کد خبر: 240776
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
واردات خودرو

در روزهای گذشته درمطلبی به‌این موضوع اشاره کردیـــم که برخی شرکت‌ها با اطلاع از جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو با وجود آن‌که هنوز این آیین‌نامه تصویب نهایی و ابلاغ نشده اســــت، اقدام به‌ثبت سفارش برای واردات خودرو کرده‌اند. 

به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها با توجه به‌ اطلاعاتی که از جزئیات نهایی آیین‌نامه دارند و به‌همین دلیل برای آماده کردن خود برای ورود به‌بازار خودروهای وارداتی هرچه‌بیشتر و سریع‌تر دست به‌کار شده‌اند.

همچنین این احتمال وجود دارد که محصولات برندهای پژو، کیا و هیوندای زودتر از بقیه پایشان به‌بازار خودروهای وارداتی باز شود.

مطابق با جزئیات مندرج در آیین‌نامه واردات خودرو برای سال جاری، دولت حداکثر تا سقف ١.٥ میلیارددلار مجوز واردات خودرو صادر خواهد کرد و اگر میانگین قیمت هردستگاه خودرو وارداتی را 20 هزاردلار درنظر بگیریم، این مساله به‌این معناست که طی سال جاری حداکثر ٧٥ هزار دستگاه خودرو به‌کشور راه خواهند یافت و این درحالی است که درآخرین سال آزاد بودن واردات خودرو به‌کشور (١٣٩٥) افزون بر صدهزار دستگاه خودرو خارجی به‌بازار کشور راه یافت. اگرچه گفته می‌شود احتمال دارد به زودی سقف واردات برداشته شود.

کار سخت چینی ها در برابر وارداتی ها!

این روزها به‌دلیل شیوع کرونا و به‌دنبال آن کاهش تولید و کمبود میکروچیپ‌ها و بروز بحران و تنش سیاسی در اروپای‌شرقی، قیمت خودرو در بازار جهانی به‌شدت افزایش یافته و ارزان‌ترین مدل‌ها و محصولات دراین بخش بهایی بین ١٤ تا ١٥ هزاردلار دارند. حال با احتساب شرایط واردات خودرو و با محاسبه تعرفه و سایر هزینه‌ها می‌توان پی به‌این حقیقت برد که عملا قیمت خودروهای وارداتی کمتر از یک‌میلیاردتومان نخواهد بود و این مدل خودروها در بازه قیمتی یک تا سه‌میلیاردتومان به‌بازار راه خواهند یافت.

بدین‌ترتیب رقابت اصلی خودروهای وارداتی با محصولات چینی بازار خواهد بود و به‌نظر می‌رسد چینی‌ها از این پس باید برای ادامه رقابت در این بازار شرایط و مشوق‌های فروش بهتری را برای تولیداتشان درنظر بگیرند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =