معاینه‌فنی

این روزها خبرها حاکی از آن است که با پیگیری‌های ستاد معاینه‌فنی، گواهی معاینه‌فنی کاغذی حذف و نسخه الکترونیکی که لینک آن از طریق پیامک به مشتریان ارسال می‌شود، جایگزین آن شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها خبرها حاکی از آن است که با پیگیری‌های ستاد معاینه‌فنی، گواهی معاینه‌فنی کاغذی حذف و نسخه الکترونیکی که لینک آن از طریق پیامک به مشتریان ارسال می‌شود، جایگزین آن شده است. همچنین هوشمندسازی معاینه‌فنی خودروها در دستور کار قرار گرفته است. درحال‌حاضر شهر تهران 54 خط معاینه‌فنی در 16مرکز ثابت و 7واحد سیار مختص خودروهای سبک دارد و با توجه به صحت و دقت آزمون خودروها در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران، این مراکز توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در اعتمادسازی شهروندان کسب کنند. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

دریافت آنلاین نوبت معاینه‌فنی
در سال ۱۳۵۳ برای اولین‌بار بحث بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها به‌طور رسمی مطرح و در قوانین راهنمایی‌ورانندگی عنوان شد انجام معاینه‌فنی الزامی است. با این حال با توجه به برخی عوامل، تا سال ۱۳۶۹ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداد. در سال 1378 طرح تاسیس مراکز معاینه‌فنی بررسی و یک‌سال بعد، نخستین مرکز مکانیزه معاینه‌فنی در پارکینگ بیهقی تهران تاسیس شد.
اخذ معاینه‌فنی به طور جدی‌تر از اوایل دهه80 شمسی الزامی شد و با تعویض پلاک‌های قدیمی به ملی و طرح تعویض خودروهای فرسوده، سرعت گرفــــــت. معاینه‌فنی خودرو در بسیاری از کشورها توسط دولت‌ها اعمال شده‌ اســـــت. در معایـــــــنه‌فنی، وسیله‌نقلیه برای اطمینان از عدم مطابقت با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده، مورد بازرسی قــــرار می‌گیرد.
پلیس راهنمایی‌ورانندگی داشتن برگه معاینه‌فنی خودرو را برای رانندگان الزامی کرده، البته دریافت این معاینه برای خودروهایی با بیشتر از چهار سال عمر ضروری است و خودروهایی که کمتر از این زمان از تولیدشان می‌گذرد نیازی به داشتن معاینه‌فنی ندارند. با اجباری شدن معاینه‌فنی برای خودروهای بالای چهار سال و همچنین بحث معاینه‌فنی برتر (که امتیازهایی را برای صاحبان خودرو برای ورود به طرح ترافیک فراهم می‌کند) در سال‌های اخیر مراکز معاینه‌فنی با ازدحام بیشتری مواجه شده‌اند. ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با ایجاد سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، کار را برای شهروندان راحت و از تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری کرده است. شهروندان تهرانی از طریق سایت «تهران‌من» می‌توانند نسبت‌به اخذ نوبت معاینه‌فنی اقدام کنند.

مراکز معاینه‌فنی شهر تهران، خانه‌های سلامت وسایل نقلیه
معاون فنی ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران گفت: «با پیگیری‌های ستاد معاینه‌فنی، پیاده‌سازی برخی طرح‌ها توسط همکاران وزارت کشور انجام شده و به‌زودی هوشمندسازی در کلانشهر تهران اجرایی خواهد شد. ستاد معاینه‌فنی اتخاذ این رویکرد جدید را در راستای اهمیت مسایل زیست‌محیطی، کاهش مصرف کاغذ و به حداقل رساندن چرخه اداری پیگیری کرده است.» محسن تبریزی‌مهر اعلام کرد: «در رویه جدید صدور گواهی معاینه‌فنی، پس از انجام آزمون فنی خودروها در سالن معاینه‌فنی، مراجعه‌کنندگان می‌توانند به نتایج آزمون خودرویشان از طریق لینکی که پیامک می‌شود به‌راحتی و بدون‌نیاز به مراجعه به بخش‌های دیگر در مرکز معاینه‌فنی، دسترسی داشته باشند. همچنین در لینک اعلامی، زمان دقیق اعتبار معاینه‌فنی خودرو، کلیه سوابق و نتایج آزمون در هر زمان قابل فراخوان است.»
تبریزی‌مهر ادامه داد: «درخصوص درخواست و صدور مجوز احداث مراکز معاینه‌فنی باتوجه به تاکید دولت مبنی‌بر هوشمندسازی همه فرآیندهای مرتبط با مشتریان، به زودی تمام درخواست‌ها از طریق سامانه در دسترس قرار خواهد گرفت و کلیه دستگاه‌های ذیربط مجوزها را به صورت سیستمی صادر خواهند کرد.»
وی با اشاره به نظرسنجی انجام‌شده طبی یک‌ماه گذشته در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران افزود: «نزدیک‌به 40درصد خودروها خارج از الزامات قانونی و بحث جریمه فقط برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مراکز معاینه‌فنی شهر تهران، از مراکزی صرفا برای انجام معاینه‌فنی دوره‌ای، به مراکزی جهت پایش سلامت خودروها تبدیل شده‌اند.»
معاون فنی ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران ادامه داد: «خوشبختانه خودروها در سال چندبار برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی و آلایندگی به این مراکز مراجعه می‌کنند. ضمنا تاکید می‌شود به‌منظور آسودگی خاطر شهروندان در مراکز شهر تهران کلیه خدمات ارائه‌شده دارای ضمانت بوده و شهروندان می‌توانند با اطمینان از خدمات این مراکز جهت کنترل و بررسی سلامت خودرو خود استفاده کنند.»
وی درباره دیگر اقدامات در راستای اعتمادسازی و تبدیل مراکز معاینه‌فنی به خانه‌های سلامت خودرو توصیح داد: «علاوه‌بر تضمین خدمات معاینه‌فنی در مراکز شهر تهران، به‌منظور رفع نیازهای تعمیرگاهی و خدمات خودرویی با هدف اجتناب از راه‌اندازی خدمات غیرضروری و مشابه در محدوده اطراف مراکز معاینه‌فنی، تمهیداتی فراهم شده است تا این خدمات از طریق بخش‌خصوصی ذی‌صلاح با توانمندی‌های لازم و با استفاده بهینه از امکانات و فضاهای موجود در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران ارائه شوند. البته این خدمات چه در بخش لوازم یدکی و چه در بخش تعمیرات نیز دارای تضمین و گارانتی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =