توقف و پارک موتورسیکلت‌ ها

با اجرای این طرح، توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها ساماندهی شده و این وسایل نقلیه از مسیر عبور و مرور عابران‌پیاده خارج می‌شوند.

این روزها تردد و توقف‌ خارج از قانون موتورسیکلت‌ها در تهران به‌ویژه در حلقه مرکزی شهر، مشکلات و چالش‌های فراوانی را برای مردم و شبکه حمل‌ونقل پایتخت ایجاد کرده است. موتورسیکلت‌هایی که پیاده‌روها را قرق کرده‌اند، مسیرها را خلاف جهت طی می‌کنند، وارد خطوط بی‌آرتی می‌شوند و در میان خودروها ویراژ می‌دهند، باعث می‌شوند تصادف‌های بی‌شماری در تهران رخ دهد؛ به‌طوری‌که در ۴۲درصد تصادفات فوتی پایتخت، یک‌طرف ماجرا موتورسیکلت‌ها قرار دارند.

آغاز اجرای طرح ساماندهی محل پارک موتورسیکلت‌

اغلب طرح‌ها و برنامه‌های پلیس راهور و مدیریت شهری برای ساماندهی به وضعیت موتورسیکلت‌ها، طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی به سرانجام نرسیده یا تداوم پیدا نکرده است تا معضلات موتورسیکلت‌ها در شهر تهرانهم هر روز بزرگ‌تر شود و مهارنشدنی‌تر نیز به‌ نظر برسد. در چنین شرایطی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران با همراهی و همکاری دیگر نهادها و دستگاه‌های مرتبط، در شورای ترافیک شهر تهران گردهم آمده‌اند تا به‌صورت جدی و مستمر به‌دنبال برطرف‌کردن و مهار این ابرچالش در پایتخت باشند.

بر این اساس، ۳طرح مهم از جلسات مشترک شورا و شهرداری بیرون آمده است که شامل ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌ها، ایجاد مسیر ویژه برای موتورسیکلت‌ها و جلوگیری از ورود آنها به خطوط بی‌آرتی و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری با ابزارهای نوین است. ا

جرای طرح ساماندهی محل پارک موتورسیکلت‌ها آغاز شده و قرار است به‌صورت پایلوت در محورها و نقاط شناسایی‌شده، محل‌های ویژه‌ای برای توقف و پارک موتورسیکلت‌ها احداث شود.

با اجرای این طرح، توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها ساماندهی شده و این وسایل نقلیه از مسیر عبور و مرور عابران‌پیاده خارج می‌شوند. به همین منظور تاکنون در حاشیه برخی خیابان‌ها و معابر، با خط‌کشی و نصب نرده، محل‌های ویژه توقف موتورسیکلت‌ها در حاشیه خیابان‌ها ایجاد شده است.

طرح آزمایشی ساماندهی موتورسیکلت‌ها در 2 منطقه تهران

در این زمینه مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با اعلام خبر اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها و معابر، گفت: «به صورت پایلوت، چند معبر در مناطق مختلف تهران انتخاب شده‌اند تا طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در آنها اجرا شود. براین اساس خیابان‌های جمهوری و طالقانی به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند. در این معابر، فضای پارک خودرو را حذف و با نصب نرده فلزی و خط‌کشی، محل توقف موتورسیکلت‌ها را در کنار خیابان مشخص کردیم.»

سیدحسین حسینی‌نژاد در ادامه افزود: «اجرای این طرح در معابری که به صورت پایلوت انتخاب شده‌اند، سبب شده است موتورسیکلت‌ها از سطح پیاده‌رو پاکسازی و به طور منظم در حاشیه معبر مستقر شوند. این کار علاوه‌بر برقراری نظم، باعث افزایش امنیت نیز شده است.»

حسینی‌نژاد با بیان اینکه در 2 منطقه تهران این طرح به صورت پایلوت اجرا شده و با توجه به موفقیت‌ آن و رضایت مردم، از معاونت حمل‌ونقل 22منطقه درخواست کردیم معابری را که پتانسیل اجرای این طرح را دارد، معرفی کنند تا ساماندهی موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار گیرد، گفت: «وقتی برای موتورسیکلت‌ها جای پارک تعبیه شود، تردد عابران در پیاده‌رو تسهیل می‌شود و در حاشیه معبر سواره‌رو نیز موتورها به صورت منظم پارک می‌شوند. در برخی موارد دیده می‌شود در بعضی معابر آنقدر موتور در پیاده‌رو پارک شده که عابرپیاده ترجیح می‌دهد در مسیر سواره‌رو حرکت کند. این مساله خطرآفرین است.»

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه در این طرح موتورسیکلت‌ها به جای پیاده‌رو در حاشیه خیابان آن هم با نظم و ترتیب مستقر می‌شوند، افزود: «به مناطق اعلام کرده‌ایم محورهای خود را که مملو از موتورسیکلت هستند، معرفی کنند تا نسبت‌به ساماندهی موتورسیکلت‌ها در همه مناطق اقدام کنیم.»

طرحی که به‌طورمستمر در دستور کار پلیس است

همچنین براساس گفته‌های رئیس پلیس راهور پایتخت، سردار حمیدی با همکاری شهرداری تهران طرح ایجاد فضای پارک در مقابل ورودی بازار هم درحال انجام است.

سیدجعفر تشکری ‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: «قرار است منطقه ۱۲پیشنهادهای خود را برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها تهیه و اعلام کند.

نخستین گام برای ساماندهی محدوده مرکزی شهر، به‌ویژه اطراف بازار این است که پیاده‌راه باید عاری از موتورسیکلت‌های باری، مسافربر و... شود.»

همچنین سردار حسین رحیمی با تاکید بر اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران در پایتخت، بیان کرد: «طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران به طور مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد.»

وی افزود: «متاسفانه باتوجه به حجم بالای تردد موتورسیکلت‌ها در سطح معابر شهر، با وجود تلاش‌های صورت گرفته شاهد برخی تخلفات ترافیکی ازجمله عبور از چراغ قرمز، حرکت در پیاده‌رو و... هستیم. البته به طور جدی با این تخلفات برخورد خواهد شد.»

سردار رحیمی با اشاره به اینکه باتوجه به قدرت مانور بالای موتورسیکلت این وسیله غالبا ازسوی سارقان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «پوشاندن پلاک وسایل نقلیه ازجمله موتورسیکلت، تخلف محسوب می‌شود و با این مساله برخورد خواهد شد.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه تردد موتورسیکلت‌های بالای 200سی‌سی ممنوع بوده و درصورت مشاهده توقیف خواهند شد، گفت: «دربحث ساماندهی موتورسیکلت‌سواران، تاکنون طرح‌های سلبی و ایجابی بسیاری اجرا شده، البته همه این طرح‌ها براساس مطالبات مردمی بوده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =