موتورسیکلت

براساس آیین‌نامه ماده 8قانون هوای پاک از ابتدای سال 1401تردد موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های کاربراتوری در کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا ازجمله تهران ممنوع است. ازسوی‌دیگر طبق مصوبه 2تیر 1395هیات‌وزیران، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز ممنوع شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مطالعات شهرداری تهران نشان می‌دهد هر موتور کاربراتوری در هر کیلومتر 15.5گرم آلاینده تولید می‌کند؛ درحالی‌که موتورهای انژکتوری 2گرم بر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند بنابراین همین تغییر سیستم، می‌تواند 7برابر بیشتر آلودگی را کنترل کند. براساس آیین‌نامه ماده 8قانون هوای پاک از ابتدای سال 1401تردد موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های کاربراتوری در کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا ازجمله تهران ممنوع است. ازسوی‌دیگر طبق مصوبه 2تیر 1395هیات‌وزیران، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز ممنوع شده است. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر در این باره می‌پردازیم.

۸۵‌درصد موتورسواران از این وسیله‌نقلیه برای تامین معیشت استفاده می‌کنند!
کاربراتور یا انژکتور مهم‌ترین قطعات سیستم سوخت‌رسانی هستند. باتوجه به نوع سیستم سوخت‌رسانی وسیله‌نقلیه آن را کاربراتوری یا انژکتوری می‌نامند. سیستم‌های کاربراتوری قدیمی‌تر هستند و پیش از به‌کارگیری ECU و کامپیوتر در وسایل‌نقلیه به‌کار می‌رفتند و تا سال‌ها جزو ثابت تمام انواع وسایل نقلیه بنزینی بودند. اما اکنون کاربراتور بیشتر در خودروها و موتورسیکلت‌های کارکرده و قدیمی مشاهده می‌شود. این قطعه‌ مهم وظیفه‌ سوخت‌رسانی به موتور را برعهده دارد. اما وظیفه‌ آن به همین‌جا ختم نمی‌شود. کاربراتور مخلوط سوخت و هوا را به نسبت مناسب برای موتور تهیه کرده و در اختیار آن قرار می‌دهد. چندی قبل سردار سیدکمال هادیان‌فر با بیان اینکه درحال‌حاضر ۱۲میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور داریم که نزدیک به ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه آن کاربراتوری است، گفت: «85درصد موتورسواران از موتورسیکلت برای تامین معیشت خود استفاده می‌کنند که اغلب کاربراتوری است. اما اینکه می‌گویند از سال ۱۴۰۱ تردد نکنند یعنی چه؟ این موضوع برای ما هم روشن نیست، دولت باید برای ما مشخص کند ممنوعیت تردد یعنی چه؟ یعنی موتورسیکلت را توقیف کنیم و اصطلاحا آن را بخوابانیم؟ آن را به پارکینگ ببریم؟ جریمه کنیم؟ باید مشخص شود چه کار کنیم.» هادیان‌فر با بیان اینکه مصوبات و پیشنهادهای سازمان محیط‌زیست در این زمینه کازشناسی‌شده نیست، ادامه داد:« ۳۵درصد سواری‌ها در کشور در سن فرسودگی هستند که سرجمع آن با اتوبوس‌ها عدد بالایی می‌شود. حدود ۶۰درصد تاکسی‌ها هم دچار مشکل هستند و در سن فرسودگی قرار دارند. آنها هم کاربراتوری هستند. اما اینکه بگویند تردد نکنند، یعنی چه؟ مگر در شرایط فعلی امکان‌پذیر است؟ ابعاد و جزییات این موضوع را برای ما مشخص نکردند.» محمدآقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز درخصوص ممنوعیت تردد کاربراتوری‌ها در سطح شهر تهران گفت: «اگر امکانات لازم را برای مردم تهیه نکنیم، نمی‌توانیم آن‌ها را از تردد منع کنیم که از زندگی روزمره‌شان بیفتند و نتوانند کارهای‌شان را انجام بدهند.» این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «باید تسهیلات را فراهم کنیم. اگر می‌گوییم موتورهای کاربراتوری وارد مرکز شهر نشوند، باید تسهیلات خرید موتوربرقی و خودرو برقی را فراهم کنیم. ازسوی‌دیگر امکانات و وسایل حمل‌ونقل عمومی هم باید کامل شوند تا بتوانیم منع تردد را به‌شکل جدی انجام دهیم. ولی به مرور می‌توان این وسایل نقلیه برقی را اضافه کرد. همچنین موتورهای برقی برای تردد در مناطق مرکزی شهر اولویت داشته باشند وگرنه این‌ها فقط قوانین روی کاغذ هستند و قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند.»

بیش از 95درصد موتورسیکلت‌های کشور به صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شوند!
ابوالفضل حجازی، عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور گفت‌: «اگرچه مطابق مصوبه دولت از پایان خرداد 96 هرگونه ثبت‌سفارش و واردات موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است اما براساس مستندات در سال‌های 96 و 97، حدود800هزار دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شد. البته از این تعداد بیش‌از 500 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، به‌نام انژکتوری ثبت‌سفارش و شماره‌گذاری شده است.» وی با اشاره به رانت چندهزار میلیاردی واردات و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری افزود: «در این اقدام موتورسیکلت کاربراتوری به‌طور غیرقانونی توسط چند شرکت وارد، به اسم انژکتوری ترخیص و شماره‌گذاری شده‌اند و همچنان برخی از این شرکت‌ها اقدام به عرضه این موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌کنند.» وی در ادامه تاکید کرد: «درواقع طی این اقدام غیرقانونی برای این حجم از موتورسیکلت‌های کاربراتوری پیش از ثبت‌سفارش و واردات، از مسیرهای غیرقانونی پلاک دریافت شده است؛ مساله‌ای که تاکنون سود کلانی را نصیب این شرکتها کرده بنابراین لازم است سازمان‌های نظارتی نسبت‌به بررسی این اتفاق‌ها اقدام کنند.» این عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور تصریح کرد: «چنانچه سازمان‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند، قطعا اطلاعات دقیق‌تری در اختیار آنها قرار خواهیم داد.» وی گفت: «بسیاری از افرادی که این کار غیرقانونی را در جریان واردات و عرضه موتورسیکلت‌های کاربراتوری رقم زدند، هر چهار یا 5 سال یک‌بار از مسیرهای قانونی و با استفاده از خلأ قانونی، اقدام به تاسیس شرکت‌های جدید به اسم تولیدکننده موتورسیکلت و با استفاده از مجوزهای جدید و تغییر کاربری، از معافیت‌های صد درصدی مالیاتی نیز استفاده می‌کنند.» حجازی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش‌از 95درصد موتورسیکلت‌ها به صورت سی‌کی‌دی وارد کشور می‌شوند، افزود: «در سال‌های گذشته سهم تولید داخل در صنعت موتورسیکلت حدود 60درصد بوده اما امروزه با کاهش این سهم به 5درصد، بیش‌از 95درصد تولیدات در این صنعت وارداتی است.» حجازی ادامه داد: «با توقف تولید موتورسیکلت و گسترش واردات هم‌اکنون دیگر قطعه‌سازی در صنعت موتورسیکلت وجود ندارد و اغلب آنها تغییر شغل دادند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =