تسلا

سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه باتری و خودروهای برقی روز به‌روز بیشتر می‌شود و این ناشی از درک اهمیت تولید باتری به‌عنوان مهیاکننده انرژی در آینده‌ای نه‌چندان دور است و همین مساله سبب شده کشورها در این بخش با فراهم کردن شرایط مناسب زمینه را برای جذب سرمایه آماده کرده.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه باتری و خودروهای برقی روز به‌روز بیشتر می‌شود و این ناشی از درک اهمیت تولید باتری به‌عنوان مهیاکننده انرژی در آینده‌ای نه‌چندان دور است و همین مساله سبب شده کشورها در این بخش با فراهم کردن شرایط مناسب زمینه را برای جذب سرمایه آماده کرده و درعین حال خود نیز در این بخش اقدام به‌سرمایه‌گذاری کنند. در این بین اندونزی نیز بیکار نبوده و قراردادی به‌ارزش ۵ میلیارد دلار با تسلا امضا کرده است. همچنین مذاکرات با این شرکت برای ایجاد یک گیگافکتوری آغاز شده است. براساس گزارش‌ها قرار است نیکل مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم-یون تسلا از اندونزی تامین شود. این خودروساز آمریکایی قراردادهایی به‌ارزش حدود 5 میلیارددلار برای خرید نیکل از شرکت‌های اندونزیایی امضا کرده است. این برای این کشور آسیایی خبر بسیار مهمی به‌شمار می‌رود و در اوایل سال جاری جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی با ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا برای ترویج سرمایه‌گذاری در این منطقه و افتتاح یک کارخانه گیگافکتوری ملاقات کرد. وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی درمصاحبه‌ای در این خصوص اعلام کرد که ما هنوز درحال مذاکره دائم با تسلا هستیم؛ اما آن‌ها شروع به‌خرید دو محصول عالی از اندونزی کرده‌اند. مقامات اندونزی در نظر دارند با جذب شرکت‌های بزرگی مانند تسلا زمینه ورود فناوری ساخت باتری را به‌دست آورند. همچنین با این اقدام اندونزی می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان اصلی باتری برای محصولات تسلا در راستای عرضه در بازار بزرگ شرق‌ آسیا و همچنین بازار کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند در آینده باشد.
به‌گزارش «رویترز» وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی گفت که تسلا قرارداد پنج ساله‌ای را با شرکت‌های فرآوری نیکل که در Morowali درجزیره Sulawesi فعالیت می‌کنند، امضا کرده است. با این حال تسلا دراین‌باره هیچ‌گونه بیانیه رسمی ارائه نکرده است.
اندونزی به‌شدت به‌تامین نیکل برای صنایع بزرگ وابسته است و در ماه‌های اخیر، صادرات نیکل را متوقف کرده تا آن را تنها برای سرمایه‌گذاران ذخیره کند و به‌این ترتیب موفق به‌جذب سرمایه‌گذاران بزرگی مانند غول‌های فولادی چین و شرکت‌های کره‌جنوبی مانند ال‌جی و هیوندای شود. با این حال بیشترین سرمایه‌گذاری نیکل تاکنون برای تولید فلزات خام، مانند آهن خام نیکل و فرونیکل بوده است. دولت اندونزی اکنون قصد دارد برای افزایش درآمد و درعین حال تشویق تولید داخلی محصولات با ارزش افزوده بالاتر بر صادرات این فلزات مالیات وضع کند.
استراتژی تسلا حضور و سرمایه‌گذاری درمناطق مختلف جهان است و این شرکت طی سال‌های اخیر در کشورهایی مانند آلمان سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است. همچنین ایلان ماسک به‌دنبال سرمایه‌گذاری در ترکیه است و جلسات و مذاکرات بسیاری را مستقیما با رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور ترتیب داده است. اندونزی حالا کشور جدیدی است که با توجه به در اختیار داشتن چند ماده معدنی موثر در تولید باتری‌ مورد توجه ایلان ماسک و شرکت‌ تسلا قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد طی سال‌های آینده سرمایه‌گذاری‌های تسلا شامل کشورهای دیگری نیز بشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =