ترمزهای کاسه‌ای

ترمزهای کاسه‌ای یا درام جزو سیستم‌هایی است که طی سال‌های گذشته به‌نظر می‌رسید درحال منسوخ شدن باشد و جز در خودروهای سواری‌ کوچک درخودروهای دیگری مورد استفاده قرار نگرفته بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،ترمزهای کاسه‌ای یا درام جزو سیستم‌هایی است که طی سال‌های گذشته به‌نظر می‌رسید درحال منسوخ شدن باشد و جز در خودروهای سواری‌ کوچک درخودروهای دیگری مورد استفاده قرار نگرفته بود. حالا اما به‌دلایل متعددی از جمله توانایی کمک به‌مقابله با انتشار ذرات آلاینده و خوردگی‌ها درحال بازگشت به‌مدار تولید هستند.
Continental که سیستم ترمز کاسه‌ای را برای خودرو الکتریکی فولکس‌واگن ID.4 (EV) مهندسی کرده، در احیای ترمزهای کاسه‌ای توسعه یافته است.
هرچند مهندسان Continental معتقد هستند به‌لطف ترمز احیاکننده، وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) دیگر به‌قدرت توقف یک وسیله‌نقلیه با موتور احتراق‌داخلی (ICE) نیاز ندارند. سباستین آمریوی، متخصص سیستم‌های ترمز هیدرولیک محصولات پیشرفته درخصوص توجیه استفاده از ترمزهای کاسه‌ای می‌گوید: «عملکرد ترمز کاسه‌ای درمقایسه با ترمز دیسکی چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسد، اما اکنون شرایطی داریم که به‌عملکرد کمتری نیاز داریم. زیرا ترمز دیگر زیاد به‌کار گرفته نمی‌شود و کاهش سرعت بیشتر توسط موتور الکتریکی محقق می‌شود. بنابراین استفاده از ترمزهای کاسه‌ای در خودروهای برقی توجیه زیست‌محیطی دارد.»
او توضیح داد که چگونه یکی از ویژگی‌های ترمزهای کاسه‌ای ممکن است درمقایسه با ترمزهای دیسکی (با جلوگیری از خنک‌سازی ترمز) برای عملکرد ترمز مضر باشد؛ اما برای کنترل انتشار ذرات ناشی از مواد ترمز درحال فاسد شدن، موهبت گرانبهایی است.
آمریوی اظهار می‌کند: «گرد و غبار داخل کاسه باقی می‌ماند و با ترمز دیسکی، هر ذره‌ای مستقیما وارد جو می‌شود. بر این اساس ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون می‌توانند مستقیما وارد ریه‌ها شده و سبب بروز سرطان شوند. اما درترمز کاسه‌ای مجهز به‌یک سیستم محصورشده، بخش زیادی از گرد و غبار در داخل آن باقی می‌ماند و به‌جو نمی‌رود.»
از دیگر دلایلی که سبب احیای ترمزهای کاسه‌ای و استفاده از آن در خودروهای برقی می‌شود، بحث جلوگیری از خوردگی در این ترمزهاست. این ترمزها از ورود آب و مواد دیگر به‌داخل قطعات اصطکاکی جلوگیری می‌کند و درمقایسه با ترمزهای دیسکی خوردگی کمتری خواهد داشت.
به‌گفته مهندسان Continental، ترمزهای کاسه‌ای آینده، ترمزهای کاسه‌ای زمان پدربزرگ شما نخواهد بود و به‌احتمال زیاد از کامپوزیت (شاید یک صفحه جلویی از آلومینیوم و یک حلقه اصطکاکی از چدن) ساخته خواهند شد که وزن آن بسیار کمتر از ترمزهای قبلی است. همچنین ممکن است یک محصول مادام‌العمر مجازی باشد.
آمریوی می‌گوید: «ما آزمایش‌های استقامتی را با فولکس‌واگن ID.3 EV (EV کوچک‌تر از ID.4) انجام داده‌ایم. در این آزمایش طول عمر لنت‌ ترمزهای کاسه‌ای بیش از 300 هزار کیلومتر (186 هزار مایل) بود. بنابراین به‌طور معمول، ترمزهای کاسه‌ای خودروهای الکتریکی نیازی به‌تعمیر و نگهداری ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =