کد خبر: 240798
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
نفتکش

آیین تحویل دومین کشتی نفتکش «آفراماکس» ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌اله رئیسی و نیکلاس مادورو؛ روسای‌جمهور ایران و ونزوئلا برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آیین تحویل دومین کشتی نفتکش «آفراماکس» ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌اله رئیسی و نیکلاس مادورو؛ روسای‌جمهور ایران و ونزوئلا برگزار شد. روسای جمهور دو کشور به صورت ویدئوکنفرانس با عرشه این کشتی در خلیج‌فارس ارتباط برقرار کردند و در جریان مراحل ساخت و فعالیت این نفتکش اقیانوس‌پیما قرار گرفتند. اسناد تحویل نفتکش آفراماکس نیز در این جلسه بین مدیران شرکت صدرا و طرف ونزوئلایی به امضا رسید.
این نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقدشده قرار است ایران دو نفتکش دیگر را نیز پس از ساخت به این کشور تحویل دهد. کشتی آفراماکس ۲۵۰متر طول، ۴۴متر عرض، ۲۱متر ارتفاع، ۱۴/۸متر آبخور، ۱۵ نات سرعت و همچنین قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.
در این مراسم به مناسبت میلاد امام هشتم (ع) و ۸ ستاره پرچم ونزوئلا، بوق این نفتکش ۸بار به صدا درآمد. مادورو از تحریم‌ها به‌عنوان تروریسم اقتصادی یاد کرد و گفت: «پس از تحریم تابستان 2020، دولت ایران تصمیم گرفت در واکنش به تحریم‌های دونالد ترامپ، مقداری نفت به ونزوئلا ارسال کند. در سال 2020 او تهدید کرده بود به کسانی که قصد ورود به حریم ونزوئلا را داشته باشند، حمله می‌کند.
خود را جای من بگذارید که در مقام رئیس‌جمهور ونزوئلا چه احساسی داشتم. به‌رغم چنین تهدیداتی، شاهد عزیمت نفتکش‌های ایرانی بودم. اتفاق خارق‌العاده‌ای بود. ونزوئلایی‌ها جشن گرفتند.
آن موقع در قرنطینه محض قرار داشتیم. شرایطی بس‌دشوار که از ماه مارس تا می بر ما تحمیل شده بود.» مادورو ادامه داد: «به خاطر محاصره اقتصادی، پالایشگاه‌های ما از فعالیت افتاد و تولید نفت قطع شد. ذخایر کشور بسیار محدود بود. در ماه مارس مصادف با آغاز همه‌گیری کرونا تا ماه ژوئن اوضاع برای کشور ما بسیار پرمخاطره شد. در آن شرایط با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت‌وگو شدیم و آنان را از وضعیتمان مطلع کردیم و تصمیم گرفتیم موقتا از طریق سواپ با اضطرار پیش‌آمده مقابله کنیم.
همچنین تصمیم گرفتیم راه‌حلی برای مشکل کارگران صنعت نفت ونزوئلا بیابیم. تلاش کردیم پالایشگاها را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم. آن زمان نفتکش های ایرانی به ونزوئلا رسیدند و مورد تهدید قرار گرفتند. خدمه و کاپیتان نفتکش‌ها، که اگر اشتباه نکنم سه فروند نفتکش پر از سوخت بود، مشتاق به چالش کشیدن دولت آقای ترامپ بودند. مردی که اعلام کرد به هر کسی که قصد کمک کردن به این کشور نیازمند را داشته باشد، حمله می کند. خوشبختانه همه چیز به‌خیر گذشت. نفتکش‌ها به‌سلامت به ونزوئلا رسیدند و مردم در رسانه‌های اجتماعی جشن گرفتند و دوباره ثابت کردیم برادرانی هستیم که در شرایط دشوار همدیگر را رها نمی‌کنیم.»
رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد: «با ورود نفتکش‌ها توانستیم از سختی‌های این سه ماه بکاهیم و مجال یابیم فرایند پالایش را در ونزوئلا راه‌اندازی کنیم. خارج از پالایشگاه‌ها، مردم در پمپ‌بنزین‌ها نیز می‌توانستند تاثیر کمک‌های ایران را لمس کنند. در آن مقطع زمانی، برای بهبود وضعیت اجتماعی در ونزوئلا برنامه خاصی را تدوین کردیم و هدف این برنامه هم تامین سوخت موردنیاز مردم بود. سیاستی که جواب داد و در آن مقطع، بسیار اثربخش بود و مردم هم کاملا رضایت داشتند. متعاقبا ایران نفتکش‌های دیگری را از دوردست به سمت ما گسیل داشت و این‌بار نه تنش در کار بود و نه تهدید. تا سرانجام به مرحله خودکفایی در تولید سوخت موردنیاز کشور رسیدیم. امروز ما در عرصه‌های دیگر نیز همکاری داریم.» مادورو با اشاره به اینکه ونزوئلا صاحب بزرگ‌ترین ذخیره نفت در جهان است، افزود: «در بحث گاز نیز مقام چهارم را داریم. یعنی قدرت در عرصه انرژی. ایران هم در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی یک قدرت در جهان محسوب می‌شود. در زمینه پتروشیمی با یکدیگر همکاری داریم ولی کافی نیست. دولت آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه کشور ما وضع کرد. از تصمیم آلوین و شورون از آمریکا، اِپسول از اسپانیا و اِنی از ایتالیا برای بازگشت به ونزوئلا جهت استخراج نفت و گاز و فروش آن در بازار استقبال می‌کنیم. آنها زمانی‌که قصد ترک کشور را داشتند به شورون و اِنی گفتیم بازمی‌گردید و ما هم ماندگاریم تا به شما خوش‌آمد گوییم. این اتفاق افتاد و الان هم گام‌های نخست را طی می‌کند. این به منزله شکست تحریم‌های وضع شده علیه ونزوئلا است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =