هامر

طبق این مطالعه، در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای غیرمستقیم یعنی آلاینده‌هایی که به خاطر تولید برق برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شوند، هامر الکتریکی در هر کیلومتر ۲۱۳گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

شکی نیست مهم‌ترین دلیل حرکت به سمت خودروهای برقی حفظ محیط‌زیست از طریق کاهش انتشار آلاینده‌هاست. درواقع حافظان محیط‌زیست از دهه ۸۰میلادی بر کشتی‌سواران آمریکایی فشار آوردند و سرانجام با کاهش مصرف سوخت و همچنین حذف پیشرانه‌های درون‌سوز به موفقیتی عظیم دست یافتند اما غافل از اینکه کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیست به‌رغم استفاده از خودروهای برقی، در جای دیگری رقم می‌خورد، یعنی در نیروگاه‌های سوخت فسیلی و ذغالی!

هامرهای بنزینی قدیمی به‌خاطر مصرف سوخت بسیار بالا مشهور بودند اما مطالعات جدید نشان می‌دهند هامر الکتریکی جدید نیز مانند پیشینیان خود می‌تواند آلایندگی بالایی داشته باشد.

طبق این مطالعه، در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای غیرمستقیم یعنی آلاینده‌هایی که به خاطر تولید برق برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شوند، هامر الکتریکی در هر کیلومتر ۲۱۳گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

این عدد از نزدیک‌ترین رقبا یعنی فورد F150 لایتنینگ و ریویان R1T به ترتیب ۶۶ و ۷۰ گرم در هر کیلومتر بیشتر است. علاوه‌بر این، هامر EV حتی از تویوتا کرولای بنزینی با تولید ۱۶۸ گرم و شورولت مالیبو با ۲۰۰گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر هم آلایندگی بیشتری دارد.

دلیل اصلی این آلایندگی بالا، وزن ۴۱۰۰ کیلوگرمی و شکل جعبه‌مانند و غیرآیرودینامیک هامر جدید است. یعنی قوای محرکه نه‌تنها باید برای حرکت وزن سنگین خودرو تلاش کند بلکه باید با مقاومت هوا هم مقابله کند.

البته باید گفت تولید آلایندگی برای خودروهای الکتریکی براساس مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت خواهد بود زیرا نوع انرژی که برای تولید برق در کشورها استفاده می‌شود، متفاوت است.

بررسی‌ها رقم ۲۱۳ گرم دی‌اکسید کربن را در هر کیلومتر به‌عنوان میانگین جهانی نشان می‌دهند، این درحالی‌ است که برای مقایسه در اروپا یعنی جایی که طی سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای از انرژی‌های پاک و پایدار برای تولید برق استفاده شده، این رقم تنها ۱۰۳گرم در هر کیلومتر است.

حتی در ایالات‌متحده که تصور می‌شود درزمینه استفاده از انرژی‌های پایدار کمی عقب است، این رقم تنها ۱۷۲ گرم در هر کیلومتر است که از دو سدان بنزینی مذکور کمتر است.

علاوه‌بر این، پیکاپ‌های الکتریکی همچنان نسبت‌به همتایان درون‌سوز خود آلایندگی کمتری تولید می‌کنند، به‌گونه‌ای که تولید دی‌اکسیدکربن هامر به‌شدت پرمصرف همچنان در هر کیلومتر ۶۴ گرم از فورد F150 بنزینی کمتر است. بنابراین، هنوز ادامه توسعه پیکاپ‌های الکتریکی منطقی خواهد بود.
اما باتوجه به این اعداد و ارقام، به‌نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای صنعت خودروهای الکتریکی تمرکز بیشتر بر ساخت خودروهای سبک‌تر، با آیرودینامیک بهتر و قوای محرکه کارآمدتر و همچنین استفاده از منابع انرژی سازگار با محیط‌زیست در نیروگاه‌های برق باشد.

با ساخت خودروهای الکتریکی کارآمدتر، برق کمتری برای دستیابی به پرفورمنس یکسان مصرف می‌شود که این اقدام کاهش آلایندگی غیرمستقیم را به همراه خواهد داشت.

علاوه‌بر این، یک خودرو الکتریکی کم‌مصرف به باتری‌های بزرگ نیاز ندار که این موضوع هم آلایندگی تولیدشده هنگام استخراج فلزات موردنیاز برای ساخت باتری‌ها را کاهش می‌دهد.

تمام این موارد وقتی با استفاده از منابع انرژی پاک یا تجدیدپذیر در نیروگاه‌های برق ترکیب شوند، تولید آلایندگی غیرمستقیم خودروهای الکتریکی را بسیار کمتر خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =