اجاره خودرو برای سفر خارجی

در سال ۱۳۹۷ هزینه اجاره خودروهای ب‌ام‌و از ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود، اما امروزه هزینه اجاره خودروهای این برند از ۳ میلیون تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر بازار خودروهای اجاره‌ای باتوجه به تحریم‌ها محدودتر شده است و در عین حال نرخ‌های اجاره مدل‌های خاص برای برگزاری مراسم و جشن‌ها، سربه فلک کشیده است. در سال ۱۳۹۷ هزینه اجاره خودروهای ب‌ام‌و از ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود، اما امروزه هزینه اجاره خودروهای این برند از ۳ میلیون تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است. بررسی‌ها نشان می‌دهند این روزها اجاره خودروهای ایتالیایی در بازار تقریبا غیرممکن است؛ به‌عنوان‌مثال اجاره خودرو مازراتی گرن‌توریسمو روزانه از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. (این رقم بیش از نصف قیمت خودرو پراید ۱۱۱ در سال ۱۳۹۷ است.)
هزینه اجاره مدل‌های پورشه در سال‌های اخیر نیز سر به فلک کشیده است، به‌عنوان‌مثال اجاره روزانه پورشه‌ماکان مدل ۲۰۱۷ بدون راننده ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با راننده ۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نرخ اجاره خودروهای مرسدس‌بنز نیز روزانه ۲ تا ۶ میلیون تومان و اجاره روزانه بنز S500 با راننده این روزها ۵ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و هزینه اجاره روزانه این خودرو بدون راننده ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.
اجاره روزانه خودروهای تویوتا برای عروسی نیز این روزها سر به فلک کشیده است، به طوری که خودروهای این برند در بازه قیمتی ۸۹۰ هزارتومان تا ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اجاره داده می‌شوند.
نکاتی که قبل از اجاره خودرو باید بدانید!
امروزه شرکت‎ها و موسسات بسیاری در زمینه اجاره خودرو در کشور فعالیت می کنند، چراکه به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای داخلی و خارجی، روزبه‌روز بر تعداد استفاده‎کنندگان از این خدمات افزوده می‌شود. در برخی موارد مانند جشن‌های عروسی، مراسم‌های خاص، همراهی و استقبال از توریست‌ها و... اجاره خودرو به دلیل مزایای بسیاری که دارد، رواج یافته به‌همین‌منظور موسسات و شرکت‌هایی تاسیس شده‌اند و براساس قرارداد اجاره خودرو، امکان کرایه کردن انواع مدل‌های خودرو را برای مشتری‌ها و اجاره‌کنندگان فراهم کرده‌اند. اجاره خودرو از منظر حقوقی شامل قوانین اجاره اشیاء یعنی مواد ۴۶۸ تا ۵۰۶ قانون مدنی خواهد شد. البته در قرارداد اجاره خودرو ویژگی‌های خاص خودرو درج و قرارداد به صورت کتبی تنظیم می‌شود. ثبت دقیق ویژگی‌های خودرو مورداجاره مثل رنگ، پلاک، مدل و غیره... از مهم‌ترین موارد هنگام اجاره است. اگر این مشخصات به‌شکل کامل و دقیق در قرارداد تعیین و نوشته نشوند، می‌توان قرارداد اجاره را باطل محسوب کرد. همچنین باید از امکان استفاده از خودرو برای مشتری اطمینان حاصل کرد. درواقع خودرو از نظر فنی و مکانیکی باید بدون نقص و از لحاظ قانونی اجازه تردد در شهر و جاده‌ها را داشته باشد. چنانچه خودرویی به هر دلیل، غیر قابل استفاده باشد، قرارداد اجاره خودرو اعتباری ندارد. همچنین اگر در مدت زمان اجاره خودرو برای خودرو ایراد یا نقصی ایجاد شود و برای جلوگیری از ضرر، مالک ناچار به رفع فوری آن باشد، مستاجر نمی‌تواند از این امر جلوگیری کند. با این شرایط اگر هنگام استفاده مستاجر از خودرو وقفه یا مشکلی ایجاد شود، او توانایی این را دارد تا اجاره‌نامه خودرو را فسخ کند. طبق قوانین سایت رسمی راهور ناجا، مسئولیت هرگونه تخلف برعهده راننده خواهد بود و بسته به مجازات تعیین‌شده، حتی ممکن است شخص برای همیشه یا مدتی از رانندگی محروم یا حبس، قصاص و ... شود. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که بدون اطلاع مالک، توسط خودرو مشروبات الکلی حمل شود، مجازات این تخلف شامل حال راننده و شخصی است که خودرو را اجاره کرده و مالک می‌تواند پس از احراز هویت و اثبات مالکیت خود، خودرو را تحویل بگیرد و مسئولیتی در قبال آن تخلف نخواهد داشت.
شیوه‌های جلوگیری از کلاهبرداری در بازار اجاره خودرو!
کلاهبرداری؛ یکی از جرایم پیش‌بینی‌شده در قانون مجازات اسلامی است و برای آن در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، مجازات سختی در نظر گرفته شده است.
این جرم، با اعمال متقلبانه و بردن مال دیگری، روی می‌دهد. یکی از مواردی که متاسفانه کلاهبرداری در آن به وفور اتفاق می‌افتد، خرید و فروش یا اجاره
خودرو است.
کلاهبرداری هنگام خریدوفروش و اجاره خودرو به‌دنبال رشد افسارگسیخته قیمت خودرو، به شدت افزایش یافته و شگردهای مربوط به آن، هر روز متنوع‌تر از
گذشته است.
معمولا کلاهبرداران خود را به‌عنوان شرکت‌های معتبر اجاره خودرو معرفی و وب‌سایت‌هایی را نیز راه‌اندازی می‌کنند. سپس با تبلیغ و درج تلفن‌های خدمات مشتری جعلی و البته یک‌بار مصرف، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا مسافران و مشتریان را متقاعد کنند که کاملا قانونی و معتبر هستند.
کلاهبرداری هنگامی شکل می‌گیرد که آنها از مشتریانی که درخواست اجاره خودرو دارند، درخواست می‌کنند برای گرفتن خودرو، مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت از طریق کارت هدیه یا کارت‌های بانکی بپردازند تا رزرو خودرو انجام شود.
اما پس از واریز پول نه خودرویی در کار خواهد بود و نه کسی تلفن‌ها را جواب می دهد! ازسوی‌دیگر در برخی سایت‌ها خودرو توسط مالک اجاره داده می‌شود. یعنی فرد، خودرو شخصی خود را برای اجاره دادن آگهی می‌کند. به همین دلیل قانون و قاعده‌ای برای اجاره خودرو وجود ندارد. درواقع این افراد هرگونه که بخواهند برای اجاره دادن خودرویشان، قانون وضع می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =