درموتورهای احتراق‌داخلی بعد از ایجاد پدیده احتراق، مهم‌ترین مساله در زمینه کاهش آلایندگی خروجی و سلامت قطعه، احتراق کامل و درنهایت استفاده از قطعاتی برای کاهش این آلودگی است.

در یکی از سایت‌های خودرویی خواندم که کمپانی سیتروئن در مدل‌هایی مانند زانتیا و C5 از سیستمی به‌نام ایر پمپ استفاده کرده است. کاربرد این سیستم چیست و آیا این قطعه تنها در محصولات سیتروئن استفاده شده است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،درموتورهای احتراق‌داخلی بعد از ایجاد پدیده احتراق، مهم‌ترین مساله در زمینه کاهش آلایندگی خروجی و سلامت قطعه، احتراق کامل و درنهایت استفاده از قطعاتی برای کاهش این آلودگی است. کاتالیز خودرو تا زمان آماده شدن و رسیدن به‌دمای کاری برای کاهش آلاینده تولیدی از خودرو، تقریبا پنج دقیقه زمان نیاز دارد و در این مدت‌زمان گازهای آلاینده زیادی تولید می‌شود. اغلب خودروسازان برای کاهش میزان این آلایندگی از قطعه‌ای تحت‌عنوان پمپ هوا در موتورها استفاده می‌کنند و این پمپ وظیفه دارد زمانی که موتور سرد است، هوای تازه را به‌داخل مانیفولد دود تزریق کند. در ابتدای روشن شدن خودرو به‌دلیل سرد بودن موتور مخلوط سوخت و هوا، احتراق غنی بوده و احتراق ناقص ایجاد می‌شود و این موضوع سبب افزایش هیدروکربن‌های نسوخته در موتور می‌شود. این عامل می‌تواند عمر مفید کاتالیزها را به‌سرعت کاهش دهد. به‌همین دلیل اگر گازهای آلاینده در معرض هوای تازه قرار گیرند به‌سرعت می‌سوزند و این امر منجر به‌کاهش آلایندگی و رسوب در کاتالیز می‌شود. خودروهای داخلی مانند زانتیا به‌این پمپ مجهز هستند و لازم به‌ذکر است این پمپ‌ها به‌دو دسته برقی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که با فرمان ECU عمل می‌کنند. از سوی دیگر در نظر داشته باشید که پمپ هوا این روزها جای خود را به‌سیستم EGR یا سیستم بازخورانی گازهای خروجی داده است. این سیستم، نسل جدید پمپ هواست که با، بازخورانی گازهای خروجی به‌داخل سیلندر، منجر به‌کاهش آلایندگی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

آخرین اخبار