کد خبر: 241316
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
بهرام شهریاری ، کارشناس صنعت خودرو

بهرام شهریاری *

قرعه‌کشی دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه شنبه یکم مرداد برگزار شد. به‌رغم وعده وزیر صمت مبنی‌بر حذف قرعه‌کشی خودرو، این روش فروش همچنان ادامه دارد و اسامی برندگان مرحله دوم از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه روز گذشته اعلام شد.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «وزیر صمت باید بابت تمام وعده‌هایی که داده است، پاسخ دهد. او باید توضیح دهد چرا وعده تحویل یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو عملی نشد؟ چرا کاهش ۱۵درصدی قیمت خودرو اتفاق نیفتاد و قیمت خودرو مدام در حال افزایش است؟»

ارائه محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه چه تبعاتی برای صنعت خودرو دارد؟

اعلام شد قرعه‌کشی حذف می‌شود، نه‌تنها این وعده عملی نشد بلکه خودروهای بخش‌خصوصی نیز مستقیما تحت‌نظر دولت قرار گرفتند و ارتباط خودروساز و بازار درحال قطع شدن بوده و دولت از طریق سامانه متمرکز واسطه تبدیل شده است. ازسوی‌دیگر موانعی که برای توسعه پیش روی تولیدکننده وجود دارد، مدام درحال افزایش است اما ازسوی‌دیگر واردات به‌عنوان راه‌حل بیان می‌شود.

وزیر صمت با حضور در مجلس به نمایندگان وعده تغییر در برنامه‌های وزارت صمت را داد، به نظر شما آیا به معضلات موردنظر نمایندگان رسیدگی شده است؟

وزیر صمت باید هرچه سریع‌تر دلیل عدم حذف سیستم قرعه‌کشی را اعلام کند چراکه این شیوه بازار خودرو را نابسامان‌تر می‌کند، شیوه‌هایی که برای عرضه خودرو ارائه می‌شوند به‌دلیل ناهماهنگی بین عرضه و تقاضاست، این اقدام باعث افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه می‌شود. البته سودآور بودن این قرعه‌کشی‌ها عامل دیگری برای عقب انداختن حذف قرعه‌کشی است.

برای رفع موانع حذف قرعه‌کشی محصولات خودروسازان چه پیشنهادی دارید؟

این مشکلات تا زمانی که منطقی برای تولید، عرضه و تقاضا نباشد، برطرف نمی‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند در مدتی که از اجرای طرح قرعه‌کشی گذشته یعنی بیش از ۱۶ماه اما همچنان تقاضای بالایی برای ثبت‌نام در این طرح وجود دارد و حتی قیمت خودرو در بازار درپی این موضوع تغییر نکرده و کاهش نیافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =