ناوگان مینی‌بوسرانی

حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های اصلی مدیران شهری است. این روزها بیش‌از هر زمان دیگری این ناوگان نیاز به حمایت دارد اما باید دید سرانجام عدم نوسازی این ناوگان چه خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های اصلی مدیران شهری است. این روزها بیش‌از هر زمان دیگری این ناوگان نیاز به حمایت دارد اما باید دید سرانجام عدم نوسازی این ناوگان چه خواهد شد. سهم مینی‌بوس‌های فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چنانچه به‌گفته مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوسرانی کشور درحال‌حاضر 90درصد مینی‌بوس‌های موجود در ناوگان برون‌شهری کشور فرسوده هستند. در ادامه به بیان جزییات بیشتری در این‌باره می‌پردازیم.

مصرف سوخت بالای مینی‌بوس‌های فرسوده!
روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور یک چالش جدی است. براساس آزمایش‌های انجام‌شده در مرکز کنترل کیفیت هوای تهران و دانشگاه صنعتی شریف، هر مینی‌بوس‌ در پایتخت روزانه 23کیلوگرم آلاینده تولید می‌کند و این عدد در سال به 8400تن آلاینده می‌رسد. حال با درنظر گرفتن وزن متوسط هر مینی‌بوس به میزان 5تن، مشخص می‌شود با فعالیت این وسایل حمل‌ونقل فرسوده در شهر، سالانه به اندازه وزن حدود 1700مینی‌بوس، آلاینده وارد هوای پایتخت خواهد شد. این رقم در 25سال اخیر 210هزار تن بوده است. بررسی تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال در پایتخت نشان داده 80درصد آلاینده بودن آنها ناشی از فرسودگی و سیکل سوخت ناقص است. مونواکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق، مواد آلاینده‌ای هستند که مینی‌بوس‌های فرسوده به آسمان تهران هدیه می‌دهند. ازسوی‌دیگر هر مینی‌بوس فرسوده نیاز به حدود30 تا 40لیتر سوخت دارد درحالی‌که یک مینی‌بوس نو در هر 100کیلومتر کمتر از 10لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته استفاده از مینی‌بوس‌های فرسوده خطرات جدی برای مردم و مسافران دارد. به‌عنوان‌مثال چندی پیش یک مینی‌بوس با ۲۰ مسافر در رشت آتش گرفت و خوشبختانه هیچ‌یک از مسافران آسیب جدی ندیدند و فقط خانمی ۲۱ساله دچار دودگرفتگی شد که نیروهای اورژانس وی را به بیمارستان منتقل کردند. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت درباره این حادثه گفت: «یک مینی‌بوس که از مسیر امام‌زاده ابراهیم شفت به سمت رشت در حرکت بود، دچار حادثه شد و آتش به سرعت در مینی‌بوس گسترش یافت.» وی تاکید کرد آتش‌سوزی به دلیل اتصالی سیم‌های برق مینی‌بوس رخ داده بود.

تعمیرکاران ناوارد مینی‌بوس با دستمزدهای میلیونی!
چندی قبل رانندگان مینی‌بوسرانی کیش از شرایط نامساعد و عدم توجه مسئولان نسبت‌به مشکلات گلایه کردند. درحال‌حاضر از 80 مینی‌بوس خطوط مینی‌بوسرانی کیش، به‌خاطر فرسودگی و همچنین نداشتن کولر تنها ۳۰دستگاه در زمان‌ شلوغی و فعالیت بازارها فعال هستند. حمل‌ونقل عمومی، کاملا خصوصی اداره می‌شود و سازمان‌های مربوطه کوچک‌ترین توجه و کمکی به فعالان حمل‌ونقل عمومی ندارند. به‌گفته رانندگان این مینی‌بوس‌ها، تمام قطعات مورد نیاز آنها با دلار و درهم و به سختی از کشور امارات تامین می‌شود. هیچ تعمیرگاه تخصصی نیز وجود ندارد و تعمیرکاران ناوارد با دستمزدهای میلیونی اقدام به تعویض قطعات می‌کنند که همین موضوع عامل ایجاد مشکلاتی تازه برای مینی‌بوس‌هاست. به گفته برخی رانندگان مینی‌بوس در کیش، مدیران غیرمتخصص حداکثر چندماه مهمان صندلیشان هستند به طوری که در دوسال گذشته، چندمدیر در حمل‌ونقل عمومی کیش حضور داشته‌اند.

سهم جابه‌جایی مسافر در ناوگان مینی‌بوسرانی؛ کمتر از 20درصد!
مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوسرانی کشور گفت: «سهم جابه‌جایی مسافر در ناوگان مینی‌بوسرانی به‌دلیل فرسودگی ناوگان به‌کمتر از 20درصد رسیده است. با ادامه این شرایط رانندگان سرمایه خود را از دست خواهند داد.» غلامرضا غضنفری با ابراز نارضایتی از وضعیت ناوگان مینی‌بوسرانی، ادامه داد: «در جلساتی که به منظور نوسازی ناوگان فرسوده برگزار می‌شود، نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی همیشه در اولویت قرار داشته اما تا امروز اقدامی در جهت نوسازی این وسایل حمل‌ونقل عمومی صورت نگرفته و وضعیت ناوگان هرسال بدتر می‌شود.» وی مهم‌ترین مشکل ناوگان مینی‌بوسرانی را فرسودگی عنوان و بیان کرد: «درحال‌حاضر 90درصد ناوگان مینی‌بوسرانی فرسوده است و این موضوع تقاضا برای جابه‌جایی مسافر را کاهش می‌دهد.» مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوسرانی کشور با بیان اینکه نوسازی این ناوگان مستلزم ارائه تسهیلات بلاعوض ازسوی دولت است، افزود: «نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی بدون کمک‌های بلاعوض دولت امکان‌پذیر نیست، زیرا قیمت مینی‌بوس حدود دومیلیارد تومان است اما قیمت مینی‌بوس‌های فرسوده نهایتا 500 میلیون تومان برآورد می‌شود. بنابراین اگر دولت توجهی به این بخش نداشته باشد، نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی محقق نخواهد شد.» مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوسرانی کشور در پایان درخصوص کرایه مینی‌بوس در سال جاری گفت: «کرایه مطابق با نرخ تورم 30درصد افزایش یافته است.» وی تصریح کرد: «در این شرایط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین اداره کل حمل‌ونقل موظف هستند نسبت‌به این موضوع و نوسازی در این بخش توجه بیشتری داشته باشند.» غضنفری در پایان تصریح کرد: «نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی با کمک‌های بلاعوض به نفع دولت است. حتی اگر دولت مینی‌بوس رایگان در اختیار ما قرار دهد هزینه آن طی مدت 5سال جبران می‌شود چراکه با نوسازی، مصرف سوخت ناوگان کاهش می‌یابد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت به نفع دولت خواهد بود.» در این زمینه، داریوش امانی، مدیر عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: «از سال گذشته پیرو دستور وزیر راه‌وشهرسازی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافری را شروع کرده‌ایم و درحال‌حاضر با 5 شرکت وارد مذاکره و با 2 شرکت نیز وارد مراحل انعقاد قرارداد شده‌ایم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =