کد خبر: 241426
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

برای آنکه بتوان از وسایل نقلیه زمینی برای رفت و آمد و انجام کارها استفاده کرد باید از یکسری قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی داشت تا جریمه برای خودروها صادر نشود. البته که طرح‌های بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث هم مطرح می‌شود تا در صورت فراموشی تمدید بیمه نامه، بتوان از وسایل نقلیه زمینی استفاده کرد. می‌دانید که حوادث جاده‌ای یکی از حوادث غیر قابل پیش بینی است و می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را ایجاد کند. همچنین راننده‌های وسایل نقیله مسئول حوادث و اتفاق‌هایی خواهند بود که در اثر رانندگی و تصادف به عنوان مقصر شناخته شده و باید خسارت‌های مالی و جانی افراد ثالث را جبران کنند.

با توجه به این موضوع بیمه شخص ثالث برای جبران هزینه‌های ناشی از تصادف طراحی شده تا در صورت بروز حادثه، بار سنگین هزینه‌ها از دوش راننده مقصر برداشته شود. همچنین خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و در صورت عدم خریداری آن با جریمه روبه رو خواهید بود. پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودرویی که بیمه شخص ثالث ندارد اقدامات لازم را انجام داده و وسیله نقلیه زمینی را متوقف می‌کند. جریمه دیرکرد برای عدم خریداری بیمه نامه در نظر گرفته می‌شود که به صورت روز شمار بوده و 365 روز است. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت خرید بیمه شخص ثالث و علت ایجاد طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث چیست؟

در قانون مسئولیت مدنی اینگونه عنوان شده است که تمام افرادی که وسیله نقیله زمینی دارند، باید بیمه شخص ثالث را خریداری کرده و این یک قانون اجباری است. این بیمه نامه با استقبال زیادی روبه رو شده است که علت آن می‌تواند طرح اجباری آن و مزیت‌های این بیمه نامه باشد. جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از تصادف‌ها که در برخی از موارد با فوت یا جراحت اشخاص ثالث روبه رو است، می‌تواند تا حدود زیادی خسارت‌های سنگینی را بر روی دوش افراد قرار دهد. با خرید بیمه شخص ثالث می‌توان خسارت‌های مالی و جانی که برای اشخاص ثالث رخ می‌دهد را تحت پوشش قرار داد. بنابراین تمدید بیمه نامه ثالث باید در زمان مشخص انجام شود تا پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را به پارکینگ منتقل نکند و جریمه دیرکرد برای بیمه نامه اعمال نشود.

جریمه دیرکرد بیمه ثالث چیست؟

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به مبلغ و جریمه‌ای گفته می‌شود که بیمه‌گزار با عدم تمدید بیمه نامه خود آن را به حق بیمه اضافه کرده است. هنگامی ‌که مدت اعتبار بیمه نامه‌ تمام شود و برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث اقدام نکنید، جریمه دیر کرد برای وسیله نقلیه در نظر گرفته می‌شود که هنگام خرید بیمه نامه باید این جریمه را هم پرداخت کرد. همانطور که اشاره شد این جرائم به صورت روز شمار بوده و به مبلغ حق بیمه اضافه خواهد شد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث علت خرید این بیمه نامه

برای افرادی زیادی این سوال پیش می‌آید که چرا باید بیمه نامه ثالث را خریداری کرد؟ یا بیمه شخص ثالث چه مزیت‌هایی دارد که برای خرید آن اقدام کرد؟ علت اصلی خرید بیمه ثالث این است که خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حادثه تصادف رانندگی در این بیمه نامه تا سقف تعهدات جبران خواهد شد و نگرانی‌های بیمه‌گزار برای جبران هزینه‌های تصادف از بین می‌رود. در حقیقت دو نوع پوشش برای بیمه ثالث در نظر گرفته شده که به شرح زیر است.

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.

خسارت بدنی: خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی ، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم ـ دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

بیمه شخص ثالث آنلاین
بیمه شخص ثالث آنلاین

سقف پرداخت خسارت‌های جانی در بیمه شخص ثالث

قوه قضاییه محترم در ابتدای هر سال میزان مشخصی از مبلغ دیه را تعیین می‌کند و بیمه مرکزی این مبلغ را به شرکت‌های بیمه اعلام کرده تا میزان ریسک و جبران خسارت‌ها در بیمه نامه مشخص شود. همچنین با اعلام دیه می‌توان سقف تعهدات را مشخص کرد. سقف خسارت‌ها شامل پرداخت هزینه‌های بیمارستان، فوت و نقص عضو می‌شود.

طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث

همانطور که گفته شد، بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی است. اما ممکن است که تمدید بیمه نامه را به دلیل مشغله کاری و فکری فراموش کرد که ما به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از این موضوع از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید تا زمان تمدید بیمه نامه را به شما یادآوری کنند. حال اگر به هر دلیلی شما تمدید بیمه نامه را فراموش کنید مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان شرایطی ایجاد کرد که این جریمه پرداخت نشود؟

بله. اگر وسایل نقلیه‌ای مانند: خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت که شامل جریمه دیرکرد بیمه شده‌اند و جرائم دیرکرد بیمه نامه ثالث خود را پرداخت نکرده باشند،‌ می‌توانند در طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بیمه نامه خود را تمدید کنند.

تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی که از پایان تمدید بیمه نامه آن‌ها گذشته باشد باید جریمه دیرکرد پرداخت کنند، اما نکته مهم این است که در طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث، اگر انقضای بیمه نامه تمام شود و با فاصله تمدید بیمه نامه را انجام دهید، جریمه دیرکرد بیمه نامه را پرداخت نمی‌کنید.

همچنین بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث تا زمان مشخص شده اعتبار دارد که تنها در بازه زمانی مشخص می‌توان از آن استفاده کرد. دلیل این طرح این است که افراد به راحتی بتوانند بیمه نامه خود را تمدید کنند و به دلیل سنگین بودن جریمه دیرکرد بیمه نامه، از تمدید آن منصرف نشوند.

نکته مهم این است که این طرح تنها برای بیمه نامه ثالث یکساله اعتبار دارد و شامل بیمه‌های کوتاه مدت سه ماهه و شش ماهه نمی‌شود.

حق بیمه شخص ثالث
حق بیمه شخص ثالث

چگونگی محاسبه جریمه دیرکرد خودرو

نکته مهمی‌ که باید به آن توجه داشت این است که اگر مالک خودرو نتواند در زمان اعلام طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بیمه خود را تمدید کند، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد می‌شود.

از این رو روش محاسبه جریمه دیرکرد عدم تمدید بیمه شخص ثالث به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی هزینه یا همان حق بیمه بدون تخفیف، تقسیم بر 365 روز می‌شود که عوامل مختلف دیگر هم در نحوه محاسبه جریمه دیرکرد تاثیر گزار هستند و عبارتند از:

· تعداد سیلندر

· ظرفیت بار ماشین

· شرکت بیمه‌گر انتخابی

· نوع خودرو (سواری شخصی، تاکسی، آتش نشانی و اورژانس)

هنگامی ‌که از بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو استفاده نکرده باشید، جریمه دیرکرد خودرو سواری در سال 1401 با توجه به شرکت بیمه و نوع خودرویی که دارید محاسبه می‌شود.

طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث 1401

طرح بخشش جریمه بیمه شخص ثالث در بازه زمانی خاصی عملی می‌شود. در سال ۱۴۰۱ ۱۰۰% جرائم بیمه شخص ثالث تمام وسایل نقلیه و باهدف حمایت از اقشار آسیب پذیر از آسیب‌های اجتماعی (به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه و پاندمی کرونا) و ایجاد پوشش همگانی اجرا می‌شود. البته این بخشودگی به شرط خرید بیمه نامه یکساله است و در خصوص جریمه بند “ب” ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث. مدت زمان این طرح ۲۰ روز و از تاریخ ۲۷ تیر تا پایان روز ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ و به مناسبت عید سعید غدیر خم است.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با ارزان ترین قیمت در 1401

به طور کلی بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه و تصادف‌ها طراحی شده است که با ارائه دو پوشش جانی و مالی می‌توان به عنوان یک حمایتگر از آن بهره‌مند شد.

همچنین با توجه به اینکه طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث مدت زمان محدود دارد، توصیه می‌کنیم که برای خرید آنلاین انواع بیمه خودرو نظیر بیمه شخص ثالث در فرصت بخشودگی جرایم بیمه ثالث تابستان 1401 به سامانه آنلاین بیمه دات کام مراجعه نمایید: https://bimeh.com/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =