کد خبر: 241310
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کاهش هزینه تولید

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «کاهش هزینه تولید در صنعت خودرو در ایران» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

وزارت صمت سال گذشته اعلام کرد؛ در برنامه راهبردی خود برای خودروسازی، به دنبال پایین‌آوردن هزینه تولید بوده و بر آن است تا روش «کاهش هزینه تولید» را جایگزین «افزایش قیمت» کند. در برنامه وزارت صمت سه راهکار برای کاهش هزینه تولید در نظر گرفته شده که شامل ثبات‌بخشی به بازار نهاده‌های اصلی، بهبود فرآیند تامین قطعات و اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروساز می‌شود.

ناگفته پیداست که راهکار اول تاکنون به‌جایی نرسیده و نخواهد رسید. قول‌وقراری نیز که خودروسازان با دو قطعه‌ساز بزرگ برای کاهش قیمت تمام‌شده گذاشته‌اند نیز شاید بیشتر ناظر بر راهکار دوم یعنی فرآیندهای تامین و هزینه‌های جانبی تولید قطعات مانند حمل‌ونقل و... باشد تا هزینه‌های اصلی که متاثر از رشد قیمت مواد اولیه، قطعات نیم‌ساخته وارداتی و دستمزدها، افزایشی بوده‌اند. از این رو، اصلاح ساختار مالی و افزایش بهره‌وری به‌عنوان راهکار اصلی کاهش هزینه تولید تلقی شده و مورد تاکید مدیران عامل هر دو خودروساز است.

در این میان، بحث نیروی انسانی نیز جدی‌تر همیشه مطرح شده، اما نه با محوریت تعدیل بلکه با تکیه بر بازتعریف جایگاه و نوع فعالیت نیروی انسانی که سهم آن از قیمت تمام‌شده 9 درصد عنوان شده است. یکی دیگر از محورهای کاهش هزینه، موضوع اتحاد استراتژیک دو خودروساز و صرفه‌جویی از طریق تولید و تامین مشترک قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس و در ادامه استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک است.

از سوی دیگر، در تحقیق و توسعه طراحی خودرو و قوای محرکه نیاز به آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌هایی است که ایجاد آن‌ها بسیار هزینه‌بر است و در همکاری استراتژیک این مورد دیده شده که دو شرکت از توان موجود یکدیگر استفاده کنند و نتیجه آن کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصول خواهد بود. در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل نیز که بین ۸ تا ۱۰ درصد قیمت تمام‌شده برای خودروساز هزینه دارد، با همکاری دو طرف مقرر شده است هم‌افزایی ایجاد شود که این موضوع تاثیر به‌سزایی در تامین به‌موقع، کم‌هزینه‌تر و باکیفیت برای هر دو خودروساز به همراه دارد. در همین راستا، بهره‌مندی مشترک از سایت‌های تولیدی خارج از کشور و نیز شبکه‌های امدادرسانی نیز دیده شده است که نتیجه آن صرفه‌جویی و بهره‌وری بیشتر خواهد بود.

امید آن‌که چه روش‌های ساختاری که تجربه چندین دهه به‌کارگیری در صنعت خودرو جهان دارد و چه روش‌های ائتلافی که دستکم در دو دهه اخیر بسیاری از خودروسازان جهانی در قالب ادغام یا شراکت دنبال کرده‌اند، در صنعت خودرو ما نیز با رویکرد نتیجه‌گرا در راستای کاهش هزینه‌های تولید عملیاتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =