چراغ‌های راهنمایی

در برخی ساعات شاهد پرش چراغ‌ها هستیم، یعنی یک‌باره نمایشگر زمان چراغ سبز از عدد ۲۰ به ۳ می‌پرد، اما این تغییر به‌گونه‌ای نیست که ناگهان این شمارشگر از عدد ۲۰ چراغ‌سبز به چراغ قرمز تبدیل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در جوامع انسانی همواره افرادی بوده‌اند که تمایلی به نظم و قانون‌پذیری نداشته و به دنبال گریز از آن بوده‌اند. ازسوی‌دیگر بقای جامعه انسانی بدون رعایت حق و حقوق دیگران میسر نیست و صد البته ماندن و ادامه حیات در جامعه انسانی نیاز به صرف هزینه‌هایی دارد که زمان یکی از آنهاست. هریک از ما سالانه ساعت‌های بیشماری را پشت چراغ قرمز از دست می‌دهیم که زمان کمی نیست اما برای برقراری نظم و ترافیک روان لازم است؛ هرچند مدیریت چراغ‌های راهنمایی در روزگار ما دستخوش تغییراتی شده است.

روزگاری که چراغ‌ها با بوق سبز می‌شدند!
اولین چراغ راهنمایی، ۱۵۰سال پیش در لندن نصب شد. چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی تاکنون هزاران نفر را نجات داده‌اند. بیشتر چراغ‌هایی که در دهه ۸۰ و ۹۰میلادی به خیابان‌ها اضافه شدند، در مناطق مرکزی شهر و به‌منظور راهنمایی عابران‌پیاده و دوچرخه‌سوارها نصب شدند. البته امروزه این چراغ‌ها امکانات بیشتری نسبت‌به اولین چراغ راهنمایی دارند. ازجمله این امکانات می‌توان به ثانیه‌شمارهایی اشاره کرد که مدت زمان سبز یا قرمز بودن چراغ را نشان می‌دهند. زمان سبز و قرمز بودن چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی نباید بیش‌از 45 تا 50 ثانیه باشد، ولی درحال‌حاضر در بعضی معابر عوض شدن رنگ چراغ‌ها 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و این مورد یکی از مسائلی است که به ایجاد ترافیک کمک می‌کند. این مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بین زمان سبز و قرمز بودن این چراغ‌ها تناسبی وجود نداشته باشد، یعنی مدت زمان چراغ قرمز نسبت به چراغ سبز بیشتر باشد. تازمانی‌که چراغ‌های‌ سر تقاطع‌ها دارای شمارشگر نبودند، پلیس کنار چراغ می‌ایستاد و چراغ را زمان بیشتری قرمز نگه می‌داشت تا از بار ترافیک کاسته شود اما چون راننده‌ها نمی‌دانستند تا چه زمانی باید پشت چراغ قرمز منتظر بمانند، بوق ممتد می‌زدند تا پلیس مجبور شود چراغ را سبز کند. هم‌زمان با سبز شدن چراغ، راننده‌ها حواس‌شان بیشتر به چراغ بود تا عابران‌پیاده و در این میان ممکن بود تصادفی رخ دهد. اما از وقتی‌که چراغ‌ تقاطع‌ها مجهز به سیستم شمارشگر شدند، چنین بی‌نظمی جای خود را به آرامش‌خاطر داد. هرچند مدتی است که این آرامش از رانندگان گرفته شده است.

پلیس پرش در شمارشگر زمان چراغ‌های راهنمایی را رد نمی‌کند!
یک مرد جوان درباره تغییر ناگهانی و به‌اصطلاح پرش زمان شمار چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «این اتفاق نه‌تنها برای من بلکه برای تمام رانندگان رخ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال شمارشگر زمان چراغ سبز 25ثانیه بوده و راننده با تصور اینکه فرصت کافی برای گذشتن از تقاطع دارد، سرعت می‌گیرد اما هنوز چندمتر به تقاطع مانده، ناگهان شمارشگر چراغ روی عدد 3 می‌پرد، در نتیجه محاسبات راننده به‌هم می‌خورد.» وی ادامه داد: «در این شرایط راننده واقعا نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد ؟ چراغ را رد کند و جریمه شود یا ترمز ناگهانی بگیرد که البته این کار هم خطر تصادف را افزایش می‌دهد.» البته مسئولان پلیس راهنمایی‌ورانندگی در این رابطه می‌گویند: «چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی براساس سیستم کنترل مرکزی سامانه «اسکتس» ( SCATS) عمل می‌کنند. اسکتس؛ نرم‌افزاری است که براساس مدت زمان موردنیاز برای هر فاز یا مسیر به‌صورت هوشمندانه زمان‌بندی لازم را انجام می‌دهد. در برخی ساعت‌ها و برای روان‌سازی ترافیک، این سامانه در برخی مسیرها کاهش زمان و در برخی معابر افزایش زمان را برای چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی اجرا می‌کند. در چنین مواقعی این بحث مطرح می‌شود که چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی پرش دارند.» یک مقام مسئول در پلیس راهور در واکنش به این موضوع که برخی شهروندان از تغییر ناگهانی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی و پرش چراغ از رنگ سبز به قرمز گلایه‌مند هستند، گفت: «در برخی ساعات شاهد پرش چراغ‌ها هستیم، یعنی یک‌باره نمایشگر زمان چراغ سبز از عدد ۲۰ به ۳ می‌پرد، اما این تغییر به‌گونه‌ای نیست که ناگهان این شمارشگر از عدد ۲۰ چراغ‌سبز به چراغ قرمز تبدیل شود.»
در اهمیت هماهنگی چراغ و پلیس راهنمایی‌ورانندگی!
در این خصوص دکتر مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: «در بیشتر نقاط دنیا مدت زمان چراغ قرمز یا سبز، براساس شلوغی خیابان‌ها و ساعت‌های پرترافیک است. در زمان‌های خلوت یا با جمعیت کمتر، چراغ‌های چشمک زن در نظم شهری و ترافیک استفاده می‌شوند، اما در کشور ما، کمتر شاهد این روش هستیم. در برخی موارد چراغ‌های قرمز با زمان 4 تا 5 دقیقه نیز در ساعت‌ها و خیابان‌های کم‌تردد دیده می‌شوند.» این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ادامه داد: «در برخی موارد نیز بین چراغ‌ قرمز یا سبز، ماموران راهنمایی‌ورانندگی عابران‌پیاده یا خودروها را به‌صورت دستی هدایت می‌کنند. این اقدام درصورتی‌که تناسبی بین چراغ‌ها وجود نداشته باشد، بیشتر به بی‌نظمی و آلودگی صوتی منجر می‌شود. بهتر است این افسران، ابتدا چراغ‌ها را تنظیم کرده و سپس به هدایت و برقراری نظم ترافیکی اقدام کنند. با این تفاصیل، به نظر می‌رسد نامتناسب بودن زمان انتظار چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی معضلی در افزایش ترافیک، آلودگی صوتی و بیماری‌های عصبی در جامعه است.» چندی پیش یک عضو شورای اسلامی ‌شهر یزد با انتقاد از وضعیت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در سطح معابر این شهر گفت: «خرابی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌ها باعث بروز برخی تصادفات است.» وی با بیان اینکه من در سطح شهر بارها مشاهده کردم ثانیه‌شمار چراغ راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌ها صفر می‌شود درحالی‌که رنگ چراغ هنوز تغییر نکرده است، افزود: «این موضوع نشان از اختلال و خرابی این سیستم دارد و در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکلات ترافیکی در برخی تقاطع‌ها شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =