کیا کارنز

 امروز در بخش «شاخ‌به‌شاخ» دو گزینه مد نظر ما، علاوه‌بر بازه قیمتی مشترک، قدرت تقریبا برابری هم در حدود 160 اسب‌بخار تولید می‌کنند. البته این به‌این معنی نیست که دو خودرو مورد نظر ما رقیب کاملا مستقیم برای همدیگر هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، امروز در بخش «شاخ‌به‌شاخ» روزنامه «دنیای‌خودرو» دو گزینه مد نظر ما، علاوه‌بر بازه قیمتی مشترک، قدرت تقریبا برابری هم در حدود 160 اسب‌بخار تولید می‌کنند. البته این به‌این معنی نیست که دو خودرو مورد نظر ما رقیب کاملا مستقیم برای همدیگر هستند. چراکه رسالت این بخش از روزنامه از همان ابتدا مقایسه دو خودرو از دو دنیای کاملا مختلف اما در بازه قیمتی مشترک بوده و هست. مقایسه‌ها و بررسی‌هایی که سبب می‌شود مخاطب دید بازتری هنگام خرید خودرو داشته و با گزینه‌های کاملا متفاوتی نسبت به‌بودجه خود آشنا شود. نخستین خودرو 160 اسبی مورد نظرمان کیا کارنز مدل 2016 بوده که کم و بیش با آن آشنا هستیم. شاید نام کیا را خیلی‌ها در ایران شنیده باشند؛ اما ممکن است با مدل کارنز آن به‌دلیل قرار گرفتن در کلاس خودروهای چندمنظوره که چندان با مزاج ایرانی‌ها سازگار نیست، زیاد آشنا نباشند. درمقابل این خودرو کره‌ای یک رقیب فرانسوی با همان حدود قدرت ایستاده که نه‌تنها مدلش بلکه نام برندش هم برای خیلی از ایرانی‌ها گمنام است. DS4 کراس‌بک مدل 2017 از برند DS در واپسین سال‌های آزاد بودن واردات خودرو در کشور عرضه شد و مدت‌زمان بسیار کوتاهی را در بازار ایران حضور داشت و در همین مدت هم فرصت نیافت نظر مشتریان را به‌خود جلب کند.
قربانیان محبوبیت کراس‌اوورها
کارنز به‌عنوان یکی از محصولات خانوادگی کیاموتورز برای نخستین‌بار در سال 1999 با موتورهای متنوعی همچون بنزینی، دیزلی و LPG و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک تولید شد و نسل دوم از این MPV با ظاهر پخته‌تری از گذشته در سال 2006 ظاهر شد. از آنجا که نسل سوم کارنز درسال 2013 با ویژگی‌ها و طراحی به‌مراتب بهتر از گذشته معرفی شد، به‌نظر می‌رسید موفقیت‌های کارنز را برای آینده تضمین می‌کند؛ اما پس از پایان تولید جهانی‌اش در سال 2019 دیگر خبری از نسل جدید نبود.
جای کارنز در ویترین کیا تا سال جاری میلادی خالی بود تا این‌که بالاخره کارنز نسل چهارم با طراحی متفاوت نسبت به‌گذشته رونمایی شد. با توجه به‌اوج گرفتن محبوبیت کراس‌اوورها، کیا ناچار شده نسل جدید کارنز را مابین خودروهای چندمنظوره و کراس‌اوورها طراحی کند. یعنی یک خودرو چندمنظوره که همچون کراس‌اوورها کمی مرتفع‌تر شده است. درحال حاضر کارنز جدید تنها در خط تولید هند مونتاژ می‌شود و بنابراین اکنون نمی‌توان آن را یک محصول جهانی دانست. نسل‌های دوم و سوم از کارنز در ایران عرضه شده که مدل مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌نسل سوم آن است.

مقایسه کیا کارنز با DS4 کراس‌بک کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 400 میلیون‌تومان


DS4 در سال 2010 یعنی یک سال بعد از تاسیس برند DS توسط سیتروئن در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک معرفی و عرضه شد و در سال 2015 زمانی که DS4 زیر تیغ جراحی قرار گرفت تا فیس‌لیفت شود، مانند کارنز قربانی محبوبیت بیش از حد کراس‌اوورها در بازار شد و هم‌زمان با رونمایی فیس‌لیفت نسخه اولیه، شاهد عرضه یک نسخه جدید دیگر به‌نام DS4 کراس‌بک بودیم. DS4 کراس‌بک خودرویی بود در برزخ میان هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورها؛ اما ما آن را همچنان به‌عنوان یک هاچ‌بک می‌شناسیم که بیشتر ادای کراس‌اوور بودن را درمی‌آورد. عرضه نسل اول DS4 در سال 2018 به‌پایان رسید؛ اما تا 3 سال بعد از آن خبری از نسل دوم نبود.

مقایسه کیا کارنز با DS4 کراس‌بک کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 400 میلیون‌تومان

تا این‌که بالاخره در سال 2021 شرکت DS پرده از چهره DS4 دوم برداشت. تنها نسخه کراس‌بک از نسل اول در بازار کشورمان عرضه شد که در این نوشتار به‌معرفی و مقایسه آن خواهیم پرداخت.
چهره‌های ناآشنا
کارنز و DS4 کراس‌بک، یک وجه اشتراک دیگر هم دارند و آن چهره ناآشنایشان است. چهره‌هایی که مردم زیاد آن‌ها را در سطح خیابان‌ها ندیده‌اند. معمولا طراحی این‌گونه خودروهای کمیاب با وجود گذشت زمان برای مشتریان تازگی دارد؛ تازگی ناشی از کمیاب بودن. کارنز در زمان عرضه خود بی‌شک یکی از زیباترین خودروهای چندمنظوره جهان به‌حساب می‌آمد و زیبایی که متعلق به 9 سال پیش بوده و همچنان می‌توان آن را در چهره این خودرو از تولید خارج شده و بازنشسته دید. خودروهای چندمنظوره معمولا در بخش طراحی ضعف زیادی دارند. چراکه مهندسین در زمان ساخت این‌گونه خودروها بیشترین تمرکز خود را روی کاربردی بودن خودرو می‌گذارند. اما کارنز در عین کاربردی بودن زیبا بود. کابین جاداراش هم طراحی معمولی داشت که در اکثر خودروهای یک دهه پیش کیا شاهد بودیم. DS4 کراس‌بک به‌مراتب ناشناخته‌تر از کارنز بوده و هنوز چشم ما ایرانی‌ها به‌طراحی عجیبش عادت نکرده است (درواقع به‌قدر کافی آن را ندیده‌ایم که بخواهیم به‌طراحی‌اش عادت بکنیم). شاید اگر نسخه معمولی DS4 عرضه می‌شد چهره بهتری را شاهد بودیم؛ اما این طراحی برزخی که آن را میان دو دنیای کاملا متفاوت گرفتار کرده چندان زیبا نیست. دربخش کابین هم با وجود فضای کوچکتر نسبت به‌کارنز، شاهد طراحی جذاب‌تری هستیم. البته شاید دلیل جذابیت بیشتر طراحی کابین این خودرو، باز هم به‌کمیاب و متفاوت بودنش ربط داشته باشد.

مقایسه کیا کارنز با DS4 کراس‌بک کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 400 میلیون‌تومان

کارنز با قدرت بیشتر
از آنجا که DS سعی کرد خود را در بازار به‌عنوان یک برند لوکس معرفی کند، شاید انتظار یک دنیا آپشن را از DS4 کراس‌بک داشته باشید که قابل قیاس با خودرو معمولی همچون کارنز نیست؛ اما سخت در اشتباهید. DS با وجود تلاش‌های مارکتینگی که در زمینه لوکس بودن خود انجام داده، همچنان محصولات خود را براساس خودروهای معمولی سیتروئن توسعه می‌دهد و نمی‌توان آن را یک خودرو کاملا لوکس همچون مرسدس یا ب‌ام‌و دانست. آپشن‌های کارنز بیشتر از رقیب فرانسوی خود بوده و شامل کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتو پارک، حالت رانندگی تک‌حالته شامل اکو، مدیریت پایداری خودرو، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر، قابلیت تشخیص صدا و هندزفری، مانیتور 4.3 اینچی لمسی، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه‌کیلومتر، ایربگ‌ها 6 عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده و صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی ردیف جلو و وسط، سردکن صندلی جلو، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌دودی عقب، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ، پرده عقب، پرده جانبی ردیف عقب و ... است. DS4 کراس‌بک هم با امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ چرخشی، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی های‌فای مجهز به 6 اسپیکر و هندزفری، مانیتور 7 اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی USB، CD، DVD، MP3 و AUX، بلوتوث، دی اس کانکت، ایربگ‌ها 6 عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده 6 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب با تنظیم پشتی، گرمکن صندلی جلو، ماساژور صندلی جلو، روکش صندلی چرم آلکانترا و کلودیا، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه‌دودی عقب و ... عرضه می‌شود.

تنفس‌طبیعی یا توربو؟
کارنز و DS4 کراس‌بک هر دو به‌پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو، گیربکس 6 سرعته دستی و موتور 4 سیلندر بنزینی مجهز هستند. با این تفاوت که کارنز 0.4 لیتر حجم موتور بیشتر دارد و در مقابل DS دست به‌دامن توربوشارژ شده است. نتیجه این اختلاف 6 اسب‌بخار قدرت بیشتر به‌نفع کارنز و 27 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر به نفع DS4 است. DS4 به‌دلیل وزن کمتری که دارد، در زمینه‌ شتاب، سرعت، مصرف سوخت و آلایندگی با اختلاف کمی شرایط بهتری داشته؛ اما کارنز به‌لطف موتور تنفس‌طبیعی دردسرهای تعمیراتی کمتری داشته و از خدمات پس از فروش بهتری برخوردار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تهرانی کیا باز IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    سلام به روزنامه دنیای خودرو به به به این‌مطالب دم نگارنده مطلب گرم خیلی خوب نوشته تشکر ویژه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =