بورس

بازار سرمایه این روزها درحال سقوط است. تعداد روزهایی که شاخص کل منفی و ریزشی است نسبت به روزهای مثبت و افزایشی بیشتر شده، در این شرایط، مسئولان مدام از بهبود اوضاع خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند برنامه‌هایی برای بهتر شدن وضعیت بازار دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار سرمایه این روزها درحال سقوط است. تعداد روزهایی که شاخص کل منفی و ریزشی است نسبت به روزهای مثبت و افزایشی بیشتر شده، در این شرایط، مسئولان مدام از بهبود اوضاع خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند برنامه‌هایی برای بهتر شدن وضعیت بازار دارند. با این حال، همه گروه‌های بورسی تحت تاثیر فضای ریزشی قرار گرفته‌اند. در این میان، گروه خودرویی در انتظار ازسرگیری واردات خودرو، به نتیجه رسیدن برجام با سفر جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و عرضه سهام بلوکی است. بسیاری انتظار دارند سهام این گروه دچار تحول بزرگ شود و روند روبه‌رشدی را طی کند. اما با این‌حال، طولانی شدن مباحثی همچون واردات، برجام و خصوصی‌سازی خودروسازان موجب شده است، برخی سرمایه به‌جای معطلی و انتظار به بازار خودرو بازگردند. هرچند در این شرایط هم برخی افراد بی‌اعتنا به موارد مذکور، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه‌ می‌کنند. در همین زمینه با احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.
دلیل این‌که مردم اعتماد خود را نسبت به بازار سرمایه از دست داده و به بازارهای دیگر رجوع کرده‌اند، چیست؟
به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین فاکتورها و دلایلی که باعث شده است مردم به سمت خرید سکه با دلار ۳۶هزار تومانی بروند و به این بازار اعتماد دارند، اما به بازار سرمایه با دلار ۲۰ و خرده‌ای هزار تومان اعتماد ندارند، وعده‌هایی است که از سوی مسئولان مطرح می‌شود، اما عملیاتی نمی‌شود. این موضوع از سازمان بورس که مهم‌ترین نقش‌ آن حفاظت و صیانت از منافع سرمایه‌گذاران است شروع می‌شود و به شرکت‌ها و سیاست‌گزاران می‌رسد؛ شرکت‌هایی که باید گزارش‌های شفاف و به موقع ارائه دهند و سیاست‌گزارانی که اگر در مجلس و دولت سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، باید منافع سهام‌داران و سرمایه‌گذاران را به‌عنوان زیربنای رشد و توسعه در نظر بگیرند و در صدر اولویت‌هایشان قرار بدهند. اتفاقی که در چند وقت اخیر شاهد آن نیستیم.

با این تفاصیل، روند بازار را چگونه می‌بینید؟
بازار راه خود را خواهد رفت. البته شاید به دلایل و بهانه‌های مختلفی که اشاره شد، برای مدتی باز هم درجا بزند، اما آهسته‌آهسته کف‌های قیمتی تثبیت می‌شوند و افزایش می‌یابند. با این‌حال، ضروری است مسئولان به تحولات و وعده‌های خود نگاه مسئولانه‌تری داشته باشند و اقدامات مهم و عملیاتی در جهت عمل‌به وعده‌ها در دستور کار قرار گیرد تا مسیرهای تکراری و فسادزای قبلی تکرار نشود. گزارش‌های عملکردی خرداد وسه‌ماهه بهار شرکت‌ها، گزارش‌های مهمی برای تحلیلگران و فعالان حقوقی و بزرگ بازار سرمایه است و می‌تواند نقش محرک بازار را ایفا کند و به تقویت معاملات و بازار منتج شود. تا آن زمان، فعالان بازار با رسیدن سهم‌ها به محدوده‌های حمایتی و با رسیدن اخبار امیدوارکننده از هر صنعتی به‌طور موقت به سراغ نمادهای جذاب آن می‌روند و برای آن‌ها بازدهی‌های موقت و مقطعی را با رشد تا سطوح مقاومتی رقم ‌می‌زنند. این امر می‌تواند فرصت خوبی برای برخی سرمایه‌گذاران ایجاد کند که با ابزارهای تکنیکال و با توجه به رصد اخبار و مقتضیات بنیادی به معامله می‌پردازند.

به نظر شما دولت‌ها منافع سرمایه‌گذاران خرد را در بازار سرمایه در نظر نمی‌گیرند؟
نزدیک دو سال است سهام صندوق‌ها و پالایش یکم تحت‌عنوان ۳۰درصد تخفیف به مردم سپرده و واگذار شده‌اند. اما می‌بینیم قیمت‌گذاری بالا بوده و ارزش‌گذاری به زیان مردم بوده است. واقعا این اتهام که دولت‌ها منافع سرمایه‌گذاران خرد را قربانی منافع بزرگ‌تر خود می‌کنند، بی‌اساس نیست. حدود یک سال است که دولت جدید سر کار آمده و رئیس سازمان بورس هم تغییر کرده و در این بخش وعده‌های بسیاری داده شده اما هیچ فاکتور امیدبخشی دیده نشده است. هرچند انتظار می‌رود باتوجه به بحث تقسیم سود سجامی که طی سال‌ها اقداماتی برای آن انجام شد و پس از فراهم‌کردن زیرساخت‌ها عملیاتی نیز شد، اتفاقات بسیار مهم‌تری را در حوزه بازار سرمایه رخ بدهد. درهرحال، باید منافع سرمایه‌گذاران در این بخش بیشتر از سرمایه‌گذاری در حوزه بازار طلا و مسکن و... باشد تا به این سمت بیایند. برای این‌که چنین اتفاقات مثبتی رخ دهد، باید اقدامات مهم و ملموسی در حوزه بازار سرمایه طی هفته‌های آینده انجام شود. گرچه انتظار این بود که خیلی زودتر اقداماتی در راستای بهتر شدن وضعیت انجام شود، اما بازهم دیر نشده و باید در این بخش گام‌های مثبتی برداشته شود.

وضعیت گروه خودرویی بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است سهام گروه خودرویی با افت‌هایی که داشت به محدوده حمایتی خود نزدیک شده بود. اما به‌واسطه خوش‌بینی به احیای برجام و ورود بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، گروه‌های تاثیرگذار بورس هم تکان خواهند خورد. یعنی این خوش‌بینی می‌تواند گروه‌هایی مانند بانک و خودرو را متاثر کند. به‌واسطه انتظاراتی که در بازار در مورد تعیین تکلیف بلوک سهام دو خودروساز بزرگ وجود دارد، تقاضا برای نمادهای آن‌ها افزایش پیدا کرد. اما عرضه سنگینی که در این نمادها وجود دارد، دغدغه فعالان بازار سرمایه را تشدید کرده، چراکه ممکن است این‌گونه تعبیر شود عده‌ای بدون‌توجه به برجام و بر پایه خوش‌بینی در مورد عرضه بلوک سهام اقدام کنند.

چرا عرضه این بلوک‌ها تا این حد اهمیت دارد؟
بلوک‌های مدیریتی از این حائزاهمیت است که شاید واگذاری آن‌ها با عدم دخالت دولت در مدیریت خودروسازی‌ها، پایان قیمت‌گذاری دستوری و توقف ابلاغیه‌های مدیریتی همراه باشد. از سوی دیگر، ممکن است با آزادسازی واردات خودرو شاهد آزادی عمل بیشتری در قیمت‌گذاری توسط خودروسازان باشیم. در این شرایط، انتظار می‌رود با تغییرات مدیریتی، خودروسازان بیشتر بر افزایش کیفیت محصولات خود تمرکز کنند. همچنین با تغییر مدیریت، بحث افزایش بهره‌وری و تغییر در ساختار ستادی هم احتمالا در دستور کار قرار خواهد گرفت. ضمن این‌که با به نتیجه رسیدن برجام احتمالا شاهد ورود تکنولوژی‌های جدیدتری خواهیم بود. یعنی خودروسازان به تامین‌کنندگان بهتر دسترسی پیدا می‌کنند و هزینه‌های مالی کمتری به لحاظ تامین قطعات خواهند داشت؛ چه برای ارتقای کیفیت و چه برای به‌روزرسانی تجهیزات خود. همه این موارد می‌تواند آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. هرچند موضوع افزایش ارزش دارایی‌های خودروسازان هم دیر یا زود موردتوجه قرار خواهد گرفت. خودروسازان ما با وجود زیان انباشته بسیار زیاد اما دارایی‌های بسیاری از قبیل زمین و ساختمان و... دارند و از محل دارایی‌های ثابت تا به‌حال افزایش سرمایه‌ داشته‌اند. با توجه به تورمی که کشور با آن مواجه است، در دیگر صنایع هم اثرات آن را خواهیم دید.

در مجموع پیش‌بینی شما درخصوص بازار سرمایه برای هفته‌های آینده چیست؟
به‌طور کلی فکر می‌کنم بازار دو تا سه هفته آینده و رسیدن گزارش‌های جدید شرکت‌ها باتوجه به اخبار و شایعاتی که منتشر می‌شود، واکنش‌های متفاوتی نشان خواهد داد. یعنی تحت تاثیر اخبار در محدوده‌های مقاومتی و حمایتی سهام، شاهد نوسانات بازار و سهم‌ها خواهیم بود. این روند تا گزارش‌های جدید شرکت‌ها و همچنین اخبار سیاست خارجی و اقتصادی ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =