تجهیزات ترافیکی

این روزها سرقت تجهیزات شهری افزایش یافته است و روزانه گزارش‌های بسیاری از سوی شهروندان مبنی بر سرقت این تجهیزات اعلام می‌شود، به‌طوری‌که این موضوع گاه خدمات‌رسانی مدیریت شهری را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها سرقت تجهیزات شهری افزایش یافته است و روزانه گزارش‌های بسیاری از سوی شهروندان مبنی بر سرقت این تجهیزات اعلام می‌شود، به‌طوری‌که این موضوع گاه خدمات‌رسانی مدیریت شهری را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. البته سرقت تجهیزات شهری و ترافیکی اتفاق تازه‌ای نیست. مسئولان شهری در گفت‌وگوهای خود اعلام‌کردند باتوجه به افزایش قیمت آهن‌ و فلزات مختلف در سال‌های اخیر گاردریل‌ها، تابلوها و حتی تابلوهای بهشت‌زهرا نیز به‌ سرقت می‌روند.

برخی سارقان، پیمانکاران شهری بودند!
مدتی است سرقت تجهیزات شهری در پایتخت باعث تذکر اعضای شورای شهر تهران شده، شهریور پارسال مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکید کرد سارقان هرچه به دستشان برسد، مورد دستبرد قرار می‌دهند، از دستگاه کارت‌خوان گرفته تا پیچ‌ومهره، گاردریل و حتی پشتی صندلی‌ها. بعد از این مقام، مدیرکل حقوقی سازمان حمل‌ونقل ترافیک نیز به یکی از رسانه‌ها گفته بود سرقت‌ها افزایش یافته و باندهای سرقت با دستگاه‌های پیشرفته نسبت‌به قطع، برش، حمل و انتقال گاردریل‌ها اقدام می‌کنند. در این باره چندی قبل فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اینکه آیا آمار سرقت تجهیزات شهری در تهران افزایش یافته است یا خیر، گفت: «ممکن است سرقت در جایی رخ دهد، اما به‌معنای افزایش آمار سرقت نیست.» سردار حسین رحیمی ادامه داد: «ما مسئول امنیت شهریم و به شما اعلام می‌کنم در بهترین شرایط امنیتی قرار داریم. در یک شهر با حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت هم سرقت و هم سارق وجود دارد و ما با آنها برخورد می‌کنیم، اما نباید این موضوع را گسترش دهیم، این موارد به معنای افزایش سرقت و ... نیست.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ درعین حال تاکید کرد حتی در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، پلیس خود را ملزم به برخورد با آن می‌داند. او افزود: «عامل برخی جرایم بیکاری، تورم و فقر است که باید حل‌وفصل شود. اما پلیس با مجرمان و افرادی که بخواهند امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازند، برخورد جدی می‌کند.» سردار رحیمی‌ درمورد سرقت وسایل و تجهیزات شهری ازجمله مجسمه‌ها، دیواره‌های صوتی و... گفت: «سال گذشته باند هشت‌نفره‌ای که اقدام به سرقت حدود ۴۴ تابلو، تصویر و المان‌های شهری ‌می‌کردند، منهدم شد. کسانی که دیواره‌های صورتی را به‌سرقت برده بودند نیز دستگیر شدند. باید اعلام کنم متاسفانه برخی از آنها از پیمانکاران شهری بودند.»

تجهیزات ترافیکی و افزایش ایمنی شهروندان
در این زمینه مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «تجهیزات ترافیکی مانند دیگر ملزومات شهری نیازمند تعمیر، نگهداری و حراست است. تعمیر و نگهداری این تجهیزات به‌صورت سالانه انجام می‌شود، اما در بخش حراست این تجهیزات متاسفانه هر روز شاهد روند افزایش سرقت تجهیزات ترافیکی هستیم.» مهدی گلشنی ادامه داد: «با افزایش قیمت‌ها، موادی که در تجهیزات ترافیکی شهر به‌کار می‌روند ارزشمند شده‌اند.» وی درباره نحوه سرقت‌ها بیان کرد: «سرقت‌هایی که صورت می ‌گیرد به دو دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول معتادان هستند که به صورت جزیی این تجهیزات را سرقت می‌کنند، البته این نوع سرقت از ابتدا وجود داشته است. گروه دوم مربوط به سارقان حرفه‌ای است. این سارقان مانند پیمانکاران دارای تجهیزات خاص هستند، حتی در مواردی مشاهده شده به بالابر هم دسترسی دارند. این نوع سرقت‌ها جزیی نیست، بلکه به صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود. البته متاسفانه طی یک سال اخیر این نوع سرقت‌ها افزایش چشمگیری داشته است.» مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری دررابطه‌با کارکرد تجهیزات ترافیکی تصریح کرد: «تجهیزات ترافیکی در افزایش ایمنی شهروندان نقش بسزایی دارند. این سرقت‌ها موجب می‌شود جان شهروندان به‌خطر بیفتد. به‌عنوان‌مثال وقتی گاردریل سرقت می‌شود، در واقع عامل حفاظت از خودروها از بین می‌رود یا زمانی که شهروندان از پل عابرپیاده استفاده می‌کنند، در صورت سرقت نرده‌ها، ممکن است فردی از بالای پل سقوط کند.»

لزوم برخورد جدی‌تر نیروی انتظامی با سارقان
مهدی گلشنی با اشاره به اینکه بیشترین سرقت‌ها مربوط به گاردریل‌ها، نرده‌های پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل‌ پل‌های سواره‌رو، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، کابل، تجهیزات ایستگاه‌های اتوبوس و ... است، درباره میزان سرقت تجهیزات ترافیکی گفت: «سال گذشته حدود ۵۵میلیاردتومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سرقت رفته است.» وی افزود: «سرقت در مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۲۲، ۱۹، ۱۵ ، ۱۶،۱۸، ۲۱ نسبت‌به دیگر مناطق شهر تهران بیشتر است.» مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درباره برخورد شهرداری با سارقان اظهار کرد: «شهرداری تهران تیم‌های کنترلی و نظارتی خود را برای مقابله با سارقان بیشتر کرده اما این نظارت محدود است چراکه شهرداری نمی تواند تمام افراد خود را برای حفاظت از این تجهیزات بسیج کند.» مهدی گلشنی تاکید کرد: «دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید با سارقان برخورد جدی‌تری داشته باشند. البته درخواستی از طرف شهردار تهران به استانداری ارسال شده تا از طریق شورای تامین استان، تصمیم جدی برای این موضوع گرفته شود.» مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان افزود: «برای تشخیص بهتر، خودروهای شهرداری از نشان و تابلوهای مخصوصی استفاده می‌کنند تا تفکیک سارقان به‌راحتی انجام شود. البته در بعضی موارد سارقان حرفه‌ای از نشان‌های مخصوص شهرداری نیز استفاده کردند اما طی بازرسی متوجه شدیم مجوز ندارند. در این باره استفاده از لباس یک شکل برای افراد پیمانکار لازم و ضروری است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =