تراکتورسازی تبریز

در هفته گذشته و هم‌زمان با عید غدیر خم، بزرگ‌ترین تراکتورساز کشور از دو محصول جدید خود رونمایی کرد. این رونمایی در شرایطی انجام شد که بازار این خودروهای زراعی پرتقاضای کشور در سال‌های اخیر در بحرانی‌ترین شرایط خود به سر برده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در هفته گذشته و هم‌زمان با عید غدیر خم، بزرگ‌ترین تراکتورساز کشور از دو محصول جدید خود رونمایی کرد. این رونمایی در شرایطی انجام شد که بازار این خودروهای زراعی پرتقاضای کشور در سال‌های اخیر در بحرانی‌ترین شرایط خود به سر برده است. ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی نیز در سنوات گذشته متاثر از تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور، با فرسودگی دوچندانی مواجه شده و مشکلاتی را برای مالکان این خودروها به وجود آورده، این در حالی است که بازار این خودروها نیز در این سال‌ها متلاطم بوده و افزایش نرخ این محصولات و عدم واردات آن‌ها، قدرت خرید متقاضیان این خودروها را به‌شدت کاهش داده است. بنابراین ورود هر محصول جدید به بازار داخلی این انتظار را به وجود می‌آورد که حداقل بخشی از مشکلات این صنعت حل شده و هرچند اندک اما قسمتی از ناوگان فرسوده ماشین‌آلات کشاورزی نیز نوسازی شده و با محصولات جدید جایگزین شود تا بهره‌وری در بخش کشاورزی به‌واسطه این نوسازی افزایش یابد.

صادرات 15هزار دستگاهی در شرایط بحرانی ناوگان زراعی

در مراسم رونمایی از محصولات جدید تراکتورسازی تبریز مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که «سال گذشته ۲۲هزار دستگاه انواع تراکتور در این گروه صنعتی تولید و به ۱۵ کشور جهان صادرات انجام شده است.» این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که بازار داخلی ایران بیش‌از همیشه تشنه عرضه محصولات جدید کشاورزی با قیمت‌های مناسب است. صادرات این محصولات چه ازسوی تراکتورسازی ایران و چه از سوی سایر تولیدکنندگان این سگمنت نشان از آن دارد که متقاضیان این محصولات در بازار داخلی توان خرید ندارند و صادرات برای تولیدکنندگان منافع بیشتری نسبت‌به فروش در بازار کشور خواهد داشت. چنانچه تولید و عرضه متوازن در این بخش وجود داشت، به‌طور قطع تا امروز شاهد نوسازی هرچه بیشتر در این سگمنت بودیم. این در حالی است که گفته می‌شود بسیاری از متقاضیان برای خرید این خودروهای زراعی مانند خودروهای سواری باید ثبت‌نام کرده و در انتظار قرعه‌کشی بمانند یا همان خودرو را از بازار آزاد و با قیمت‌های بالاتر خریداری کنند.
انحصار؛ مانع اصلی توسعه ناوگان زراعی

گرچه با توجه به برنامه‌های اعلام‌شده از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی کشور و تولید محصولات جدید تراکتورسازی ایران انتظار می‌رود بخش بزرگی از این مشکلات حل شود، اما انحصار موضوعی است که این صنعت را در کشور با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.
سهم بیش‌از 95درصدی تنها یک تولیدکننده و عدم واردات محصولات خارجی، بازار تراکتور و کمباین کشور را از حالت رقابتی خارج کرده و گزینه‌های محدودی را پیش روی متقاضیان قرار داده است.
همین موضوع باعث شده انتخاب در محدوده قیمتی این محصولات هم برای خریداران محدود باشد. از سوی دیگر، آن‌طور که گفته شده است؛ در عرضه این خودروها نیز مشکلاتی مانند سواری‌ها به وجود آمده که در برابر تقاضای بالا برای این خودروها، عرضه محدود براساس قرعه‌کشی را شکل داده است.
جمیع این مشکلات در بازار داخلی ماشین‌آلات کشاورزی متقاضیان را بر آن داشته است تا برای خرید خودروهای جدید دست نگه دارند و مشابه آن چه در ناوگان تجاری کشور شاهد هستیم، به امید آزادسازی واردات و کاهش قیمت برخی مدل‌های داخلی و ایجاد رقابت در این بازار، با مدل‌های فرسوده خود سر کنند.

6 سال زمان برای نوسازی 200هزار تراکتور فرسوده

مصطفی وحیدزاده درخصوص برنامه این شرکت برای سال 1401 نیز عنوان کرده است: «برای سال جاری نیز برای تولید ۳۵هزار دستگاه تراکتور برنامه‌ریزی شده است که طبق برنامه برای سه‌ماهه امسال برای رسیدن به ساخت این تعداد تراکتور برنامه تولید تحقق داشته است.» براساس آمارهای اعلام‌شده، درحال‌حاضر در کشور بیش‌از 400هزار دستگاه تراکتور وجود دارد که بیش‌از 54 درصد آن‌ها فرسوده هستند. یعنی اگر بزرگ‌ترین تولیدکننده تراکتور در کشور سالانه 35هزار دستگاه تولید و به بازار داخلی عرضه کند و برنامه‌ای برای صادرات آن نداشته باشد، حداقل 6 سال زمان می‌برد تا این ناوگان نوسازی شود؛ به شرط آن‌که در این مدت خودرو فرسوده‌ای به این آمار اضافه نشده و تمام مالکان مدل‌های فرسوده توان خرید مدل‌های جدید و مشارکت در طرح نوسازی این ناوگان را داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

آخرین اخبار