خودرو تجاری

نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات که در دو سال اخیر فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است، در اواخر سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت و آمار 3هزار دستگاهی را به ثبت رساند. با ورود به سال جدید اما اخبار چندانی در این زمینه منتشر نشد و به نظر می‌رسید کار نوسازی به گونه‌ای متوقف شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات که در دو سال اخیر فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است، در اواخر سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت و آمار 3هزار دستگاهی را به ثبت رساند. با ورود به سال جدید اما اخبار چندانی در این زمینه منتشر نشد و به نظر می‌رسید کار نوسازی به گونه‌ای متوقف شده است. احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در این خصوص گفت صفر تا صد نوسازی از طریق واردات به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت واگذار شده و بعد از آن اتفاق چندانی در این خصوص نیفتاده است.
واگذاری مسئولیت به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت

احمد کریمی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» در خصوص وضعیت فعلی نوسازی ناوگان اظهار کرد: «فرآیند نوسازی از طریق واردات به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت واگذار شده و قرار است فرآیند این کار تغییر کند و اصلاحاتی صورت بگیرد.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران بیان کرد: «البته در این خصوص هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شد اما تصمیم خاصی در آن گرفته نشد. درحال‌حاضر هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و این کار از نظر ما فعلا متوقف است.»
وی افزود: «قرار است ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، صفر تا صد نوسازی یعنی بند 3 ماده 30 را اجرا کند. به نوعی وزارت راه این کار را به ستاد سوخت سپرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که ستاد حمل‌ونقل و سوخت هم زیر نظر سازمان راهداری است اما یک ستاد مستقل است.» وی در خصوص روند ادامه کار در این زمینه عنوان کرد:‌ «تا امروز هیچ آیین‌نامه خاصی منتشر نشده که این طرح را تعیین تکلیف کند.»

ستاد مدیریت سوخت روی مشکلات نوسازی تمرکز کند
احمد کریمی بیان کرد: «متاسفانه انبوهی از مشکلات هم به‌دلیل عملکرد گذشته سازمان و ناهماهنگی‌های انجام شده از گذشته وجود داشته که روی دوش سازمان مدیریت سوخت افتاده است.»
وی گفت: «ستاد مدیریت سوخت باید اولویت خود را بر حل این مشکلات بگذارد و بعد به سراغ مسائل دیگر برود.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اشاره کرد:‌ «اولویت ستاد روی حل مشکلاتی باشد که تا امروز برای خریداران ایجاد شده است. بخش قابل‌توجهی از این خریداران چندماه است که با خواب ناوگان خود روبه‌رو هستند. اولویت این است هیچ اقدامی در خصوص واردات انجام نشود تا مشکلات این بخش حل و بعد ازآن راهکاری برای آینده نوسازی در نظر گرفته شود.»

امید به مدیریت درست نوسازی با واگذاری

وی همچنین با مثبت خواندن واگذاری نوسازی به ستاد حمل‌ونقل سوخت اظهار کرد: «این کار در گذشته قائم به شخص بود. هرچند مسئول نوسازی سازمان راهداری شناخته می‌شد اما در اختیار یک نفر بود و صفر تا صد کار را یک نفر مدیریت می‌کرد. متاسفانه به همین دلیل نابسامانی در این طرح بسیار دیده می‌شد.» کریمی گفت:‌ «با این اقدام جدید به نظر می‌رسد کار به دست یک مجموعه سپرده شده و می‌تواند اجرای بهتری نسبت به قبل داشته باشد.» وی درخصوص مشکلات این طرح گفت: «بحث ما این است که سنگ بزرگ علامت نزدن است. این‌که گفته می‌شود ناوگان بالای 25سال مشمول فرسودگی است، از سوی دیوان ابطال شده است و چیزی به عنوان مرز سن فرسودگی نداریم.» وی بیان کرد: «از سوی دیگر اگر حتی سن فرسودگی هم لحاظ شود، باید توان ما و توان بازار اروپا نیز برای تامین خودروهای مورد نیاز کشور در نظر گرفته شود.»

لزوم طبقه‌بندی ناوگان تجاری براساس سن
احمد کریمی ادامه داد:‌ «در این صورت باید سن خودروها طبقه‌بندی شود و ابتدا از خودروهای بالای 50 سال شروع کرده و کمی مشوق و محدودیت برای آن‌ها در نظر بگیریم. دارندگان ناوگان فرسوده، سرمایه دیگری جز همین خودروها در اختیار ندارند، بنابراین باید ابزار تشویقی برای مشارکت آن‌ها در طرح در نظر گرفته شود.» وی توضیح داد:‌ «اگر تسهیلاتی برای مالکان ناوگان فرسوده ارائه شود، وجه این تسهلات از دریافت‌کننده به صورت اقساطی و طی سه سال از محل تفاوت سوخت خودروهای سه سال کارکرده با مدل‌های فرسوده دریافت می‌شود. در واقع یک تسهیلات ارائه می‌شود اما دوبار هزینه آن به حساب بازمی‌گردد؛ یک بار از گیرنده تسهیلات و یک بار از محل صرفه‌جویی سوخت.» وی تصریح کرد:‌ «بعد از فراهم شدن این امکان باید ناوگان را از نظر سنی طبقه بندی کرده و به صورت دوره‌ای محدودیت ایجاد کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =