بازار خودروسازی

بسیاری از خودروسازان از برنامه جدی خود برای الکتریکی‌سازی خط تولید خود خبر داده‌اند و تا پایان دهه کنونی بسیاری از خودروسازان برای همیشه با موتورهای درون‌سوز خداحافظی خواهند کرد

براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی ۳۰ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده در جهان را تشکیل خواهند داد که این ۱۰ برابر سهم سه‌درصدی این خودروها در سال ۲۰۲۰ است. تا سال ۲۰۲۵ خودروهای برقی با قیمتی ارزان‌تر از قیمت پایه خودروها عرضه می‌شوند و عملکردی نزدیک به‌خودروهای درون‌سوز خواهند داشت. با توسعه زیرساخت‌های شارژ درچین، اروپا و ایالات‌متحده نیمه دوم دهه حاضر شاهد پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی خواهد بود و پیکاپ‌های هیبرید هم هم‌ارز با همتایان بنزینی خود خواهد شد.

درنتیجه تا سال ۲۰۳۰ از هر سه‌دستگاه خودرو موجود درجاده‌های سراسر جهان یکی هیبرید یا تمام‌الکتریکی خواهد بود. درهمین راستا بسیاری از خودروسازان از برنامه جدی خود برای الکتریکی‌سازی خط‌تولید خود خبر داده‌اند و تا پایان دهه کنونی بسیاری از خودروسازان برای همیشه با موتورهای درون‌سوز خداحافظی خواهند کرد. در این‌جا پنج خودروسازی را که به‌نظر می‌رسد برای آینده الکتریکی آمادگی بیشتری دارند، معرفی می‌کنیم.

‌گروه ب‌ام‌و

گروه ب‌ام‌و که شامل برندهای ب‌ام‌و، مینی و رولزرویس می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۱۴ خودرو الکتریکی را به‌بازار معرفی کرده بود که هشت درصد از کل فروشش را تشکیل می‌دادند. از سال ۲۰۰۲ تاکنون این شرکت توانسته به‌طور متوسط ۷.۶ درصد سود اقتصادی را به‌صورت سالانه نصیب خود کند.

این گروه خودروسازی آلمانی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ فروش مدل‌های تمام‌الکتریکی سالانه۵۰ درصد رشد داشته باشد.

ب‌ام‌و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ دست‌کم ۲۵ مدل الکتریکی جدید را به‌بازار معرفی کند که ۱۲ مدل از آن‌ها تمام‌الکتریکی و ۱۳ مدل دیگر پلاگین-هیبرید خواهند بود. برنامه ب‌ام‌و این است که تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۵۰ درصد از کل فروشش به‌خودروهای الکتریکی تعلق داشته باشد.

گروه فورد

فورد بالاخره برنامه الکتریکی‌سازی خود را سرعت بخشیده و موستانگ ای‌مچ این شرکت می‌تواند رقیب بسیار جدی برای تسلا مدل Y باشد. رونمایی از مدل الکتریکی F-۱۵۰ لایتنینگ که نسخه تمام‌الکتریکی پیکاپ پرطرفدار این برند است، نشان می‌دهد که عزم فورد برای الکتریکی شدن جزم است.

سال گذشته فورد اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰ میلیارددلار را صرف خودروهای تمام‌الکتریکی خواهد کرد که انتظار می‌رود این رقم هم صرف تولید خودروهای سواری و هم پیکاپ‌ها و ون‌های تجاری شود. برند پریمیوم لینکلن و برند خودروهای تجاری ترانزیت نیز به‌عنوان برندهای جانبی برنامه الکتریکی‌سازی فورد را دنبال خواهند کرد.

جنرال‌موتورز

درسال ۲۰۲۱ جنرال‌موتورز از هدف خود برای فروش و عرضه خودروهای پاک و بدون آلاینده تا سال ۲۰۳۵ خبر داد. این کمپانی خودروسازی آمریکایی قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ چیزی معادل ۳۵ میلیارددلار را صرف توسعه خودروهای برقی و خودران کند.

تا پایان سال ۲۰۲۵ جنرال‌موتورز طبق برنامه‌ریزی‌های خود ۳۰ مدل خودرو برقی جدید را به‌بازار خواهد فرستاد و فروش سالانه‌ خودروهای برقی‌اش به یک‌میلیون دستگاه خواهد رسید. همچنین جنرال‌موتورز فناوری منحصر به‌فردی را برای تولید باتری‌های موسوم به‌اولتیموم ترتیب داده که آن را به‌سایر شرکت‌ها مانند هوندا می‌فروشد.

تسلا موتور

تسلا را به‌درستی می‌توان پیش‌قراول بازار خودروهای الکتریکی دانست. این کمپانی که به‌صورت عمودی ادغام یافته، دارای تمام فناوری‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی از جمله نوعی باتری‌ است که دائما درحال توسعه یافتن است.

تسلا قصد دارد از سال ۲۰۲۲ خود باتری‌هایش را به‌طور کامل تولید کند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت آن را به سه تراوات بر ساعت برساند. تسلا همچنین به‌دنبال آن است که رقم فروش سالانه خودروهای برقی خود را به ۲۰ میلیون‌دستگاه برساند که این رقم بسیار فراتر از فروش سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه درسال ۲۰۲۰ است؛ هرچند پیش‌بینی کارشناسان برای تسلا فروش سالانه پنج‌میلیون‌دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ است.

گروه فولکس‌واگن

فولکس‌واگن یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است که برندهای بسیار زیادی را شامل می‌شود. درسال ۲۰۲۰ چیزی حدود سه‌درصد از کل فروش این گروه آلمانی را خودروهای تمام‌الکتریکی تشکیل می‌دادند و فولکس‌واگن قصد دارد ظرف پنج سال آینده چیزی حدود ۴۶ میلیاردیورو را صرف الکتریکی‌سازی خط‌تولید گسترده‌اش کند.

طبق پیش‌بینی‌ها درسال ۲۰۲۵ خودروهای الکتریکی ۲۰ درصد از کل فروش این شرکت را تشکیل خواهند داد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۵۵ تا ۶۰ درصد کل فروش آن برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =