پراید CNG

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد سهمیه سوخت دوم (لیتری ۳هزار تومان) ۱۰۰لیتر کاهش یافته است. در همین حال اعلام شد سقف سوختگیری در برخی از استان‌ها از این پس روزانه ۳۰لیتر خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با افزایش مصرف بنزین به شکل بی‌سابقه، گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش عرضه خارج از شبکه و قاچاق آن قوت گرفته است. به همین سبب هفته گذشته شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد سهمیه سوخت دوم (لیتری ۳هزار تومان) ۱۰۰لیتر کاهش یافته است. در همین حال اعلام شد سقف سوختگیری در برخی از استان‌ها از این پس روزانه ۳۰لیتر خواهد بود. براساس این تصمیم، هر خودرو سواری علاوه‌بر ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای می‌تواند به میزان ۱۵۰لیتر هم از بنزین آزاد با کارت سوخت خود استفاده کند و در برخی از استان‌ها یا جایگاه‌ها نیز حداکثر ۳۰ لیتر در روز می‌تواند سوختگیری داشته باشد. این تصمیم که برای جلوگیری از قاچاق اتخاذ شده، تغییری در نرخ بنزین اعمال نکرده اما با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. به‌عنوان‌مثال، سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران در توئیتی نوشت: «تعیین و تثبیت سهمیه سوخت یعنی جلوگیری از اسراف و راهبندان و مقابله با آلودگی هوا. دولت با جدیت بر تصمیم عاقلانه خود بایستد.» این سیاستگزاری برای کنترل مصرف درحالی اجرایی شده که دولت بارها اعلام کرده است: «امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.» اما راهکار دیگری که در دست بررسی و اجرا بوده، گسترش سهم گاز در سبد سوخت مصرفی در حمل‌ونقل است.

مصرف بنزین بیش‌از ۱۰۰ میلیون لیتر
درحالی که تولید بنزین کشور روزانه رقمی در حدود ۱۰۱ میلیون لیتر است؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید بررسی ۵ماه اخیر نشان می‌دهد امسال میانگین مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰میلیون لیتر در روز عبور کرده است و حتی در برخی روزها میزان مصرف بیش از تولید بوده است. علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با ایران توضیح داد: «تا پایان تیرماه میانگین مصرف بنزین کشور به ۱۰۱,۱میلیون لیتر در روز رسید.» او با اشاره به اینکه رشد مصرف تنها محدود به بنزین نبوده، ادامه داد: «نمودار مصرف انواع فرآورده‌های نفتی در کشور نشان می‌دهد مصرف چهار فرآورده اصلی شامل بنزین، نفت‌گاز، گازمایع و نفت‌کوره در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۹.۴درصد افزایش یافته است.» اگرچه برخی کارشناسان قاچاق سوخت را -به دلیل تفاوت قیمت فاحش در ایران با کشورهای دیگر- یکی از عوامل مهم رکوردشکنی مصرف سوخت می‌دانند، اما از آنجاکه قرار نیست قیمت‌ها امسال تغییری داشته باشند، دولت راهکارهای دیگری مانند افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت مصرفی را دنبال می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «با سپری شدن حدود دو دهه از تکوین طرح CNG در کشور، درحال‌حاضر تعداد ۲ هزار و ۳۲۵ جایگاه در حال فعالیت است که با در نظر گرفتن تعداد تقریبی بیش‌از ۴ میلیون خودرو سی‌ان‌جی‌سوز، تقریبا به ازای هر هزار و ۷۲۰ خودرو یک جایگاه در کشور وجود دارد.» برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قاچاق سوخت در ناترازی تولید و مصرف ماه‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است. در همین حال، بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقایسه با میانگین جهانی نیز در این موضوع نقش داشته است. توسعه حمل‌ونقل عمومی، انتقال بار و مسافر از جاده به ریل و همین‌طور بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل راهکارهای پیشنهادی دیگر برای مدیریت مصرف سوخت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =