کامیون‌های دیزلی

کشورهای بسیاری طی سال‌های اخیر و هم‌زمان با گسترش صنعت الکتریکی‌سازی خودروها، قوانین سختگیرانه‌ای را به منظور محدود شدن تردد کامیون‌های دیزلی وضع کردند و تجاری‌سازان را به سمت تولید هرچه بیشتر محصولات الکتریکی سوق دادند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای دیزلی به‌ویژه مدل‌های سنگین در تمام کشورها به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آلایندگی‌های زیست‌محیطی شناخته می‌شوند. در همین راستا کشورهای بسیاری طی سال‌های اخیر و هم‌زمان با گسترش صنعت الکتریکی‌سازی خودروها، قوانین سختگیرانه‌ای را به منظور محدود شدن تردد کامیون‌های دیزلی وضع کردند و تجاری‌سازان را به سمت تولید هرچه بیشتر محصولات الکتریکی سوق دادند. ازجمله کشورهایی که در این مسیر گام‌های موثری برداشته‌ و برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده‌اند، باید به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد که قرار است نهایتا تا سال ۲۰۵۰ با کامیون‌های دیزلی خداحافظی کرده و جای آن‌ها را با مدل‌های الکتریکی پر کنند. به‌تازگی نیز مرکز حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده آمریکا (EPA) اعلام کرده است مشوق‌های جدید و قوانین سختگیرانه‌تری را برای تسریع در پذیرش خودروهای بدون آلاینده تصویب خواهد کرد.
قوانین جدید آمریکا برای تسریع ورود کامیون‌های الکتریکی
مرکز حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده (EPA) پس از تصویب مشوق‌های جدید کنگره برای تسریع در پذیرش خودروهای بدون آلایندگی، قوانین سختگیرانه‌تری را برای انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی‌از تردد کامیون‌های سنگین در نظر خواهد گرفت. در ماه مارس، EPA قوانین جدیدی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) از وسایل نقلیه سنگین پیشنهاد کرد. این آژانس گفت قوانین پیشنهادی GHG را پس از تصویب قانون کاهش تورم و اقلیم در ماه آگوست بازگشایی خواهد کرد، اقدامی که می‌تواند حرکت ایالات‌متحده به سمت خودروهای سنگین الکتریکی را سرعت بخشد.
قوانین جدید برای محصولات 2027 تا 2029 اجرا می‌شوند
EPA اعلامیه تکمیلی در مورد قوانین پیشنهادی و استانداردهای دقیق‌تر GHG را برای اجرا در مدل‌های 2027 تا 2029 صادر خواهد کرد. این مرکز بر این باور است نرخ پذیرش خودروهای بدون آلایندگی برای سال‌های 2027 تا 2029 نسبت‌به سال‌های پیش‌رو روند صعودی خواهد گرفت و افزایش آن امکان‌پذیر خواهد بود .EPA همچنان در نظر دارد تا قوانین پیشنهادی کامیون‌های آلاینده را تا دسامبر سال جاری نهایی کند. رئیس انجمن تولیدکنندگان کامیون و موتور که نماینده شرکت‌هایی مانند کامیون‌های دایملر، کاترپیلار و کامینز است، در این خصوص اعلام کرده است: «دریافت همه این قوانین و مقررات و هماهنگی بین آن‌ها بسیار مهم و چالش‌برانگیز است و مشخص نیست چگونه در کوتاه‌مدت بر صنعت تاثیر خواهد گذاشت.»
افزایش تقاضای کامیون‌های الکتریکی و کاهش 25درصدی آلاینده‌ها
کارشناسان بر این باورند مشوق‌های جدید سقف اعتبار مالیاتی واجدان شرایط استفاده از کامیون‌های الکتریکی را تا سقف 40هزار دلار هم افزایش می‌دهد و در نهایت باعث رشد تقاضا برای کامیون‌های الکتریکی و پاک شده و هزینه‌های نگهداری اپراتورها را کاهش می‌دهد. در ماه مارس، EPA اعلام کرد زمانی‌که استانداردهای جدید برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی‌از تردد کامیون‌های سنگین به طور کامل وارد مرحله اجرا شوند، سبب کاهش 24 تا 25درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن خواهد شد. با این حال فعالان محیط‌زیست همچنان به دنبال آن هستند تا آژانس سختگیری‌های بیشتری را برای تردد کامیون‌های سنگین اعمال کند. اما محیطبانان آژانس را برای انجام کارهای بیشتر تحت فشار قرار داده‌اند.کاترین گارسیا، مسئول حمل‌ونقل سیرا کلاب گفت: «این امری حیاتی است که سیاست‌های EPA با فوریت‌های کیفیت هوا و بحران‌های اقلیمی مطابقت داشته باشد. ما از دولت می‌خواهیم به سرعت برای نهایی کردن استانداردهای کوتاه‌مدت مربوط به خودروهای سنگین اقدام کند.»
پایان کامیون‌های دیزلی در سال 2040
به‌گفته EPA، حمل‌ونقل، بزرگ‌ترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایالات‌متحده است که 29درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد و وسایل نقلیه سنگین با 23درصد، دومین عامل تولید گازهای گلخانه‌ای هستند. این مرکز در ماه مارس استانداردهای سخت‌تری را برای 17زیرمجموعه از 33وسایل‌نقلیه حرفه‌ای و تراکتور، ازجمله اتوبوس‌های مدرسه، اتوبوس‌های حمل‌ونقل، کامیون‌های حمل‌ونقل تجاری و تراکتورهای کوتاه‌مدت پیشنهاد کرد. ماه آینده، هیات منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) قوانین جدیدی را برای الزام استقرار کامیون‌های بدون آلایندگی از سال 2024 در نظر خواهد گرفت و پایان مشخصی را برای فروش خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی متوسط و سنگین در سال 2040 تعیین خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =