کاظم مرتاض

درحال حاضر قیمت باتری ایرانی ۱۵ درصد گران‌تر از محصول چینی و حتی ترکیه‌ای است و بازارهای صادراتی درحال از دست رفتن هستند. افزایش قیمت سرب در بازار سبب شده است باتری‌سازان برای تامین نیاز خود با مشکلات گوناگونی مواجه باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال حاضر قیمت باتری ایرانی ۱۵ درصد گران‌تر از محصول چینی و حتی ترکیه‌ای است و بازارهای صادراتی درحال از دست رفتن هستند. افزایش قیمت سرب در بازار سبب شده است باتری‌سازان برای تامین نیاز خود با مشکلات گوناگونی مواجه باشند. درحال حاضر بهای سرب در بورس کالا از قیمت جهانی آن به‌مراتب بالاتر است. موضوعی که به‌افزایش بهای باتری‌های فرسوده نیز بیش از پیش دامن می‌زند. همین‌طور این روند سبب تضعیف بازارهای صادراتی ایران و از دست رفتن فرصت‌های تجاری مطلوب درمیان کشورهای منطقه شده و با ادامه این وضعیت باتری‌های تولید ایران تا ۱۵ درصد گران‌تر از محصولات چینی راهی بازار جهانی می‌شود. درهمین راستا کاظم مرتاض، مدیرعامل شرکت آذرباتری و رئیس انجمن صنعت‌باتری و ذخیره‌سازهای ایران درخصوص علت افزایش قیمت باتری در بازار داخلی به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «کارخانه‌های تولید سرب ایران این محصول را ذخیره کرده و عرضه نمی‌کنند و زمانی که عرضه یک کالا در بازار کم شود، به‌تبع آن قیمت محصولات افزایش می‌یابد.»
وی ادامه داد: «درحال حاضر قیمت‌ جهانی هر تن سرب 2200 دلار است که با محاسبه نرخ روز دلار آزاد، قیمت هر کیلوی آن معادل 55 هزار تا حداکثر 58 هزار تومان می‌شود.» مرتاض بیان کرد: «این درحالی است که این فلز در بورس ایران با قیمت 68 هزار تومان و خارج از بورس تا 71 هزار تومان معامله می‌شود.» وی بیان کرد: «از سوی دیگر دولت روی تولیدکننده باتری با توجه به‌این‌که شناسنامه دارد و در دسترس است و محصولش مصرف عمومی دارد، متمرکز شده و اجازه به‌روزرسانی قیمت را در این بخش نمی‌دهد.» مدیرعامل شرکت آذرباتری ادامه داد: «کارخانه سرب مواد خام به‌فروش می‌رساند که قابل عرضه در تمام بازارهاست و این وضعیت در کنار افزایش قیمت مواد ‍پتروشیمی و اختلاف آن با بازارهای جهانی سبب شده است افرادی که در کار بازیافت هستند، مجبور به‌خرید باتری قراضه با نرخ بالاتر باشند. این موضوع به‌خودی خود به‌بالا رفتن قیمت‌ کمک می‌کند.» وی ادامه داد: «عامل اصلی افزایش قیمت باتری‌ ارائه سهام آن در بورس و عدم‌نظارت سازمان صمت روی فرآیند مربوطه است.» وی درخصوص این‌که شرکت‌های سرب و روی برای تامین نیاز باتری‌سازان اعلام آمادگی کرده‌اند، عنوان کرد: «این شرکت‌ها سرب را نسبت به‌بازارهای جهانی با 250 دلار قیمت بالاتر عرضه می‌کنند و در این صورت توان خرید به‌شدت کاهش می‌یابد.» مرتاض اظهار کرد: «این افزایش قیمت‌ سبب شده است صادرات ما هم قفل شود؛ چراکه قیمت محصول ما درمقایسه با مشابه چینی 15 درصد گران‌تر تمام می‌شود و حتی از ‌مدل‌های ترکیه‌ای نیز بهای بیشتری دارد.» وی اضافه کرد: «صادرکنندگان ما محصول را 100 تا 150 دلار زیر قیمت lme در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رسانند؛ اما با تصور این‌که نرخ ارز افزایش خواهد یافت، فعلا فعالیتشان را متوقف کرده‌اند.» مدیرعامل شرکت آذرباتری و رئیس انجمن صنعت‌باتری و ذخیره‌سازهای ایران همچنین درخصوص صرفه اقتصادی واردات سرب نسبت به‌استفاده از محصول داخلی گفت: «واردات در صورتی برای ما صرفه اقتصادی خواهد داشت که هزینه گمرک را نپردازیم و این درحالی است که برای واردات هزینه تامین ارز، گمرک و حمل‌ونقل را پرداخت می‌کنیم.»
وی با اشاره به‌تاثیر این روند بر صنعت‌باتری افزود: «ضربه این وضعیت مستقیم به‌صنعت باتری وارد می‌شود و این صنعت به‌مرور بازارهای منطقه‌ای از جمله عراق و افغانستان را از دست خواهد داد. بنابراین تولید ما ناخودآگاه کاهش می‌یابد.» وی ادامه داد: «بازار ما در این صورت به‌کشورهایی واگذار می‌شود که آزاد هستند.» وی گفت: «چنانچه در کشورهایی مانند ترکیه مواداولیه را به‌منظور صادرات محصول به‌کشور وارد کنید، لازم نیست برای آن گمرکی بپردازید.» وی گفت: «متاسفانه در ایران شاهد بی‌ثباتی در این بخش هستیم؛ چراکه سرب عرضه نمی‌شود و هفته گذشته حتی از بورس هم نتوانستیم خریداری کنیم.» مرتاض اظهار کرد: «شرکت‌های بازرگانی که تولیدکننده سرب به‌شمار می‌روند، در بورس وارد رقابت می‌شوند و قیمت را تا 67 هزار تومان افزایش می‌دهند. این قیمت در بازارهای غیررسمی به‌بیش از 71 هزار تومان رسیده است.» وی درپایان خاطرنشان کرد: «قیمت مواد کارکرده پلاستیک باتری به‌دلیل مشکلات پتروشیمی، از مواد نو آن در بازار گران‌تر است.» وی اظهار امیدواری کرد وزیر صمت به‌تامین مواد و سرمایه‌گذاری در صنعت باتری گوشه چشمی داشته باشد. از دیگر دلایل افزایش قیمت سرب تعیین ارزش دلار سامانه سنا در بورس کالا و عدم‌نظارت بورس و وزارت صمت بر فعالیت خریداران است و هرکسی درخواست خرید دارد می‌تواند سرب بخرد؛ درصورتی که این ماده‌اولیه باید به‌تولیدکنندگان باتری و سایر تولیدکنندگان متناسب با نیاز آن‌ها و براساس آمار تولید واقعی سامانه بهین‌یاب تعلق بگیرد و همین سبب دلال‌بازی و فروش سرب در بازار سیاه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =