کرولا در ابتدای معرفی خود پنج ستاره ایمنی را از موسسه Euro Ncap دریافت کرده که البته این امتیاز مربوط به‌نسخه هفت ایربگ آن است. کیا سراتو هم با امتیاز Top Safety Pick از موسسه آمریکایی IIHS وضعیت بسیار خوبی از نظر ایمنی دارد.

مقایسه از نظر مشخصات فنی و تجربه رانندگی
تویوتا کرولا نسل یازدهم با یک پیشرانه دو لیتری تنفس‌طبیعی در بازار ایران عرضه شده است. این پیشرانه با حداکثر قدرت 143 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 187 نیوتون‌متر، نیروی خود را از طریق یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به‌محور جلو این سدان محبوب ژاپنی منتقل می‌کند. مصرف سوخت رسمی و شتاب صفرتاصد تویوتا کرولا نیز به‌ترتیب برابر با 7.7 لیتر در صد کیلومتر و 10.5 ثانیه است. البته تعدادی تویوتا کرولا 2016 با گیربکس CVT هم در بازار موجود است. کیا سراتو هم به‌پیشرانه‌ای هم‌حجم با رقیب مجهز است که حداکثر قدرت 159 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 194 نیوتون‌متر را تولید می‌کند. این پیشرانه تنفس‌طبیعی با اتصال به‌یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفرتاصد 10.5 ثانیه را برای این کُره‌ای جوان‌پسند به‌ارمغان می‌آورد.
اما بخش تجربه رانندگی مقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو را با بررسی فضای کابین و کیفیت سواری این دو خودرو آغاز می‌کنیم. خوشبختانه کابین و صندوق‌بار تویوتا کرولا و کیا سراتو فضای کافی برای یک مسافرت چهار نفره را دارد؛ اما در مقام مقایسه، این محصول تویوتاست که فضای کابین بزرگ‌تر و سواری اندکی نرم‌تر را ارائه می‌دهد تا ذات خانوادگی‌تر خود را نشان دهد. از نظر عملکرد فنی و شتاب‌گیری هم تفاوت فاحشی بین دو خودرو وجود ندارد؛ اما کیا سراتو به‌دلیل بهره‌گیری از گیربکس شش‌سرعته، لذت رانندگی بالاتر و کابین اندکی آرام‌تر دارد. همچنین بهره‌مندی این خودرو از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی سبب شده است کنترل آن درشرایط بحرانی راحت‌تر از تویوتا کرولا باشد.

بررسی شرایط بازار و جمع‌بندی
درشرایط فعلی بازار کشور ما، این کیا سراتو است که با وجود چهره زیباتر و آپشن‌های جذاب خود خریداران بیش‌تری را به‌خود جلب می‌کند؛ اما این به‌معنی بدفروش‌ بودن تویوتا کرولا نیست. چراکه یک تویوتا در هر شرایطی خریدار خاص خود را دارد و چه‌بسا در سال‌های آینده و پا به‌سن گذاشتن این خودروها، ورق برگردد و تویوتا کرولا پرطرفدارتر باشد. از نظر فراوانی و قیمت قطعات یدکی هم تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود ندارد؛ اما تویوتا کرولا همان‌طور که از آن انتظار می‌رود، خودرو کم‌استهلاک‌تری نسبت به‌کیا سراتو است. به‌عنوان کلام آخر درمقایسه تویوتا کرولا و کیا سراتو باید بگوییم که اگر جوان‌تر هستید، خرید کیا سراتو با توجه به‌چهره جذاب‌تر، آپشن‌های بیش‌تر و لذت رانندگی بالاتر، انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اما تویوتا کرولا نیز برگ‌های برنده خود را در سواری نرم‌تر، کیفیت ساخت بالاتر و استهلاک کمتر رو می‌کند تا انتخابی ایده‌آل برای میانسالانی باشد که وقت و حوصله کافی برای رسیدگی به‌خودرو خود را ندارند و یک محصول کم‌دردسر می‌خواهند که تا چندین سال بدون دغدغه در خدمتشان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =