«جی ‌تی رادیال» از قهرمان مسابقات دریفت فرانسه حمایت کرد

ویژگی اصلی و رمز موفقیت خودروهای شرکت‌کننده در این مسابقات؛ شتاب است بنابراین راننده‌ها تلاش می‌کنند خودروهای خود را به‌گونه‌ای ارتقا دهند که فاکتور شتاب در آن‌ها برجسته‌ شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،نحوه برگزاری مسابقات درگ این‌گونه است که دو یا چند خودرو (اغلب دو خودرو) در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پس از آغاز مسابقه مسیر مستقیم با طول مشخصی را طی می‌کنند و خودرویی که زودتر مسیر مسابقه را طی کند، پیروز میدان می‌شود. ویژگی اصلی و رمز موفقیت خودروهای شرکت‌کننده در این مسابقات؛ شتاب است بنابراین راننده‌ها تلاش می‌کنند خودروهای خود را به‌گونه‌ای ارتقا دهند که فاکتور شتاب در آن‌ها برجسته‌ شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودروهای درگ، تایر آن‌هاست. تایرها رابط بین قدرت منتقل‌شده به رینگ و مسیر حرکت هستند، بنابراین هنگام حرکت باید به‌گونه‌ای عمل کنند که کمترین تلفات را داشته باشند تا بتوانند بیشترین مقدار نیرو را به جاده منتقل کنند. نیروی اصطکاک (Friction) در فرآیند شروع حرکت خودرو بسیار موثر است. مقدار این نیرو از حاصل‌ضرب ضریب اصطکاک (Coefficient of Friction) و نیروی عمود وارد بر سطح حاصل می‌شود.
نیروی عمود وارد بر سطح به نوع و جنس تایر مربوط نیست، اما ضریب اصطکاک با جنس تایر ارتباط دارد. به‌طورکلی نیروی اصطکاک ارتباطی با سطح تماس تایر و جاده ندارد. بنابراین نیروی اصطکاک حاصل از یک تایر با پهنای بیشتر تفاوتی با نیروی اصطکاک حاصل از تایری با پهنای کمتر ندارد. محققان با بررسی پلاستیک‌های مختلف متوجه شدند هرچه بر سختی پلاستیک به‌کاربرده‌شده در تایر افزوده شود، ضریب اصطکاک کمتر می‌شود. به‌عبارت دیگر، تایرهایی که از پلاستیک‌های نرم‌تری ساخته ‌شده‌اند دارای ضریب اصطکاک بالاتری هستند اما مقاومت برشی (Shear Resistance) کمتری دارند. پایین بودن مقاومت برشی در این نوع تایرها موجب می‌شود اتصال بین بافت‌های تایر و جاده سریعا پاره شود و بر اثر این اتفاق تایر شروع به هرزگردی می‌کند. هرزگردی تایر هنگام شروع حرکت موجب تلف شدن انرژی و زمان می‌شود که در اثر آن بازدهی لازم حاصل نمی‌شود. به‌کارگیری جنس سخت در تایرهای درگ برای افزایش مقاومت برشی می‌تواند موثر باشد اما از سوی‌دیگر، کاهش ضریب اصطکاک را نیز به دنبال دارد البته نمی‌توان این فاکتور را تغییر داد، زیرا ضریب اصطکاک تنها به جنس به‌کار رفته بستگی دارد. تنها راه‌حل برای رفع این مشکل استفاده از تایرهایی با جنس نرم و تغییرات در شکل آن‌ها برای افزایش مقاومت برشی است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، افزایش یا کاهش سطح تماس تایر با جاده بر مقدار اصطکاک تاثیری ندارد، اما گسترش سطح تماس با افزایش مقاومت برشی نسبت مستقیم دارد. بنابراین هرچه تایر با جاده بیشتر در تماس باشد، مقاومت برشی نیز افزایش می‌یابد درنتیجه برای هرزگردی چرخ به نیروی بیشتر نیاز است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =