هولاند هیدروژن یک

شعبه‌های هلند و اقیانوسیه شل تصمیم به سرمایه‌گذاری برای ساخت بزرگ‌ترین کارخانه  تولید هیدروژن تجدیدپذیر در اروپا تحت‌عنوان «هولاند هیدروژن یک» (Holland Hydrogen I) گرفته‌اند.

براساس پیش‌بینی‌های قرار است فعالیت این سایت در سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است بخش الکترولیز ۲۰۰مگاواتی (MW) در بندر روتردام هلند ساخته و روزانه ۶۰ تن هیدروژن تجدیدپذیر از همین دستگاه تولید شود.

نیروی برق موردنیاز برای فعالیت این الکترولیز از نوع تجدیدپذیر بوده و از مزرعه بادی فراساحلی به‌نام Hollandse Kust یا (noord) که بخشی از ژنراتورهای آن متعلق به شل است، تامین می‌شود.

هیدروژن تجدیدپذیر تولیدشده از طریق خط‌لوله «HyTransPort» به پارک انرژی و موادشیمیایی شل در روتردام خواهد رسید. درحال‌حاضر این سایت برای عرضه هیدروژن از منابع «خاکستری هیدروژ» در پالایشگاه‌ها استفاده می‌کند.

در این میان مسیر «HyTransPort» یک خط‌لوله هیدروژن جدید خواهد بود و از طریق بندر روتردام بخشی از زیرساخت هیدروژن هلند را تشکیل می‌دهد. این امر تا حدی تولید محصولات انرژی‌محور این مرکز مانند بنزین، دیزل و سوخت جت را از کربن عاری می‌کند.

همان‌طور که کامیون‌های سنگین هیدروژنی به بازار می‌آیند و شبکه‌های سوخت‌گیری «هیدروژ» رشد می‌کنند، در بخش عرضه نیز می‌توان مشتری را به‌سوی هیدروژن تجدیدپذیر هدایت کرد تا به کربن‌زدایی کامل در حمل‌ونقل جاده‌ای تجاری کمک شود.

در این زمینه هلند؛ هیدروژن نسل اول را درنظر گرفته است تا نشان دهد چگونه راه‌حل‌های انرژی‌محور جدید می‌توانند درکنار هم کار کنند تا نیاز جامعه به انرژی پاک‌تر به طور کامل برآورده شود.

آنا ماسکولو، معاون اجرایی Emerging Energy Solutions Shell گفت: «این اقدام نمونه دیگری از تلاش‌ها و تعهد شل برای تبدیل شدن به یک تجارت با انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است. هیدروژن تجدیدپذیر نقش اساسی در سیستم انرژی آینده خواهد داشت و این پروژه گامی مهم در برای تحقق این پتانسیل است. هدف شل کمک به اقتصاد جهانی هیدروژن با ایجاد فرصت‌هایی در تولید، ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و تحویل هیدروژن به مشتریان نهایی است.»

فعالیت شل در حوزه تامین و توزیع سوخت هیدروژن به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد یعنی زمانی که نخستین ایستگاه عرضه سوخت هیدروژن توسط شل در داوس احداث شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =