تعمیر تسلاهای معیوب توسط جنرال‌ موتورز

پژوهش سالانه «جنگ‌های خودرویی» بانک آمریکا مریل لینچ ادعا می‌کند که سهم تسلا از بازار خودروهای برقی ممکن است تا سال ۲۰۲۵ از ۷۰ درصد کنونی به ۱۱ درصد کاهش یابد. در سوی دیگر جنرال‌موتورز و فورد جایگاه این شرکت را در این بخش تصاحب خواهند کرد. با چنین تغییری ممکن است جایگاه ایلان ماسک به‌عنوان ثروتمندترین انسان کره خاکی نیز متزلزل شود

جسارت در نوآوری همیشه هزینه بالایی داشته و برخی مواقع تولیدکننده محصول این هزینه را به‌مشتری‌اش تحمیل می‌کند. حال به‌نظر می‌رسد تسلا نوآوری حذف تعمیرگاه‌های فیزیکی را بر گردن مشتریان خود گذاشته و جالب این‌جاست که خودروسازانی همچون گروه خودروسازی جنرال‌موتورز که پیش از این از ریز کردن محصولات تسلا برای توسعه محصولات برقی خود استفاده می‌کردند، حال دانش و تسلط لازم را برای تعمیر محصولات تسلا پیدا کرده و در مراکز تعمیرگاهی خود درحال دریافت مبالغی از مشتریان تسلاست که می‌توان آن را هزینه حذف تعمیرگاه‌های فیزیکی توسط سازنده این محصولات دانست. به‌این ترتیب می‌توان گفت جنرال‌موتورز یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کرده که به‌واسطه آن از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ هزار دستگاه خودرو برقی تسلا را تعمیر کرده است.

به‌گفته این گروه خودروسازی «تجارت تعمیر تسلا» در جنرال‌موتورز درحال رشد است و احتمالا این جریان تا زمانی که مدل خدماتی تسلا پوشش کاملی برای مشتری ارائه نکند، ادامه خواهد داشت.

درجریان روز سرمایه‌گذار خودروساز دیترویتی که روز پنجشنبه هفته گذشته در شهر نیویورک برگزار شد، جنرال‌موتورز این منبع درآمد جدیدش را فاش کرد.

مارک رویس، مدیرعامل جنرال‌موتورز هنگام صحبت با سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، این بمب خبری را رها کرده و گفت: «این یک تجارت در حال رشد برای ماست و باید بگویم این یک تجارت جدید است.»

ارائه خدمات به‌خودروهای تسلا موضوع ساده‌ای نیست؛ اما باید درنظر داشت که سود آن دو طرفه است. جنرال‌موتورز جریان مالی عظیمی از سود و دریافت کارمزد را به‌همراه داشته که حتی خود جنرال‌موتورز نیز برای آن برنامه‌ از پیش‌تعیین‌شده‌ای نداشته است. اما از نقطه‌نظر مشتری انتخاب کردن مراکز تعمیرگاهی جنرال‌موتورز توسط خریداران تسلا را می‌توان درنتیجه عدم‌تحمل آن‌ها برای دریافت خدمات از خود تسلا دانست.

همان‌طور که بارونز به‌درستی اشاره می‌کند، تسلا شبکه‌ای از تعمیرگاه‌ها را دراختیار ندارد. درحالی که مراکز خدمات خود را دارد، اما تعداد آن‌ها به‌اندازه نمایندگی‌های جنرال‌موتورز نیست.

این شرایط تا حدی ممکن است یکی از دلایلی باشد که بسیاری از مشتریان تسلا شاکی از زمان انتظار طولانی برای سفارش‌گذاری قرارهای خدماتی بوده‌اند. شایان ذکر است که رویس درمورد خدمات دقیقی که نمایندگی‌های جنرال‌موتورز روی خودروهای تسلا انجام می‌دهند به‌جزئیات نپرداخته است. ما همچنین نمی‌دانیم که چه‌تعداد از خودروهای تسلا دیگر تحت‌ضمانت خودروساز نیستند. علاوه‌بر این بسیاری از عملکردهای عمیق‌تر این خودروها مواردی هستند که فقط مراکز خدمات تسلا می‌توانند اقدام به‌تعمیر آن‌ها کنند. اما این بدان معنا نیست که این جریان مالی یک برد بزرگ برای هر دو طرف نیست.

درنظر داشته باشید که داشتن توانایی تکمیل خدمات در یک روز به‌میزان زیادی بر رضایت مشتری تاثیر می‌گذارد.

مطمئنا به‌همین دلیل است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای بهبود تجربه خدمات برای مشتریان در اوایل سال جاری تلاش زیادی کرد. اکنون با توجه بیشتر او به توئیتر، ردیابی میزان بهبود خدمات تسلا در سال ۲۰۲۳ جالب خواهد بود. در هر صورت، شکاف بین این دو خودروساز ممکن است به‌واسطه انجام خدمات برای خودروهای تسلا در حال کاهش باشد.

برنامه پنج‌ ساله جنرال‌ موتورز برای مقابله با تسلا

پژوهش سالانه «جنگ‌های خودرویی» بانک آمریکا مریل لینچ ادعا می‌کند که سهم تسلا از بازار خودروهای برقی ممکن است تا سال ۲۰۲۵ از ۷۰ درصد کنونی به ۱۱ درصد کاهش یابد. در سوی دیگر جنرال‌موتورز و فورد جایگاه این شرکت را در این بخش تصاحب خواهند کرد. با چنین تغییری ممکن است جایگاه ایلان ماسک به‌عنوان ثروتمندترین انسان کره خاکی نیز متزلزل شود.

طبق گفته جان مورفی، تحلیلگر ارشد خودرو در بانک آمریکایی مریل لینچ، این دو شرکت بزرگ مستقر در دیترویت تا اواسط این دهه جایگاه تسلا را تصاحب خواهند کرد. هر یک از آن‌ها تقریبا ۱۵ درصد از بازار خودروهای برقی را در اختیار خواهند داشت.

این نشانگر رشد ۱۰ درصدی نسبت به‌سهم بازار کنونی این دو خودروساز است. به‌همین دلیل انتظار می‌رود محصولات جدیدی همچون فورد F-۱۵۰ لایتنینگ و شورولت سیلورادو برقی این رشد فروش را رقم بزنند.

مورفی بر این باور است که تسلا تسلط خود به‌بازار خودروهای برقی را از دست خواهد داد. تسلا خط تولید خود را با سرعت کافی نسبت به‌این دو خودروساز باسابقه و استارت‌آپ‌های جدید در حال رشد گسترش نمی‌دهد. بنابراین درمقابل رقبای باسابقه خود تسلیم خواهد شد. مورفی می‌گوید ایلان ماسک طی ۱۰ سال گذشته در بازاری فعالیت کرده که رقابت زیادی در آن وجود نداشته است.

این خلاء طی چهار سال آینده با محصولات بسیار خوب فورد و جنرال‌موتورز پر خواهد شد. تسلا چندین بار عرضه سایبرتراک و نسل بعدی تسلا رودستر را به‌تعویق انداخته است.

طبق آخرین اخبار منتشرشده توسط این شرکت، تولید پیکاپ عجیب و خودرو اسپرت جدید این شرکت در سال آینده آغاز خواهد شد.

مدیران فورد و جنرال‌موتورز قبلا اعلام کرده بودند که قصد دارند رهبری بازار خودروهای برقی را در همین دهه از تسلا بگیرند. فورد تخمین می‌زند تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲ میلیون‌دستگاه خودرو برقی تولید خواهد کرد؛ درحالی که جنرال‌موتورز می‌گوید تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون‌دستگاه خودرو برقی را در آمریکای‌شمالی و چین خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =