اسکوتر برقی

براساس بررسی‌هایی که در شهر تهران انجام داده‌ایم، روزانه حدود ۸ میلیون سفر درون ‌شهری تا مسافت ۵ کیلومتر و کمتر انجام می‌شود بنابراین اسکوترهای برقی به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل پاک و ارزان می‌توانند بخشی از این سفرها را پوشش دهند

اسکوتر برقی یک طرح تخیلی برای تردد افراد بود و در فیلم «بازگشت به آینده» نمایش داده شد. در این فیلم یک اسکوتر برقی به شکل اسکیت بدون چرخ بود. شایعاتی در سال ۱۹۹۰ هم در این باره منتشر شد، مبنی‌بر اینکه اسکیت استفاده‌شده در این فیلم واقعی بوده اما به‌دلیل خطرناک بودن در دسترس مردم قرار نگرفته است. هرچند این شایعات رد شدند اما تصور استفاده از اسکوتر برقی توسط بسیاری از نویسندگان رسانه‌ها موردتوجه قرار گرفت. اما سرانجام اسکوتر برقی اوایل سال ۲۰۱۳ اختراع شد و در سال ۲۰۱۴ نیز اولین کارخانه در چین شروع به تولید انبوه این وسیله نقلیه برقی کرد. در ادامه به جزییات بیشتری در این‌باره می‌پردازیم.

اسکوترسواری و ترس از موتورسواران پرخطر

امروزه اسکوتر برقی یکی از وسایل پرمخاطب در ایران به‌حساب می‌آید. این وسیله تفریحی و حمل‌ونقلی، محبوب کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان است. برخی کاربران از اسکوتر برقی برای تفریح و بعضی نیز برای حمل‌ونقل روزمره در مسیرهای کوتاه استفاده می‌کنند. یادگیری آسان و راحت از ویژگی‌های مثبت استفاده از این دستگاه است و افراد تا وزن ۱۲۰کیلوگرم می‌توانند از اسکوترهای برقی استفاده کرده و از سواری آن لذت ببرند.

در این زمینه چندی قبل سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نیز درباره فعالیت خانه اسکوتر تهران به ‌صورت پایلوت و آزمایشی در بوستان‌های پلیس و لاله توضیح داد: «استفاده از اسکوترهای برقی اشتراکی در مرحله تعیین دستورالعمل و صدور پروانه فعالیت است که تقریبا تکمیل شده و منتظر هستیم پلیس راهور نظر خود را اعلام کند. پس از این مرحله، اسکوترهای برقی اشتراکی می‌توانند با دریافت مجوز و کسب استانداردهای لازم مانند دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر خدمات‌رسانی کنند.»

یعقوب آزاده‌دل درباره اینکه آیا زیرساخت‌های لازم برای فعالیت اسکوترهای برقی فراهم است، ادامه داد: «فضای شهر برای تردد ایمن دوچرخه‌ها، اسکوترها و حتی عابران پیاده نیازمند ایمن‌سازی‌ و آرام‌سازی است. به‌ویژه در بحث موتورسیکلت‌ها که رفتارهای پرخطری دارند، این موضوع باید به مرور انجام شود. درباره استفاده از اسکوترها و دوچرخه‌های برقی نیز باتوجه به اینکه وسایل حمل‌ونقل جدید محسوب می‌شوند، حتما شهروندان نیاز به آموزش دارند.»

استاندارد اسکوترهای برقی مورد بحث است

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌تازگی درمورد استفاده از اسکوتر برقی در شهر تهران گفت: «مدتی است اسکوترهای برقی در برخی بوستان‌های تهران فعال هستند و مردم می‌توانند از این وسیله استفاده کنند اما آنچه ما در سازمان حمل‌ونقل به دنبالش هستیم، این است که از اسکوتر برقی به عنوان یک مُد حمل‌ونقلی استفاده کنیم.»

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر در حال تدوین مدل اقتصادی برای سرمایه‌گذاران هستیم، گفت: «با طراحی مدل اقتصادی باید کاری کنیم تا سرمایه‌یگذاری برای متقاضیان در این زمینه جذاب شود و توجیه اقتصادی پیدا کند.»

وی با بیان اینکه اسکوتر برقی نیز ملاحظات فنی دارد، گفت: «پلیس در مورد استفاده از اسکوتر برقی در معابر تهران ملاحظات و سوالات به‌حقی داشته و معتقد است در دنیا هنوز در استفاده از اسکوتر به‌عنوان یک وسیله‌نقلیه بحث است و هنوز استانداردهای آن قطعی نشده است.»

شفیعی ادامه داد: «پلیس سوالاتی در مورد میزان سرعت اسکوترها و نحوه تردد اسکوترهای برقی دارد و اینکه آیا اسکوترها باید در معابر خاص و تفکیک‌شده از خودروها حرکت کنند یا خیر؛ البته در مورد ضوابط استفاده از اسکوتر ابهام وجود دارد، چراکه در برخی کشورها برای اسکوترسواری هنوز ابهامات فنی وجود دارد.»

مجتبی شفیعی افزود: «تا حل این ابهامات و وضع ضوابط جدید نمی‌توان از اسکوتر به عنوان یک شیوه حمل‌ونقل استفاده کرد.»

اسکوتربرقی؛ مناسب برای سفرهای شهری زیر۵کیلومتر

مدیر استارت‌آپ «رورو» با بیان اینکه اسکوتر برقی برای سفرهای شهری زیر۵‌کیلومتر وسیله حمل‌ونقلی مناسبی محسوب می‌شود، گفت: «براساس بررسی‌هایی که در شهر تهران انجام داده‌ایم، روزانه حدود ۸ میلیون سفر درون ‌شهری تا مسافت ۵ کیلومتر و کمتر انجام می‌شود بنابراین اسکوترهای برقی به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل پاک و ارزان می‌توانند بخشی از این سفرها را پوشش دهند. این وسیله‌نقلیه توجیه‌پذیر و به‌صرفه برای چنین مسافت‌هایی است.»

مهدی حسن‌زاده در ادامه افزود: «برنامه ما فعلا فعالیت در بوستان‌های تهران با هدف ترویج و فرهنگسازی‌ است تا بعد از آن با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و همچنین فرهنگسازی‌ ترافیکی و تایید پلیس راهور، کم‌کم اسکوترها از فضای بوستان‌ها خارج شوند و در سفرهای شهری مورد استفاده قرار گیرند.»

مهدی حسن‌زاده ادامه داد: «پلیس راهور نسبت‌به اسکوترهای برقی و حمل‌ونقل پاک، نگاه مثبتی دارد و تنها دغدغه آنها به بحث ایمنی برمی‌گردد. در ابتدای کار باید از محل‌هایی مانند ایستگاه‌های مترو ازجمله مترو شهید حقانی که در نزدیکی اماکنی چون باغ کتاب، بوستان آب‌وآتش و پل طبیعت قرار دارند، شروع کنیم. کشورهای توسعه‌یافته در بحث حمل‌ونقل پاک ازجمله هلند تا ۳۰سال قبل شرایط خوبی نداشتند، اما به مرور و با توجه و سرمایه‌گذاری به شرایط امروزی رسیده‌اند. قطعا ما نیز باید گام‌به‌گام در این مسیر قدم برداریم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =