واردات خودرو

سرانجام با رفع موانع خودساخته، قراراست تعداد محدودی خودرو خارجی آن‌هم با قیمت‌های کمتر از  20هزار  دلار  وارد بازار کشور شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرانجام با رفع موانع خودساخته، قراراست تعداد محدودی خودرو خارجی آن‌هم با قیمت‌های کمتر از 20هزار دلار وارد بازار کشور شوند. انتخابی که بیشتر به مسکنی کم‌توان برای آرام کردن دردهای عمیق بازار خودرو ایران می ماند و به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی بر این بازار نابسامان و آسیب‌دیده از انحصار بگذارد.
در همین شرایط که وزارت صمت به صورت قطره‌چکانی روند وارد شدن خودروهای خارجی را جلو می‌برد، شرکت‌های خودروساز داخلی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کنند. در این بین که رفته‌رفته مقوله وارد شدن تعداد محدودی خودرو خارجی به کشور رنگ واقعیت به خود می‌گیرد اما برخی ادعاها و مصاحبه‌ها بیش‌از پیش بر این واقعیت صحه می‌گذارد که وارد شدن همین تعداد اندک نیز احتمالا برای خودروسازان داخلی سودی به همراه خواهد داشت درغیر ‌این‌صورت به سختی می توان باور کرد خودروسازان با انجام آن موافقت می‌کردند.
یکی از این اظهار ‌نظرها، صحبت‌های محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران است که با اطمینان می‌گوید وقتی واردات انجام شد باید طبق وعده مجلس بحث قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز مورد بازنگری قرار گیرد تا زیان انباشته خودروسازان برطرف شود. آری؛ همین یک جمله کافی است تا مشخص شود هدف از واردات همین تعداد محدود خودرو خارجی به بازار، نه تنوع‌بخشی به بازار خودرو کشور است، نه انتقال تکنولوژی روز دنیا به بازار و نه البته حمایت از مردمی است که علاقه دارند از خودروهای روز استفاده کنند.
بلکه واردات هم قرار است به خودروسازان خدمت کند. در آخر باتوجه به اینکه واردات خودروهای خارجی به کشور آنقدر محدود و در تیراژ کم انجام می‌شود که تاثیری بر روند حاکم بر بازار نخواهد داشت.
بنابراین مسئولان باید بر این نکته توجه داشته باشند که برداشتن شرط قیمت‌گذاری دستوری از خودروهای تولید داخل آن‌هم به بهانه وارد شدن تعداد اندکی خودرو خارجی نه‌تنها حمایت از صنعت نیست بلکه ظلمی بزرگ در حق مصرف‌کنندگان نهایی تلقی می‌شود زیرا مجبور به استفاده از محصولات و تکنولوژی محدود خودروسازان داخلی هستند.
حال باید کمی صبر منتظر ماند تا مشخص شود واردات محدود خودرو چه دستاوردهای مثبتی برای خودروسازان کشور به همراه خواهد داشت. البته دستاوردهایی نه از جنس پیشرفت و تکنولوژی که اگر چنین بود، می‌شد به احترام تعالی صنعت چشم بر نگاه‌های انحصار گرایانه بست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =