دوچرخه‌های اشتراکی

اولین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه‌های شخصی و اشتراکی، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم ازجمله ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و نظارت نیروی انتظامی بر این مسیرهاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها به‌دنبال بزرگ شدن شهرها و افزایش بی‌رویه آلاینده‌های زیست‌محیطی، جامعه شهرنشین تحت‌تاثیر هوای آلوده قرار دارد و مشکلات بسیاری را که به واسطه هوای ناپاک ایجاد می‌شوند، تحمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای خروج از این بحران، استفاده از دوچرخه برای رفت‌وآمد در شهرهاست. بسیاری از جوامع درتلاش هستند با گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری، زندگی سالم را به شهروندان هدیه کنند.

نظارت نیروی انتظامی بر مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری
چندی قبل مدیرکل اسبق مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره موانع موجود در زمینه استفاده از دوچرخه و دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهرهای کشور گفت: «اولین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه‌های شخصی و اشتراکی، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم ازجمله ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و نظارت نیروی انتظامی بر این مسیرهاست. اکنون بیش‌از ۱۷۰۰ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه‌سواری در کشور وجود دارد اما به‌دلیل اینکه نیروی انتظامی نظارت کافی بر این مسیرها ندارد، شاهد توقف خودروها و تردد موتورسیکلت‌ها در این مسیرها هستیم.» وی تاکید کرد: «لازم است نیروی انتظامی همان‌طور که با رانندگانی که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند، با قاطعیت برخورد می‌کند، در برخورد با رانندگان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که از مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند نیز قاطعیت به‌خرج دهد و آنان را جریمه کند تا مردم قوانین مربوط به مسیرهای دوچرخه‌سواری را جدی بگیرند و رعایت کنند.» نقش دوچرخه حتی در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی قطعی است و به میزان قابل‌توجهی در تامین یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار در بخش حمل‌ونقل یعنی مسایل زیست‌محیطی تاثیرگذار است. در این زمینه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، خبر از فراخوان شناسایی ارائه‌دهندگان خدمات دوچرخه اشتراکی برای خرید خدمات سفر داده است. در ادامه به بررسی جزییات این فراخوان می‌پردازیم.

برای همکاری چه تعداد دوچرخه موردنیاز است؟
معاون توسعه حمل‌ونقل پاک وآموزش سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره این فراخوان گفت: «هفته گذشته سازمان حمل‌ونقل ترافیک این فراخوان را منتشر کرد، البته این رویداد برای اولین‌بار انجام می‌شود. در این خصوص سازمان حمل‌ونقل از طرف شهرداری تهران باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها قصد دارد با شرکت‌هایی که می‌توانند خدمات دوچرخه اشتراکی را در سطح شهر ارائه دهند، همکاری کند.» یعقوب آزاده‌دل درباره روند انتخاب شرکت‌ها برای این طرح، توضیح داد: «اگر شرکت‌ها با استانداردهای اولیه‌ای که در اسناد فنی سازمان مطرح است، در جایگاه و رتبه ممتاز ارزیابی شوند، سازمان ترافیک با آنها وارد مذاکره‌ شده و محدوده‌ای از شهر را در اختیارشان قرار می دهد تا فعالیت دوچرخه اشتراکی خود را انجام دهند.» او درباره حداقل تعداد دوچرخه‌ها برای اجرایی‌شدن این طرح اظهار کرد: «اگر این شرکت‌ها ۳۰۰ دستگاه دوچرخه داشته باشند، می‌توانند موردارزیابی قرار گیرند و در صورت قبولی در آزمون‌های موردنظر وارد مرحله قرارداد می‌شوند.» معاون توسعه حمل‌ونقل پاک وآموزش سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: «در این رابطه فقط شرکت‌ها می‌توانند ورود کنند و ورود افراد حقیقی ممنوع است. البته هیچ محدودیتی درخصوص شرکت‌ها وجود ندارد.» وی درخصوص شیوه انجام این طرح بیان کرد: «روش کار به این صورت است که شرکت منتخب، دوچرخه را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و هزینه تمام‌شده سفر در بازه های زمانی ۱۵، ۳۰، ۴۵ و ۶۰ دقیقه را از طریق قیمت کارشناسی که تعیین شده است، دریافت می کند.»
دوچرخه‌ها باید هوشمند باشند!
یعقوب آزاده‌دل در ادامه توضیح داد: «شرکت منتخب، دوچرخه را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و آنها سفرشان را انجام می‌دهند. در این زمینه حداقل قیمت (حدود 10 درصد) در نظر گرفته شده است و این مبلغ در انتهای سفر توسط شهروند پرداخت می‌شود. البته مبلغ حداکثری را که توسط کارشناس‌رسمی تعیین می‌شود و شامل حدود ۹۰درصد باقیمانده هزینه سفر است، سازمان حمل‌ونقل ترافیک در پایان ماه براساس گزارشی که شرکت مربوطه در صورت وضعیت خود ارائه می‌کند، مستقیما به آن شرکت می‌پردازد.» وی درباره نوع انتخاب دوچرخه‌ها تصریح کرد: «دوچرخه‌ها باید هوشمند نسل چهار باشند، همچنین با نصب اپلیکیشن موردنیاز در موبایل، دوچرخه باید در سطح شهر یافت شود.» وی یادآور شد: «در این خصوص سازمان حمل‌ونقل ترافیک آمادگی دارد با سرمایه گذار یا شرکت و استارت‌آپی که قابلیت‌های ذکر شده را دارد، وارد مذاکره شود.» معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با برخی جزییات این قرار داد بیان کرد: «اینکه در قرارداد چند سفر در روز یا در سال تعیین می‌شود، به تعداد دوچرخه‌ها بستگی دارد، یعنی اگر شرکتی حداقل تعداد دوچرخه ها (۳۰۰ دستگاه) را تامین کند، این ۳۰۰ دوچرخه ضرب در ۳۶۵ و ضرب در عدد 2/04 می‌شوند که عدد به‌دست‌آمده قابل‌توجه است. ازسوی‌دیگر عدد کارشناسی رسمی که برای سفر نیم‌ساعته تعیین شده، عدد قابل توجهی است.» یعقوب آزاده‌دل در ادامه درباره دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای نیز افزود: «هزینه دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای نیز براساس همین اعداد و ارقام محاسبه می‌شود. در این زمینه ۲۰ دستگاه دوچرخه دنده‌ای و ۱۰۰ دستگاه دوچرخه برقی در نظر گرفته شده است.» او در انتها این فراخوان را نخستین همکاری با بخش خصوصی در این زمینه ذکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =