ابتدا باید گفت در بسیاری از محافل وقتی از شتاب خودرو سخن به‌میان می‌آید، حجم موتور را مطرح می‌کنند. اگرچه در قدرت و شتاب خودرو حجم پیشرانه بسیار موثر است، اما حجم پیشرانه بیشتر لزوما دلیل برنده بودن یک خودرو نیست. در علم خودرو چندین پارامتر در مقوله شتاب تاثیرگذار هستند. 

چندی پیش در یکی از پیج‌های اینستاگرامی ویدئویی را مشاهده کردم که هیوندای سانتافه 2016 از چری تیگو 8 پرو در مسافت نسبتا کوتاهی عقب ماند و چری تیگو 8 پرو آن را به‌اصطلاح مغلوب کرد. باتوجه به‌حجم موتور بیشتر هیوندای سانتافه چرا چری تیگو 8 پرو توانست آن را مغلوب کند؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت در بسیاری از محافل وقتی از شتاب خودرو سخن به‌میان می‌آید، حجم موتور را مطرح می‌کنند. اگرچه در قدرت و شتاب خودرو حجم پیشرانه بسیار موثر است، اما حجم پیشرانه بیشتر لزوما دلیل برنده بودن یک خودرو نیست. در علم خودرو چندین پارامتر در مقوله شتاب تاثیرگذار هستند.
اما پیش از این‌که به‌صورت تخصصی این مساله را بررسی کنیم، باید گفت سانتافه نسل سوم موسوم به DM که به‌عنوان به‌روزترین نسخه این کراس‌اوور میان‌سایز کره‌ای در کشورمان شناخته می‌شود، در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ و 6 سیلندر تنفس‌طبیعی 3.3 لیتری عرضه می‌شود. اما تمام سانتافه‌های موجود در بازار کشورمان از پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر تنفس‌طبیعی برخوردارند.
باتوجه به‌این موضوع، هیوندای سانتافه زیر کاپوت خود یک موتور 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 2.4 لیتری 16 سوپاپ جا داده است.
این موتور موسوم به تتا 2 است که قدرت و گشتاور نسبتا بالایی دارد. لازم به‌ذکر است تمام نسخه‌های واردشده از هیوندای سانتافه‌ به‌کشورمان دارای پیشرانه تتا 2 MPI هستند (البته نسخه‌های 2015 به‌بالا مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی مستقیم در سیلندر GDI هستند) و هیوندای سانتافه با وجود موتور 2.4 لیتری مزین به‌سیستم تایمینگ متغیر پیوسته CVVT و نسبت تراکم 10.5 به‌یک و پاشش مستقیم داخل سیلندر می‌تواند حداکثر 188 اسب‌بخار قدرت را در 6300 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 245 نیوتون‌متر گشتاور را در 4250 آرپی‌ام (دور در دقیقه) به‌ارمغان آورد.
این قدرت و گشتاور به‌واسطه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. با توجه به‌وزن 1568 کیلوگرمی، این خودرو می‌تواند ظرف 10.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.
اما در مقابل چری تیگو 8 پرو قرار دارد که در یک سال اخیر با نام فونیکس تیگو 8 پرو در بازار کشورمان شناخته می‌شود. یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به‌توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم، قلب تپنده این اس‌یووی کراس‌اوور سایز متوسط را تشکیل می‌دهد.
این موتور با کد Acteco F4J16 معرفی می‌شود که با در نظر گرفتن سیستم پرخوران توربوشارژ، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها CVVT و تزریق مستقیم سوخت داخل سیلندر می‌تواند حداکثر 197 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 290 نیوتون‌متر گشتاور را در 2000 آرپی‌ام (دور در دقیقه) تولید ‌کند. این قدرت و گشتاور با کمک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
این خودرو 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. اگرچه از نظر اعداد و ارقام برتری با چری تیگو 8 پرو است، اما باید در نظر داشته باشید که این خودرو با توجه به‌پیشرانه توربوشارژ با سیستم سوخت‌رسانی تزریق مستقیم در داخل سیلندر و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه، به‌راحتی هیوندای سانتافه را مغلوب می‌کند. 27 کیلوگرم وزن بیشتر هیوندای سانتافه سبب شده است این خودرو در کلاس خود از خودروهای دیگر مانند تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس‌تریل تنبل‌تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =