سوخت جت

باتوجه به این‌که تبدیل اتانول به سوخت جت می‌تواند راهی پایدارتر و سبز برای سفر هوایی در زمین باشد، یک استارت‌آپ تحت حمایت بیل گیتس قصد دارد پالایشگاه عظیمی برای تبدیل الکل به سوخت جت بسازد.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به این‌که تبدیل اتانول به سوخت جت می‌تواند راهی پایدارتر و سبز برای سفر هوایی در زمین باشد، یک استارت‌آپ تحت حمایت بیل گیتس قصد دارد پالایشگاه عظیمی برای تبدیل الکل به سوخت جت بسازد. بیل گیتس شرکتی موسوم به Breakthrough Energy را تاسیس و به تازگی اعلام کرده است اولین بودجه کاتالیزوری خود را در قالب کمک مالی ۵۰ میلیون دلاری برای تحقق سوخت پایدار هوانوردی (SAF) به استارت‌آپی موسوم به لانزاجت (LanzaJet) اعطا می‌کند. پروژه کاتالیزوری این شرکت برنامه‌ای منحصر به فرد است که کسب‌وکارها و سازمان‌های غیرانتفاعی را گردهم می‌آورد تا پروژه‌های کلیدی در نوع خود را در مقیاس تجاری تامین کنند تا به‌کارگیری فناوری‌های ضروری را سرعت ببخشد. رودی گویدِرو (Rodi Guidero) مدیر اجرایی این شرکت توضیح داد: «این پروژه، راهی جدید برای بخش خصوصی به‌منظور تسریع رسیدن به انرژی پاک با تامین مالی پروژه‌هایی است که راه‌حل‌های ضروری را براساس جدول زمانی موردنیاز جهان تضمین می‌کنند.» وی افزود: «این پروژه می‌تواند نقشی حیاتی در کربن‌زدایی هوانوردی داشته باشد. درعین‌حال نیز نشان دهد چگونه مشاغل و کسب‌وکارهای اقتصاد انرژی‌پاک می‌توانند جوامع را تقویت کنند. ما از شرکای خود سپاسگزاریم، چون به حمایت از فناوری‌هایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را از بین می‌برند و همچنین حل چالش‌های اقلیمی برای ساختن آینده‌ی تولید صفر کربن می‌پردازند. پروژه این استارت‌آپ موسوم به Freedom Pines Fuels LanzaJet اولین کارخانه در مقیاس تجاری آن و همچنین نخستین کارخانه جهان است که الکل را به سوخت جت تبدیل می‌کند و امیدوار است بتواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را حداقل ۷۰درصد در مقایسه با سوخت جت‌های فسیلی کاهش دهد. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۳ به پایان برسد.
مساله انتشار کربن از هوانوردی به طور بالقوه یک مشکل بزرگ است، زیرا سالانه حدود دو تا سه‌درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان ناشی‌از حمل‌ونقل هوایی بوده، بنابراین بهبود سوخت‌های هوانوردی یک راه ضروری برای کاهش سریع انتشار کربن از هوانوردی است. این کارخانه پس از راه‌اندازی کامل، بخش مهمی از افزایش تولید و تهیه سوخت‌های پایدار SAF با هزینه کمتر به بازار را برعهده خواهد داشت. انتظار می‌رود این کارخانه سالانه ۹میلیون گالن SAF و یک میلیون گالن سوخت دیزلی تجدیدپذیر تولید کند. این فناوری در مقیاس بسیار بزرگ‌تر می‌تواند در ایالات متحده و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه پروژه‌های دیگری هم‌اکنون در آمریکای‌شمالی، اروپا و آسیا درحال برنامه‌ریزی هستند که بیش از یک میلیارد گالن SAF در سال تولید خواهند کرد.

پروژه‌های سبز؛ پیشگام و دشوار در جذب سرمایه
پروژه‌های فناوری‌های جدید معمولا برای دریافت سرمایه با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی اغلب با مشکلات و هزینه‌هایی مواجه می‌شوند که انتظارش را نداشتند. تامین مالی کاتالیزوری می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری‌های آتی را کاهش دهد و با دادن پول به این تسهیلات تجاری اولیه، گسترش فناوری‌های پاک را سرعت بخشد. در این مورد، کمک مالی کاتالیزوری کمک کرد تا شکاف بودجه این استارت‌آپ پر شود و برنامه توسعه فعلی خود را حفظ کند. جیمی سامارتزیس، مدیرعامل لانزاجت گفت: «کار ما مبتنی‌بر نوآوری است و ما هر روز با احساس فوریت برای مقابله با چالش تغییر آب‌وهوای جهانی کار می‌کنیم. ما برای به حداکثر رساندن تأثیر و مقیاس‌بندی فناوری‌ برای ارائه مقادیر قابل‌توجهی سوخت هوانوردی پایدار در سراسر جهان تلاش می‌کنیم.
اکنون یک فرصت واقعی در اختیار داریم تا فناوری خود را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیم و در سطح جهانی به‌کار ببریم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سرعت بخشیدن به سرعت ورود SAF به بازار جهانی را دنبال کنیم. سوخت SAF از مواد اولیه مختلف کم‌کربن و پایدار مانند ضایعات کشاورزی، زباله‌های جامد شهری و ضایعات فرآیندهای صنعتی ساخته می‌شود. این سوخت می‌تواند به جای سوخت جت سنتی استفاده شود و با هواپیماها و زیرساخت‌های موجود سازگار است.
سوخت SAF در مقایسه با سوخت سنتی ساخته‌شده از نفت خام می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد زیادی در کل چرخه عمر خود کاهش دهد. همچنین می‌تواند کیفیت هوای محلی را با کاهش آلاینده‌های ذرات معلق به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =