روغن موتور

گفته می‌شود ایجاد انحصار این‌بار توسط یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور، کسب‌وکار 300عاملیت فروش روغن‌های موتوری در کشور را با خطر تعطیلی مواجه کرده  است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گفته می‌شود ایجاد انحصار این‌بار توسط یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور، کسب‌وکار 300عاملیت فروش روغن‌های موتوری در کشور را با خطر تعطیلی مواجه کرده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» این پالایشگاه روغن‌سازی که از سال‌های گذشته با کمک عوامل بزرگ و عمده‌فروشی خود در کشور توانسته است سهم قابل‌توجهی از بازار روغن‌های موتوری را کسب کند، این روزها با تصمیم‌های جدید و پشت کردن به همان عوامل قدیمی،‌ شبکه توزیع روغن‌موتور در سطح کشور را به چالش کشیده و گفته می‌شود 3هزار نفر را در آستانه بیکاری قرار داده است. گویا پدیده حذف شبکه فروش توسط این شرکت و کنار گذاشتن 300عامل فروش کشوری، وارد دومین ماه شده و دراین دو ماه هیچ یک از روغن موتورهای پرمصرف در بازار و البته کمیاب در هر دو بخش دیزلی و بنزینی بین شبکه فروش توزیع نشده است؛ در چنین شرایطی مدت‌هاست بیش‌از 100نفر از عوامل فروش این شرکت درحال رایزنی با مسئولان وزارت صمت،‌ مدیران ارشد صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه و مدیرعامل این شرکت برای رفع مشکلات خود هستند. تلاشی که تا امروز نتیجه‌ای نداده و به گفته عاملان قدیمی فروش همچنان شاهد انحصار فروش روغن‌موتورهای این شرکت توسط یکی از زیرمجموعه‌های آن هستیم. اتفاقی که حذف 300عامل فروش را با بیش از 3000نیروی کار از شبکه فروش روغن موتور در بر داشته است.
ایجاد انحصار در فروش و عرضه خارج از شبکه توسط این شرکت اگرچه باعث شده بود سازمان تعزیرات حکومتی این شرکت بزرگ را نزدیک‌به 300میلیارد تومان جریمه کند اما هنوز هم محصولات آن با انحصار در بازار توزیع می‌شود. برخی از عاملان قدیمی توزیع محصولات این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌خودرو» اعلام کردند: ‌«اگرچه سایر پالایشگاه‌های بزرگ روغن‌سازی نیز از شبکه فروش مویرگی بهره می‌برند اما هیچ‌یک اقدام به حذف عاملیت‌های فروش خود درکشور نکرده‌اند. اما این شرکت برخلاف رویه گذشته خود که محصولات تولیدی را با سه‌درصد سود در اختیار بازوی توزیع‌کننده قرار می‌داد، مدتی است با حذف عوامل فروش خود انحصار توزیع را به یکی از زیرمجموعه‌های خودش سپرده است و روغن‌های موتوری را حتی تا 10درصد گران‌تر از گذشته به دست تعویض روغنی‌ها می‌رساند. این درحالی‌است که خرده‌فروشان روغن‌موتور نیز با احتساب 12درصد سود کالا را به مصرف‌کننده نهایی می فروشند که احتمالا این خود باعث گرانی روغن موتور در بازار می‌شود. با این‌حال عوامل عمده‌فروشی روغن‌موتورهای این شرکت در نامه‌ای به رؤسای صنعت و معدن هر استان از چنین وضعیتی شکایت کرده‌اند و در نامه بر این موضوع تاکید ویژه داشته‌اند که شرکت مذکور به جای تولید محصول در مظروف روغن‌موتور ‌آن را به صورت بالک در بورس کالا و به قیمت غیرمصوب نیز به‌فروش می‌رساند. حتی با حذف عاملان فروش، ‌روغن را با تخفیف به بازوی توزیعی خود عرضه می‌کند و محصول نهایی با سه تا چهار برابر سود بیشتر به دست تعویض‌روغنی‌ها می‌رسد. این اتفاق برای روغن‌های بنزینی 20w50و انواع روغن‌های دیزلی که سود زیادی نیز به همراه دارد؛ می‌افتد و تنها روغن‌های کم‌مصرف در اختیار شبکه فروش قرار می‌گیرند. ازسوی‌دیگر گفته می‌شود این شرکــت دوم مردادماه در نامه‌ای به عاملان فروش از آنها خواسته است لیست و مشخصات دقیق مشتریان خود را در اختیارش قرار دهند! درحالی‌که این شفاف‌سازی باید برای وزارت صمت و سامانه جامع تجارت انجام شود نه شرکت تولیدکننده محصول. عاملان قدیمی توزیع می‌گویند: « امروز قرار است نزدیک به 100نفر از اعضای اصلی شبکه فروش این شرکت برای چندمین‌بار برای دیدار با مدیرعامل این شرکت و طرح مشکلات خود به ساختمان مرکزی این شرکت بروند تا شاید با درخواست آنها مبنی بر حذف انحصار ایجادشده موافقت شود و فرصت برای فعالیت اقتصادی شبکه اصلی توزیع و فروش روغن‌های موتوری دوباره فراهم آید و از بیکاری بیش از 3هزار نفر جلوگیری شود.» حال باید منتظر ماند و دید که آیا عرضه انحصاری محصول توسط این پالایشگاه بزرگ در بازار چه پیامدهای مثبت و منفی خواهد داشت؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =