تسلا

تسلا نوعی فرآیند تغییر نرم‌افزاری را برای سدان‌های مدل 3 و خودروهای کاربردی اسپرت مدل Y آغاز کرده است تا به‌رانندگان اجازه دهد درصورت محدود شدن ترمز احیاکننده، ترمز اصطکاکی را در اولویت‌ قراردهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تسلا نوعی فرآیند تغییر نرم‌افزاری را برای سدان‌های مدل 3 و خودروهای کاربردی اسپرت مدل Y آغاز کرده است تا به‌رانندگان اجازه دهد درصورت محدود شدن ترمز احیاکننده، ترمز اصطکاکی را در اولویت‌ قراردهند. به‌این ترتیب با تغییر نرم‌افزار برخی محصولات این شرکت، تا حدودی امکان اختیاری کردن استفاده از ترمز احیاکننده یا ترمزهای معمولی برای راننده فراهم می‌شود.
براساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت تسلا این ویژگی به‌راننده اجازه می‌دهد استفاده از این امکانات را از دسترس خارج یا فعال کند.
هنگامی که این گزینه انتخاب می‌شود خودرو می‌تواند به‌طور خودکار ترمزهای «عادی» (اصطکاکی) را برای کاهش سرعت ثابت اعمال کند.
فرد لمبرت، سردبیر «Electrek» می‌نویسد: «ویژگی «ترمز احیاکننده» چنان جنبه مهمی در رانندگی الکتریکی دارد که تسلا تصمیم گرفته قوی‌ترین استاندارد ترمز احیاکننده را ایجاد کند. اما مواقعی وجود دارد که ترمز احیاکننده کار نمی‌کند یا فعالیت آن بسیار محدود است (عمدتا در دماهای سرد و زمانی که باتری از قبل پر است). درعین حال هنگام کار در دماهای سرد، با گرم شدن پیشرانه، ترمز احیاکننده دوباره به‌مدار بازمی گردد.
با این روش تسلا سعی کرده ایمنی خودرو را در هر شرایطی بالا نگه دارد و وسیله‌نقلیه صرفا متکی به‌ترمز احیاکننده (که ممکن است در برخی مواقع عملکرد مطلوبی نداشته باشد) نباشد.
ترمز احیاکننده یکی از جالب‌ترین قطعات وسایل نقلیه الکتریکی است و یک پیشرانه الکتریکی متوسط درحال حاضر بسیار کارآمدتر از بهترین موتورهای احتراق‌داخلی است؛ درعین حال می‌توان این شکاف را با استفاده هوشمندانه از ترمز احیاکننده بیشتر کرد. خودروسازان این فناوری را به‌روش‌های مختلف برای کنترل قدرت ترمز ترکیب کرده‌اند که شامل مهار انرژی حین کند کردن خودرو برای کمک به‌شارژ باتری با ضربه زدن به‌توانایی موتور الکتریکی برای تبدیل شدن به‌ژنراتور است و تسلا به‌داشتن یکی از تهاجمی‌ترین سیستم‌های ترمز احیاکننده شناخته شده است؛ با این حال پایین‌ترین سطح سفارشی‌سازی را دارد. این خودروساز قبلا تنها دو گزینه در این خصوص داشت. سطح استاندارد و سطح پایین. اما تسلا از سال 2020 سطح پایین را حذف کرد تا تنها استاندارد را به‌عنوان پیش‌فرض داشته باشد.
برای تسلا Autopilot یک لایه دیگر را به‌ترمز احیاکننده اضافه می‌کند؛ زیرا هنگام استفاده از ویژگی کروزکنترل در ترافیک، به‌طور خودکار کنترل می‌شود. اتوپایلوت هم از ترمز احیاکننده و هم از لنت‌ترمز معمولی استفاده می‌کند؛ اما همیشه می‌تواند کارایی سیستم ترمز را بهبود بخشد. اکنون تسلا شروع به‌انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید (2022.4) کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =