آکیو تویودا

درسال ۲۰۱۹، ژاپن و ایالات‌متحده یک قرارداد تجاری محدود امضا کردند؛ اما مذاکرات خودرو را به‌آینده موکول کردند. در آن زمان نخست‌وزیر ژاپن اظهار کرد دولت این کشور از خودروسازان در برابر اعمال تعرفه‌های وارداتی احتمالی جدید آمریکا حمایت می‌کند

آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا از آبه به‌خاطر تلاش‌هایش در دیپلماسی و امنیت ملی قدردانی کرد. تویودا در نقش خود به‌عنوان رئیس انجمن خودروسازان ژاپن، از ترور شدن نخست‌وزیر سابق ابراز تاسف و ناراحتی کرد.

آکیو تویودا از شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن که روز جمعه در یک تیراندازی نادر در خیابان در ژاپن ترور شد، به‌دلیل رهبری او در تلاش برای احیای اقتصاد این کشور تمجید کرد.

آبه، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن، اندکی پیش از ظهر در ناحیه غربی نارا درحالی که در حال سخنرانی در مبارزات انتخاباتی به‌نمایندگی از یک نامزد بود، هدف گلوله‌های شات‌گان قرار گرفت.

انتخابات پارلمانی ژاپن روز یکشنبه قرار است برگزار شود و خشونت با اسلحه در ژاپن بسیار نادر است؛ جایی که سلاح گرم به‌شدت تحت نظارت است.

قتل در روز روشن در جریان یک کمپین انتخاباتی، ملتی را که به‌امنیت خود می‌بالد، حیرت‌زده کرد.

تویودا در نقش خود به‌عنوان رئیس انجمن خودروسازان ژاپن، بیانیه‌ای صادر کرده و از این ترور ابراز تاسف و ناراحتی کرد.

تویودا ضمن تمجید از آبه به‌خاطر تلاش‌هایش در راه گسترش دیپلماسی و تامین امنیت ملی، از اقدامات او برای تقویت اقتصاد ژاپن قدردانی کرد.

تویودا که همچنین رئیس شرکت تویوتاموتور، بزرگ‌ترین خودروساز کشور و یکی از لنگرهای سومین اقتصاد بزرگ جهان است، این ترور را نابخشودنی خواند.

آبه پس از فروپاشی هلدینگ لیمن برادرز (Lehman Brothers) که منجر به‌بحران مالی ۲۰۰۹ شد و همچنین پس از این‌که کشور ژاپن توسط فاجعه اتمی زلزله، سونامی و فوکوشیما درسال ۲۰۱۱ شرایط سختی پیدا کرد، برنامه اصلاحات اقتصادی را اجرا کرد که او آن را آبه‌نومیک (Abenomics) نامید تا ژاپن را احیا کند.

تویودا در بیانیه‌ای پس از اعلام مرگ آبه درساعت ۵ بعد از ظهر گفت: «رهبری قوی او تحت‌عنوان «آبه‌نومیک» به او این امکان را داد که به‌رهبری قدرتمندی که پس از شوک لمان و زلزله بزرگ ژاپن شرقی نشان داده بود، ادامه دهد. مایلیم عمیق‌ترین قدردانی خود را برای دستاوردهای بزرگ او در طول زندگی‌اش ابراز کنیم.»

آبه دو دوره از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و بار دیگر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نخست‌وزیر بود و او با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده درمورد تجارت خودرو مکالمه می‌کرد که اغلب خودروهایی با برند تویوتا نقطه کانونی آن بودند.

درسال ۲۰۱۹، ژاپن و ایالات‌متحده یک قرارداد تجاری محدود امضا کردند؛ اما مذاکرات خودرو را به‌آینده موکول کردند.

در آن زمان نخست‌وزیر ژاپن اظهار کرد دولت این کشور از خودروسازان در برابر اعمال تعرفه‌های وارداتی احتمالی جدید آمریکا حمایت می‌کند.

دولت ترامپ اعلام کرده بود که تصمیم دارد تحقیقاتی را درخصوص واردات خودرو آغاز کند که این تحقیقات درنهایت به‌اعمال تعرفه‌های وارداتی جدید، مشابه تعرفه‌های وارداتی فولاد و آلومینیوم، از سوی آمریکا منجر شد.

شینزو آبه درپاسخ به‌سوالاتی درخصوص چگونگی مقابله با اقدام آمریکا برای اعمال چنین تعرفه‌هایی در پارلمان ژاپن گفت: «خودروسازان ژاپنی مشاغل بسیاری در آمریکا ایجاد کرده‌اند و سهم عمده‌ای در اقتصاد این کشور دارند. ژاپن به‌عنوان کشوری که به‌نظام تجاری چندجانبه و قانونمند اولویت می‌دهد، معتقد است هر اقدامی درحوزه تجاری باید درمطابقت با قوانین سازمان تجارت جهانی باشد.»

او درادامه افزود : تعداد خودروهایی که خودروسازان ژاپنی در آمریکا تولید می‌کنند دو برابر تعداد خودروهایی است که به‌این کشور صادر می‌شود.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین اظهار کرد توکیو همچنان از واشنگتن می‌خواهد مجددا به‌پیمان تجاری چندجانبه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام موسوم به‌پیمان «ترانس‌پاسیفیک» ملحق شود.

وی گفت: «ژاپن به‌آمریکا توضیح داده است که پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک بهترین قالب برای (همکاری‌های تجاری) دو کشور است. ما به‌مذاکره با آمریکا بر اساس این دیدگاه ادامه خواهیم داد.»

گفتی است وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتشار مطلبی درحساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ترور آبه شینزو، نخست‌وزیر اسبق ژاپن را محکوم و درگذشت وی را به‌ملت و دولت دوست، ژاپن تسلیت می‌گویم.»

وی تصریح کرد: «خدمات ارزنده ایشان به‌عنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =