کد خبر: 242638
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
شارژ خودروهای برقی

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « میزان سهم خودرو برقی » پرداخت.

تا همین چند سال پیش خودرو برقی انتخاب کسانی بود که به دنبال خودرویی کم‌مصرف و بی‌دردسر بودند و اهمیتی به شتاب و سرعت خودرو نمی‌دادند. چراکه باتری‌های سنگین و موتورهای ضعیف باعث می‌شد تا خودروهای برقی سرعت و شتاب پایینی داشته باشند. اما پیشرفت تکنولوژی به بهبود قدرت باتری‌ها انجامید و باعث شد تا خودروهای برقی از خودروهای بنزینی جلو بزنند.

ازسوی‌دیگر، خودروهای برقی به علت مالیات کمتر و معاف بودن از پرداخت هزینه سوخت فسیلی، با استقبال روزافزون مردم بسیاری از کشورها روبه‌رو شده‌اند. هرچند که گفته می‌شود؛ این خودروها نیز مضراتی برای منابع طبیعی و محیط زیست در بحث تامین مواد اولیه ساخت باتری و بازگشت آن به طبیعت دارند، اما اجماع جهانی بر این است که خودروهای برقی محیط زندگی انسان را پاک‌تر و ساکت‌تر می‌کنند و درمجموع زیان کمتری از خودروهای فسیلی دارند. بر این اساس، خودروها و ون‌هایی که از آغاز سال ۲۰۳۵ در اتحادیه‌ی اروپا به فروش خواهند رسید، نباید موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای شوند.

درحال‌حاضر یک‌پنجم گازهای گلخانه‌ای در اروپا، ناشی از وسایل‌نقلیه فعال در آن است. در این راستا، میزان انتشار گازها توسط خودروهای شخصی تا سال ۲۰۳۰ باید به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

با ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی از سال ۲۰۳۵، می‌توان انتظار داشت تا سال ۲۰۵۰، حضور این خودروها در سطح کشورهای اروپایی به صفر برسد. البته خودروهای بنزینی و دیزلی که هم‌اکنون در اروپا به فروش می‌رسند، می‌توانند بعد از تاریخ تعیین‌شده در این قاره تردد کنند. اما با توجه به آن‌که عمر مفید یک خودرو حدود ۱۵ سال است، خودروهای فروخته‌شده تا ۲۰۳۵، در بهترین حالت می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ فعالیت داشته باشند و پس از آن از دور خارج خواهند شد.

برد خودروهای برقی نیز تا ۶۰۰ کیلومتر در حال توسعه است تا نیاز به شارژ آن‌ها کاهش یابد و بتوان آن‌ها را با جریان الکتریسیته داخل خانه نیز شارژ کرد. البته این روند مختص اروپا نیست و در بسیاری از کشورهای آسیایی به‌ویژه کشورهای صاحب‌صنعت خودرو دنبال می‌شود.

ایالات متحده آمریکا و کشورهایی در آمریکای جنوبی مانند مکزیک و همچنین استرالیا نیز به این قافله پیوسته‌اند.

این موضوع باعث شده است خودروسازان در کنار بحث خودروهای متصل، خودران و اشتراکی، چشم‌انداز سهم تولید خودروهای برقی خود را نیز تا سال ۲۰۳۵ ترسیم کنند. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود سهم خودروهای برقی از فروش جهانی خودرو تا سال ۲۰۴۰ به ۵۵درصد برسد.

هم‌اکنون نیز درصد قابل توجهی از تولید و عرضه خودرو در جهان را الکتریکی‌ها تشکیل می‌دهند. به‌عنوان مثال؛ سهم خودروهای برقی از بازار خودرو آلمان به حدود ۷درصد رسیده، این در حالی است که در کشور بحث خودروهای برقی داخلی در حد رونمایی از نمونه‌ اولیه باقی مانده و زیرساختی برای استفاده از خودروهای الکتریکی خارجی نیز وجود ندارد.

بدین‌ترتیب، به‌رغم رشد سریع سهم خودروهای برقی از صنعت و بازار خودرو جهان که در سال ۲۰۲۱ نسبت‌به سال ۲۰۲۰ رشد بالای ۱۵۰ درصدی داشته، سهم برقی‌ها در صنعت و بازار خودرو ما همچنان و تا اطلاع ثانوی صفر است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =