گواهی اسقاط خودروهای سنگین

تامین گواهی اسقاط در ماه‌های اخیر به یکی از مشکلات تولید خودرو در کشور تبدیل شد. قرار بود خودروسازان داخلی به ازای تولید هر دستگاه و شماره‌گذاری آن، تعداد مشخصی برگه اسقاط دریافت کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تامین گواهی اسقاط در ماه‌های اخیر به یکی از مشکلات تولید خودرو در کشور تبدیل شد. قرار بود خودروسازان داخلی به ازای تولید هر دستگاه و شماره‌گذاری آن، تعداد مشخصی برگه اسقاط دریافت کنند. با این‌حال، گفته می‌شود که برگه اسقاط مورد نیاز خودروسازان ازسوی مراکز اسقاط تامین نمی‌شود و همین باعث انباشت خودروهای تجاری در پارکینگ خودروسازان شده است. این در حالی است که مراکز اسقاط مدعی آن هستند برگه موردنیاز تولیدکنندگان تا پایان سال قابل تامین است. در همین راستا، یکی از تجاری‌سازان کشور طی مکاتبه‌ای با رئیس مراکز اسقاط درخواست 20هزار برگه را اعلام کرده که بعد از بی‌پاسخ ماندن، این درخواست ازسوی انجمن خودروسازان هم مطرح شده است. حالا دبیر انجمن خودروسازان در نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری عنوان کرده است درصورت عدم تامین این تعداد برگه ازسوی انجمن اسقاط، شرط گواهی اسقاط برای تولید تجاری‌ها مانند واردات کامیون برداشته شود تا تعادل در بازار به هم نریزد.

برنامه انجمن خودروسازان برای تامین 20هزار گواهی اسقاط
بعد از فرازونشیب بسیار در زمینه تامین گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای ساخت داخل، آن طور که شواهد حاکی است، قرار است انجمن خودروسازان نسبت به خرید تعداد مشخصی برگه اسقاط از مراکز اسقاط اقدام کند. این در حالی است که پیش از این برخی مسئولان اعلام کرده بودند که گواهی اسقاط کافی در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد و همین وضعیت باعث شده تا پارکینگ تولیدکنندگان به ویژه در بخش تجاری، محل انباشت این محصولات شود. حالا اما در تازه‌ترین اقدام، دبیر انجمن خودروسازان کشور طی‌ نامه‌ای به مراکز اسقاط اعلام کرده که در نظر دارد تا 20هزار برگه اسقاط خریداری کند. در این نامه آمده است: «پیرو نامه مورخ 30مهرماه شرکت بهمن‌دیزل ١٤٠١ و عدم پاسخگویی به نامه مذکور، به اطلاع می‌رساند انجمن خودروسازان ایران جهت تسهیل تهیه برگه گواهی اسقاط برای اعضای خود، در نظر دارد تعداد 20هزار برگ گواهی اسقاط از آن انجمن خریداری و در اختیار اعضای خود قرار دهد. بنابراین خواهشمند است قیمت و شرایط واگذاری را اعلام تا اقدام لازم صورت گیرد.»

نامه بهمن‌دیزل به مراکز اسقاط

پیش از این و در تاریخ سی‌ام مهر ماه سال جاری، مدیرعامل بهمن‌دیزل طی نامه‌ای به رئیس انجمن مراکز اسقاط کشور اعلام کرده بود به علت کمبود گواهی اسقاط بخشی از محصولات این تولیدکننده خودروهای تجاری در پارکینگ متوقف شده و باعث افزایش هزینه‌های این خودروسازی شده است. در متن این نامه آمده است: «به علت کمبود گواهی اسقاط و عدم امکان شماره‌گذاری خودرو، حدود هزار دستگاه از خودروهای این شرکت در پارکینگ کارخانه متوقف شده و این موضوع هزینه‌های مالی زیادی ناشی از خسارت تاخیر در تحویل خودرو به این شرکت تحمیل کرده و موجب نارضایتی مشتریان ما نیز شده است.» در ادامه این نامه ذکر شده است: «با عنایت به این‌که جنابعالی به نمایندگی از مرکز اسقاط کشور در جلسات مختلف برای تامین گواهی اسقاط اعلام آمادگی داشته‌اید، خواهشمند است نسبت به تامین عاجل 20هزار فقره گواهی اسقاط برای کامیونت و مینی‌بوس و تعداد 3هزار فقره گواهی اسقاط برای کامیون‌کشنده از مراکز تابع آن انجمن محترم مساعدت لازم را مبذول فرمایید.»

تلاش انجمن خودروسازان برای حذف شرط اسقاط

همچنین انجمن خودروسازان هم‌زمان با نامه خود به مراکز اسقاط، نامه دیگری را به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرده و در آن به انباشت کامیون در پارکینگ خودروسازان و تاثیر آن بر قیمت‌های بازار اشاره کرده است. در این نامه که پیرو نامه دیگر این انجمن در تاریخ ششم شهریورماه تنظیم شده، گفته شده است: «به‌رغم طرح موضوع حذف هزینه‌های اسقاط برای کامیون‌های دست دوم وارداتی و درخواست این که حذف هزینه‌های اسقاط، ابتدا باید برای تولیدکنندگان کامیون‌های داخلی فراهم شود، متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.» در ادامه این نامه با اشاره به وضعیت شرکت‌هایی مانند بهمن‌دیزل عنوان شده است که «انجمن مذکور (اسقاط) تاکنون یک برگ اسقاط برای کامیون فراهم ننموده است.» انجمن خودروسازان همچنین با اشاره به کاهش برگه اسقاط در کشور و عدم توزیع کامیون‌های جدید به بازار و تاثیر آن بر بازار داخلی عنوان کرده است: «وقتی کامیون در کشور توزیع نمی‌شود، قیمت کامیون به‌شدت در بازار افزایش پیدا می‌کند و متعاقب آن هزینه بار کلیه کالاها افزایش می‌یابد که تورم مضاعفی را به کشور تحمیل می‌کند.» این انجمن در ادامه خواستار آن شده که شرط اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای تجاری داخلی مانند آن‌چه در کامیون‌های وارداتی اتفاق افتاده، حذف شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =